שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

אנטישמים

סביב אירועי יום השואה העולמי נשמעה מפיהם של רבים מהארץ ומהעולם הקביעה החשובה ששלילת הציונות היא אנטישמיות, גם אם יש מי שמנסה לתאר אותה על פי כללי הפוליטקלי-קורקט כבסך הכול ביקורת על ישראל.

האמירה הזו מאוד חשובה לימים שלפני ואחרי האירוע הבינלאומי שמתרחש בישראל. חשוב שנדע שכאשר אנחנו דנים באבו מאזן ואנשיו, או עם אבו מאזן ואנשיו, מדובר באנטישמים, כי זוהי ההגדרה האמתית לשלילת הציונות על ידי חבורת המוקטעה על גרורותיה. חשוב לדעת גם שכשיש מי שמביע תמיכה במדינה פלשתינית הוא מביע תמיכה במדינה אנטישמית.

ואגב, בלי להשוות חלילה בין חבורת המוקטעה למרצ, ראוי להרהר הרהורים נוגים סביב החלטתה של מרצ למחוק מסעיפי מצעה את המונח ציונות. האם ניתן לקרוא לדבר הזה אוטו-אנטישמיות? ומה זה אומר על שותפיהם של אותם מוחקי הציונות, עמיר פרץ ואורלי לוי-אבוקסיס? לא שאני משווה חלילה. אני רק שואל.

נביא הגאות והזעם

התכנסות המנהיגים מהעולם כולו בירושלים הפיקה מכיוונים שונים ציטוטי פסוקים של גאולה, כאלה המספרים על העמים שעוד יעלו לרגל לירושלים, יתנו כבוד לעם ישראל וכיוצא באלה.

אז אמנם הסיטואציה של יום הזיכרון הבינלאומי לשואה היא לא בהכרח רגעי השיא של כבוד ישראל, ובכל זאת יתכן ויש משהו ברגעים הנדירים הללו שבהם עומס המנהיגים המתדפקים על שעריה של ישראל גורמים לממשלה לחלק משימות בהולות וכל שר נדרש למהר אל שדה התעופה כדי לקבל פניו של מנהיג שביום שגרתי היה מתקבל על ידי ראש הממשלה עצמו.

אותי שלחו הרגעים הללו אל ציטוט רחוק של נביא הזעם ומפרק השעונים הידוע, אהוד ברק. זוכרים את הבטחותיו יורקות האש והגופרית על ממשלת ישראל. אם לא נתקדם באפיק המדיני, הזהיר בעודו מנופף באצבע גדושת חשיבות, ישראל תהפוך מבודדת, צונאמי מדיני ישטוף את ישראל והעולם כולו יבחר להכיר במדינה הפלשתינית ולייצר דה-לגיטימציה מוחלטת לישראל. כל זה, אמר אהוד, יקרה לנו אם לא נקדם תכנית מדינית, או בעברית פשוטה, אם לא ניסוג ונקים מדינה פלשתינית.

בקיצור, אשמח אם מישהו ישלח למר ברק מקבץ מהתמונות שצולמו ביממות האחרונות בנתב"ג.

יש סאטירה בישראל (אבל קצת)

אירוע דרמטי התרחש מתחת לאפנו, והוא קרה דווקא ב'ארץ נהדרת'.

לראשונה, או לפחות כמעט לראשונה, נשלחו חיצי סאטירה לעברם של ראשי 'כחול לבן'. עד היום התרגלנו לאיזון הסאטירי המעוות של 'ארץ נהדרת', כאשר את מנהיגי הימין מציגים כתככנים, תחמנים, שקרנים, אלימים, מושחתים, ובקיצור כל מה שיכול להיות רע במנהיג, ולעומת זאת, כדי להציג חזות של איזון בין ימין לשמאל לעגו למנהיגי השמאל, אבל על מראה וצורת דיבור, כלומר אלמנטים שוליים במנהיגותם, או על הססנות והיעדר מוטיבציה להיאבק על עמדותיהם, כלומר סאטירה שנועדה לדחוף את מנהיגי השמאל להיות יותר מנהיגים ויותר שמאלניים.

הפעם קרה משהו אחר. סוף סוף לעגה הסאטירה של 'ארץ נהדרת' על בעייתיות מהותית של מנהיגי השמאל, קרי ממנהיגי 'כחול לבן'. היה זה כאשר בעוד נתניהו (ורעייתו ובנו, בדמויות שכבר מזמן לא מצחיקות) מארחים מנהיגים מהעולם, יאיר לפיד ובני גנץ מתחפשים למלצרים על מנת שיוכלו להסתנן לאירוע. איש מהאורחים, לא מלך ספרד ולא הנסיך הבריטי לא מבין מה רוצים השניים, מי הם ומה הם אומרים.

לו הייתה הסאטירה הישראלית מאוזנת קצת יותר היינו רואים הרבה יותר חומרים בסגנון הזה, חומרים המזכירים לבוחרי השמאל את חוסר הניסיון המבהיל של ראשי כחולבן הטוענים לכתר הנהגת המדינה.

נוער נגד גזענות

הודעה, אחת מרבות אחרות, מצאה את דרכה לתיבת המייל שלנו בערוץ 7, ובה דיווח על מיזם חינוכי ערכי לנוער נגד גזענות. בין השאר נכתב שם שמדובר ב"תכנית הפועלת במסגרת מוזיאון קיבוץ עין- דור, ומפגישה בני נוער יהודים וערבים למאבק בגזענות דרך עשייה קולנועית משותפת. במהלך התוכנית נפגשים באופן קבוע נערים ונערות יהודים וערבים, ומחפשים יחד דרכים שונות להילחם בגזענות הקיימת באינטרנט, ברחוב ובמסכים, דרך המבע הקולנועי".

קראתי ואפילו צפיתי בסרטון הווידאו שמתעד את פעילות בני הנוער היהודים והערבים שבחרו להיאבק בגזענות. ראיתי אותם מדברים על הורדת החומות ומחיקת הפחד, על כך שכולם שווים וכולם דומים וצריך להכיר ולחיות ביחד ושאר אמירות מוכרות וידועות מסיטואציות שכאלה, אבל היה חסר לי שם משהו קטן.

צפיתי שוב בסרטון ולא מצאתי את המשהו הקטן הזה שהיה חסר. לא מצאתי שם את הסלידה האמתית מהגזענות, את ההחלטה להיאבק בגזענות האמתית, הגזענות הזו שמכנה את היהודים בני קופים ובני חזירים, את הגזענות שדורשת להקים מדינת יודנריין ביהודה ושומרון, את הגזענות שבה מנהיגים דתיים נושאים נאומים בנוסח הכמיהה ליום בו יקראו כל עץ וכל סלע 'הו מוסלמי, מאחורי מסתתר יהודי, בוא והרוג אותו'. משום מה לא ראיתי שמישהו מתייחס לגזענות הזו.

עבדו עלינו?

זוכרים שסיפרו לנו שהפיילוט לשילוב חיילות במערך הטנקים של צה"ל הצליח אבל? בעיני רבים הדיווח הזה היה קצת מוזר. איך יכול להיות שהפיילוט הצליח? אנחנו הרי יודעים מהן משימותיו של הטנקיסט, ולא נראה שטעינת פגזים בקצב אש תואם שדה קרב אמורה להיות אחת מכישוריה הרבים של חיילת. זה היה מוזר ותמוה, אבל שתקנו. אם הם אומרים שזה הצליח מה לנו כי נלין.

אז זהו, שהשבוע התברר שמידת ההצלחה הזו איכשהו לא עומדת בסטנדרט המוכר של המילה 'הצלחה.

בתשובת המדינה לבג"ץ תוארו מסקנותיו ותוצאותיו של הפיילוט, ובין השאר נכתב כך: "בתום הדיונים האמורים עלה, כי הפיילוט שנערך הצביע על פוטנציאל לשילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות, אך גם הצביע על פערים בעמידה בכשירויות הנדרשות למשימה זו". בפירוט רב יותר נכתב "נמצא כי ממוצע זמני התגובה והשלמת הפעולות של טעינת פגזים, היערכות לירי, ירי פגז ראשון וירי מהיר על ידי הלוחמות ארוך משמעותית מממוצע הזמנים של לוחמים בחיל השריון (פי שניים או שלושה ביחס לפעולות אלה). לפערים אלו נודעת כמובן משמעות רבה בפעילות מבצעית".

אז כשאלו התוצאות (שאם נודה על האמת, לא ממש הפתיעו אף אחד, ואם מישהו הופתע הוא כנראה אחד כזה שלא ראה טנק, גם לא בתמונות), כשהדרישות המבצעיות מטנקיסט ממוצע לא קיבלו מענה מאותם בנות פיילוט, למה בדיוק התכוונתם כשסיפרתם לנו שהפיילוט הצליח?

הפינה לשיפוטכם

אני משער שיצא לכם להיחשף לפרשה המקוממת של צילומי הקטינים במעיין ליד יצהר כשהם נטולי בגדים, צילום שבוצע על ידי שני שוטרי מג"ב. הפרשה נחקרה והוחלט במח"ש על סגירת התיק נגד שני השוטרים.

בעקבות תלונה של הורי הקטינים במשטרה צף הסיפור הזה שוב השבוע באמצעי התקשורת השונים. הזדמן לי לבקש השבוע את תגובת המשטרה לפרשה והיא התקבלה, אלא שמשפט אחד בה היה מוזר מעט. הנה התגובה שקיבלתי, לעיונכם:

"לפני כשנה וחצי בתקופה בה התרחשו מספר אירועי תג מחיר באזור, שני הלוחמים ששירתו בעבר בשירות חובה בחיל, הבחינו בצעירים וביקשו לברר את זהותם. משסירבו הצעירים ולא שיתפו פעולה, נאלצו הלוחמים לגשת אליהם והמפגש ביניהם תועד לצורך מבצעי ומחשש לביצוע פרובוקציה במקום - כפי שאמנם קורה באזור לעיתים תכופות. משהבינו הלוחמים שהחשודים ללא בגדים, ניתן להם זמן סביר להתלבש שגם בסיומו לא התלבשו בניסיון להקשות עליהם. התלונה שהוגשה נגדם נבדקה ע״י מח״ש שהחליטו לסגור את התיק והלוחמים שוחררו מן החיל ואינם משרתים יותר בשורותיו".

קראתי את התגובה שמסבירה את הפרשה מנקודת ראותה של המשטרה, ומיד קפצה במוחי שאלה קטנה, אם הכול כל כך בסדר, ואם השוטרים נהגו באופן כל כך מוצדק, למה צריך לחתום את התגובה במילים 'הלוחמים שוחררו מן החיל ואינם משרתים יותר בשורותיו', טקסט כזה שנשמע כמו ניסיון להתנער מהצמד הבעייתי, רוצה לומר שהם כבר לא קשורים אלינו, אפילו העפנו אותם מהשירות. שאלתי את הדוברות בדיוק את השאלה הזו "אם הכול בסדר, למה הלוחמים שוחררו מהחיל?". בדוברות השיבו וחידדו שהם סיימו שירות. אז שוחררו (או בעברית פשוטה הודחו) או סיימו שירות? בדוברות התעקשו "סיימו את השירות".

משאיר את העניין לשיפוטכם.

חלק כחול וחלק לבן

הטענה שעלתה מיד עם הקמתה של 'כחול לבן' מתבררת שוב ושוב כנכונה. החבורה המגוונת שנאספה אל המפלגה הצעירה יכולה להסכים על הכול, אבל הכול, חוץ מהדברים המהותיים. הם יכולים לסכם על גודל הגופן בנאומים של בני גנץ, על בחירת האוטובוס שייקח אותם לביקור בבקעת הירדן ואולי אפילו על המיקום של כל אחד מהקוקפיט כשהם צועדים מול המצלמה (אם כי גם על זה ראינו מחלוקות קטנטנות, כאשר תוך כדי תנועה נשלחו ידיים כדי להזיז את ההוא ימינה ולמקם את ההוא במרכז על חשבון ההוא שינוע קצת שמאלה), אבל כשמדובר במשהו מהותי זה כבר סיפור אחר.

כך קורה כשדנים על ממשלה בגיבוי הרשימה המשותפת, חלק בעד וחלק נגד, כך כשמדברים על ריבונות בבקעת הירדן, חלק בעד וחלק נגד, כך כשמדברים על התנתקות חלק בעד וחלק נגד, אגב, הבלאגן הזה מופיע כמעט רשמית במצע המפלגה. כתוב שם שלא תהיה התנתקות שניה כי מהלך חד צדדי הוא טעות, אבל שתי שורות למטה יותר נכתב "נעמיק את תהליכי ההיפרדות מהפלסטינים" שזה בעברית פשוטה התנתקות. בקיצור, חלק כן וחלק לא, חלק כחול וחלק לבן.

אה, סליחה, בעצם יש את העניין המוסכם הזה עם נתניהו.

פשר השתיקה

תגידו, סביר בעיניכם שיבוא מנהיג של מדינה זרה לירושלים ויצעק על שוטרים, ייתן פקודות לשוטרים, ייצא מהאירוע וכאילו כלום, הכול בסדר, ממשיכים לטקס הבא? זה הגיוני? מישהו יכול לשער מה היה קורה אם נתניהו היה עושה דבר כזה לשוטר בכל מדינה בעולם? אז למה למקרון מותר?

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

אמנים מנהיגים והיגיון משונה

גאונים, מסיתים ואנשים מוזרים

ואל תגידו שהכול נורמלי אצלנו

פסיכיאטרים בשמאל, עתיד בימין

שיעור בפוליטיקה ישראלית