אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמןצילום: קובי ריכטר/TPS

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הציג בצהריים (שני) בשיחה עם עיתונאים דתיים מסמך תחת הכותרת "הסדרים בנושאי דת ומדינה: חיזוק כוחה של הציונות הדתית".

במרכז הדברים הצגת הכוונות לחוקק חוק הרבנות הראשית שיגדיל את הייצוג לרבנים ציוניים בגוף הבוחר והגדלת הייצוג לרבנים ציוניים במועצת הרבנות הראשית.

כמו כן בתכנית הכרה בבתי דין עצמאיים לגיור, השוואת זכויות בנות מדרשה לבני ישיבות, ויצירת תחרות הוגנת בין מוסדות החמ"ד למוסדות המוכרים שאינם רשמיים.

"אני בכל פעם מופתע מחדש מחוסר ההבנה לעמדתנו בענייני דת ומדינה", אמר ליברמן, "בבסיס הדברים - אני מאמין בעקרון של חיה ותן לחיות. אני לא במקרה גר בנוקדים, שזה יישוב מעורב. אשתי ובתי דוסיות לגמרי, והכל מסתדר מצוין. בבית הכל כשר, בחוץ אני אוכל כל מה שטעים".

ליברמן ציין שהוא מאמין שזו בדיוק הדרך של ז'בוטינסקי. כמו כן ציין שיש לו במשרד תמונה של רב שהוא מעריץ, רבי חיים זנוויל אברמוביץ', הרבי מריבניץ.

"מה קרה בשנה שעברה? אני חושב שיש בקרב החרדים רצון לדרוס את הכל. היוהרה שם הגיע למימדים שאני לא זוכר", טען ליברמן, אשר ציין שבעבר היה בממשלה עם חרדים אך מה שחווה בשנה האחרונה היה חריג באופן קיצוני. לדבריו הוא קיבל בהפתעה את כל השינויים בעניין הכותל והגיור.

"אני לא חי לפי הרבי מגור", הדגיש ליברמן והבהיר שהוא היה מוכן לקבל את ההמלצות בעניין של משה ניסים ואביחי מנדלבליט.

לדברי ליברמן, ברגע שהייתה מהומה בענייני החקיקה בתקשורת החרדית זה מה שגרם לנציגי הציבור החרדי לעשות "אחורה פנה" גם מהדברים שכבר הוסכמו.

"לגבי מה שאני רואה בתקשורת הדתית, אני רואה דברים הזויים. אבל צריך לדייק בעובדות", טען ליברמן, "בעניין שמאל וימין, אני חושב שהמפלגה הייתה תמיד עקבית. היינו המפלגה היחידה שמהתחלה עד הסוף נלחמה בהתנתקות".

ליברמן וציין את ההצבעות של נתניהו בעד ההתנתקות והזכיר את ההתנגדות של המפלגה לשחרור מחבלים, להסדרה עם חמאס ולהתנצלות בפני הטורקים. "בנושא הנייה, מי שטרפד את נושא החיסולים היה ראש הממשלה ועוד שרים שכל מה שהם רצו זה למנוע מהלכים שלי", הוסיף ליברמן.

בענייני הרבנים הבהיר ליברמן שכל מי שיש לו הסמכה צריך להיות מוכר לכל דבר ועניין. את התכנית שהמפלגה מציגה הם בנו בעקבות שיחות עם ארגונים כמו עיתים, צוהר ונאמני תורה ועבודה.

עם זאת תקף ליברמן בחריפות את ראשי הבית היהודי והאיחוד הלאומי, "החרד"לים נהפכים כמו החרדים, אין שום קשר בין זבולון המר לבצלאל סמוטריץ ורפי פרץ. הרבנות הראשית תמיד ידעה לפתור בעיות של גיור, היום רות המואביה לא הייתה עוברת גיור. היום יש פוליטיקה, שום קשר ליהדות".

בעניין הרבנות הראשית ליברמן ציין שאין אף נציג של יו"ש במועצת הרבנות הראשית. "צריך לעשות הרבה מאוד שינויים. דווקא בציונות הדתית, ששם המצביעים מאוד אינטליגנטיים, אני רואה הרבה בלבול".

"אני מפריד בין הציבור החרדי שפשוט נלקח בן ערובה בידי הפוליטיקאים לבין הציבור עצמו", אמר ליברמן והאשים את נציגי הציבור בהנצחה מכוונת של המצב שהציבור החרדי עני יותר ופחות מחונך.

ליברמן הוסיף ותקף את ראש הממשלה, "נתניהו לא ימין, דואג רק לעצמו. עם אבי גבאי, אפילו עם הערבים. עובדה הערבים לא פוסלים את נתניהו. ראיתי את החיבוקים בין טיבי וגפני. לקרוא לש"ס ויהדות התורה ימין? לגבי העתיד, הייתי כשנתיים שר הביטחון, פתרנו את הנושא של עמונה, במקרה זה היה במשמרת שלי, מגרון, במקרה במשמרת שלי".

לשאלת ערוץ 7 על כך שהוא מביא להקמת ממשלת שמאל השיב ליברמן, "לא תהיה קואליציה פשוטה, אבל לא תהיה נסיגה".

ליברמן ניסה להכשיר את הקרקע לאפשרות שמפלגתו תביא לעליית "כחול לבן" לשלטון וציין, "אולי בממשלה הבאה לא נחיל ריבונות על איתמר או הר חברון, אבל לא תהיה הרעה".

ממפלגת ימינה נמסר בתגובה: "איווט הוא אדם נטול הישגים בכנסת ובממשלה, אדם שבמשך 20 שנותיו בפוליטיקה רק דיבר ולא עשה דבר. כל מטרתו היא להשניא ולשסות כנגד הציבור הדתי בישראל. רק עם ימינה תוקם ממשלת ימין חזקה. רשימת ימינה היא רשימה של אנשי עשייה עם רקורד מוכח והיא מהווה מפלגה עבור דתיים וחילונים כאחד".