אתר בניה
אתר בניהצילום: דוברות המשטרה

כדי להוציא אל הפועל פרויקט של התחדשות עירונית, כמו פינוי בינוי או תמ"א 38 שעליו אנו שומעים רבות בשנים האחרונות, יש לבחור חברה יזמית, האחראית על ביצועו של הפרויקט לאורך כל שלביו – מתחילתו ועד סופו.

בחירה של חברה כזו, ולו כדי ליהנות מיתרונותיו הרבים של פרויקט ההתחדשות, מצריכה התייחסות לפרמטרים רבים ומוטב לבחון זאת מראש על מנת למנוע אי הבנות, חיכוכים מיותרים ובעיות, שייתכן ויעלו בהמשך לא מעט כסף ואולי גם עוגמת נפש רבה. מה כדאי לבדוק? הנה, התשובה:

  • ניסיון ומקצועיות

ישנן כיום לא מעט חברות יזמיות בארץ, המציעות את שירותיהן בליווי פרויקטים של התחדשות עירונית בסדרי גודל שונים. כדי לאתר את החברה המתאימה ביותר יש לבחון את ניסיונה של אותה חברה באותו פרויקט ספציפי, הרלוונטי למחפשים.

למשל, כאשר מדובר בפרויקט של תמ"א 38, כדאי לחפש חברה שביצעה או מבצעת כיום פרויקטים זהים. חברה כזו תדע כיצד להתמודד בהצלחה עם המוני האתגרים הצצים ועולים במהלך הדרך ולהוציא בסופו של דבר לידי ביטוי את הפרויקט על הצד הטוב ביותר.

  • מי מבצע את העבודה?

כשמחפשים חברה יזמית כדאי לבחון מי בפועל מבצע את העבודה. חברות יזמיות רבות משתמשות בשירותיהם של קבלנים, שהם אלה שמבצעים את עבודת הבנייה.

גם כאן יש לתת דגש לעניין הניסיון ולבדוק מראש מול אותה חברה מי הוא הקבלן שבו היא צפויה להיעזר (זאת, בהנחה כמובן, שהיזם איננו משמש גם כקבלן). יש לוודא שהקבלן המשנה מקצועי מאד ונעזר בכל בעלי התפקידים השונים הנדרשים להצלחתו של הפרויקט.

  • בחינת ההצעה

ההצעה הניתנת על ידי אותה חברה נדרשת לבחינה מעמיקה. לפני שמחליטים לאיזו חברה לפנות, כדאי מאד לבדוק לעומק, ולעשות זאת בעזרתו של עורך דין מנוסה, את פרטי אותה הצעה ואת כל הסעיפים המוזכרים בה.

עורך הדין יתייחס להיבטים המשפטיים המוזכרים בהצעה ויקפיד לבחון האם ועד כמה נשמרות זכויותיהם של כל הצדדים המעורבים בכך. יש לבדוק גם האם לרשותה של החברה מימון כספי מספיק וגב כלכלי חזק שיאפשר לה לבצע את העבודה.

  • נקודות נוספות

מעבר לכך, ישנן נקודות נוספות, שחשוב לבדוק גם כן, למשל: כמה זמן צפויה להימשך הבנייה (מתי צפוי להסתיים הפרויקט), מהן זכויות הבנייה, מהן הערבויות העומדות לרשותה של אותה חברה יזמית, כיצד נראות תכניות הבנייה עצמן ועוד ועוד.

פרויקט של התחדשות עירונית, ומכל סוג, הוא פרויקט גדול מאד וגם כאשר מדובר בבניין בן 5 או 6 קומות. בחירה נכונה של החברה היזמית הוא זו שתאפשר לדיירים ליהנות מיתרונותיו הרבים של הפרויקט וממבנה נעים הרבה יותר וכזה שראוי למגורים.

מוטב להשקיע לא מעט זמן בחיפוש, לבחון לעומק כל פרט ופרט ואם יש צורך גם לפנות לדיירים אחרים, שנעזרו בעבר בשירותיה של החברה.