שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

שוב הברק מכה

כשאהוד ברק אומר שהוא לא ייתן לשקרים של גבי אשכנזי להרוס את הסיכוי להחלפת השלטון, המשמעות היא שהוא יודע היטב עד כמה דרמטי המידע שעשוי להיחשף על אשכנזי בפרשת הרפז. הוא מבהיר שהשיחות שלפי שעה חסויות מאיתנו בשל צו איסור פרסום "מאירות את אשכנזי באור של עבריין לכאורה".

הוא יודע שמדובר במידע משמעותי עד כדי כך שהוא עלול להעביר מצביעים מ'כחול לבן' למקומות אחרים, וזה לא מפריע לו כי יש משימה נעלה הרבה יותר – להוריד את ביבי, וגם אם האיש ששיקר וזייף, כך לפחות לפי החשדות, יהיה שר ביטחון והוא יהיה זה שיקבל את ההחלטות על שליחת ילדינו לשדה הקרב, זה ממש לא משנה. העיקר להוריד את ביבי.

קשרים

ועדיין לא ברור מי יחליט, במידה ויתברר שיש בכך צורך, לפתוח בחקירת מעורבות אשכנזי בפרשת הרפז? ומי יורה על הסרת צו איסור הפרסום על ההקלטות שייתכן ויש בהן כדי לקשור קשר בעייתי בין אביחי מנדלבליט, שהיה אז הפצ"ר, לפרשה? מנדלבליט עצמו?

קשרים ב'

אז הוחלט שהמשטרה תחקור את פרשת 'הממד החמישי' אפילו עוד לפני הבחירות. אבל מאחר והחשד העיקרי הוא שמישהו ב'ממד החמישי' עבד על המשטרה, הציג מצג שווא של מוצר קיים ושל לקוחות קיימים וכך הזרים 4 מיליון שקלים מהמשטרה לקופת החברה שקרסה ונעלמה עם המיליונים, אז מי יחקור? המשטרה תחקור מי עבד על המשטרה? מי הקצינים שהיו מעורבים בעסקה?

הממד הנסתר

אם יש כאן חברה שהיא לא יותר מבועה פיקטיבית שתיחמנה את המשטרה, ובראשה עמד בני גנץ, ואם ממלא מקום פרקליט המדינה מודיע על פתיחת חקירה פלילית בפרשה, איך זה שקובעים לנו מראש, עוד לפני החקירה, שאין שום חשד לפלילים במעשיו של גנץ? למסקנה הזו לא אמורים להגיע רק אחרי הבדיקה והחקירה?

מצודת יואב

ועוד שאלה שנותרה באוויר בפרשת הרפז. אנחנו שומעים את השר יואב גלנט מתבטא בחריפות על התנהלות אשכנזי בפרשה ההיא, הפרשה שהכפישה את שמו. דבריו הנכוחים חשוב שיישמעו, אבל למה הם נעצרים באולפני הטלוויזיה והראיונות ברדיו? הייתי מצפה שגלנט, כמי שנחשב לנפגע המרכזי מפרשת הרפז, יעתור לבית המשפט בדרישה לחשוף את ההקלטות, שיתלונן במשטרה נגד הזיוף והמזייפים. למה זה לא קורה?

הצחוק והבכי

בשלב כלשהו בתכנית 'מועדון לילה' הופעל שעון העצר והשניות ירדו בזו אחר זו, בעוד חמש דקות וחצי תהיה מתיחה שארז טל מותח את צוות הקומיקאים שבאולפן.

השניות ירדו עד לשניית האפס בה נשמעה מישהי מהקהל צוחקת בצחוק משונה ומוזר. הצוות, עלך קטורזתו וחיזקיאותו נפל מהר מאוד לבור שטמן להם ארז טל והתחילו משלחים את חיצי הלעג שלהם לעברה. אין צורך לצטט, אבל כאשר גילו שליד אותה צוחקת יושב ארוסה גבר הלהט לעלוב בבני הזוג. כדאי שתחשוב על זה שוב, היה מי שאמר לחתן המיועד, וזה רק הציטוט הקל שבהם.

מהר מאוד התכרכמו פניו של הבחור ובהדרגה, תוך משחק מעולה יש לציין, ביקש ביתר תוקף להפסיק מהעלבת ארוסתו ולעבור הלאה. כצפוי, החבורה לא נעתרה ורק הוסיפה להשתלח בצעירה כשמנגד גברה ועלתה פגיעתו של ה"ארוס" השמימה עד שקם בזעמו יחד עם חבריו לעזוב את האולפן תוך שהוא מעודד צופים נוספים לחבור אליו. בשלב זה, פחות או יותר, נחשפה המתיחה, כולם תפסו את הראש בהלם ושבו למקומם להמשך התכנית.

שמחתי ונעצבתי לראות את המתיחה הזו. שמחתי, כי המשמעות היא שהחבורה הדורסנית שנקראת סטנדאפיסטים מודעת היטב למה שהיא מעוללת, שאם לא כן לא היה בוחר ארז טל דווקא במתיחה הזו. נעצבתי כי מסתבר שהם מקבלים מתוך ידיעה צלולה ומפוכחת את ההחלטה לרמוס ולדרוס אנשים בקהל, כאלה שמשלמים במיטב כספם על כרטיס להופעה (לא זו הטלוויזיונית, אלא בכלל).

אי אפשר לתרץ אותם ולהגיד שאולי הם לא ממש מודעים למה שהם גורמים. אי אפשר לטעון שהם לא יודעים את המשמעות עבור היושב בקהל שאותו הם הופכים ללעג שנצרב לאורך שנים דרך יוטיוב. הדברים בקלות יכולים גם לגרום לכך שחתן ישקול שוב אם הוא רוצה להינשא לאחת שצוחקת מצחיק, הולכת עם תיק משונה, מגיעה מהעדה הלא נכונה, לא בדיוק נראית מלכת היופי או סתם כל החבר'ה זוכרים אותה כ'ההיא שמעכו אותה בהופעת הסטנדאפ ההיא'. הם יודעים שכל זה יקרה. הראיה לכך היא שאף אחד מנמתחי התכנית לא חשב לרגע שעלבונו של הארוס מופרך או מפוברק. לכל היותר חשבו שם שהוא לא הבין את הקונספט. את כל האלימות המילולית הזו שהם מטיחים מהבימה לעבר החוליות החלשות שבקהל הם מטיחים במודע, בכוונה ובזדון.

חבל. זה הרוע שבצחוק, וזה ממש לא בצחוק.

להם זה מותר

דובר עיריית תל אביב טען שהמודעות בהן נראה איסמעיל הנייה מרים ידיים מזכירות לו את הילד היהודי מאושוויץ, לא פחות.

מאחר ועל פי זכרוננו הלא מי יודע מה משובח אף אחד מהיהודים בגרמניה של אותם ימים לא שיגר טילים על אוכלוסייה אזרחית גרמנית, לא שרף שדות חיטה ולא ביצע פיגועים המוניים במרכזי האוכלוסייה בגרמניה, ומאחר ואנחנו גם זוכרים שמה שהגרמנים עשו ליהודים באותם ימים לא היה סגר מטעמי ביטחון והזרמת ציוד אזרחי, רפואי ותשתיתי, ובוודאי שלא הזרמת כספים לרווחתם האזרחית של היהודים, לא נותר לי אלא לקבוע שהשוואה מטורללת שכזו בהחלטת נכללת תחת ההגדרה הכחשת שואה.

אבל אנחנו כבר יודעים, יש כאלה שלהם מותר הכול.

הדר באדר

גם השבוע הייתה לי הזכות לראיין לבימה זו של ערוץ 7 על מבצע של בני נוער להפקת חתונה עבור זוג גרים מעוטי יכולת. הפעם מדובר באולפנת כפר פינס, והאירוע הזה הוא אחד מיני רבים שאותו מקיימים נערים ונערות יקרים מאין כמותם על מנת להרבות חסד וטוב בעולם כחלק בלתי נפרד מחודש אדר הבא עלינו לטובה.

משום מה הזיכרון שלי מימי עלומיי הרחוקים לוקח אותי למבצעים אחרים בחודשי אדר ההם של פעם. ההתמודדות בין המוסדות השונים הייתה מי יצליח להעלות את רכבו של ראש הישיבה לגג הישיבה, מי יצליח להנחית את רב פורים ממסוק ומי יצליח לדחוק לתוך חדר האוכל של הישיבה גמל או למלא את מנעולי החדרים בדבק נגרים.

נדמה לי שמה שעושים בני הנוער כיום אמור להשתיק כמה מאמני הבכי והנהי שמקוננים על מצבו של הנוער בדור הזה. תפקחו את העיניים תסתכלו סביב ותתחילו להרגיע.

הגיע הזמן

השבוע התבשרנו בשעה טובה על צאתו לדרך של מיזם 'ישראל נגד גזענות' של ועידת השלטון המקומי. ראשי רשויות חותמים על אמנה נגד גזענות, תוקם מנהלת ייעודית ואתגרי הגזענות יוצגו בתחומי החינוך החברה, המרחב הציבורי ועוד.

יו"ר עמותת 'ישראלים נגד גזענות' האלוף במיל' שקדי הבהיר את הצורך במאבק בתופעות של גזענות ושנאה" ויו"ר השלטון המקומי הזכיר לכולנו ש"בשנים האחרונות אנו עדים לגילויי גזענות ופשעי שנאה".

בהנחה שמובילי המיזם אנשי אמת ויושרה הם, ניתן בהחלט לקוות שסוף סוף תצא לאור הקריאה למאבק במי שהפכו את השנאה והגזענות לדגל, שרוצים לגרש יהודים מבתיהם, שחותרים להקים מדינת יודנריין, שמדברים על טימוא הר הבית בצעדיהם של יהודים, שמשווים יהודים לקופים וחזירים ואלה שעד להגשמת חלומם מבצעים עוד ועוד פשעי שנאה, גזענות, הרג, חמס וחמאס נגד העם היהודי. בהחלט הגיע הזמן ויבורכו היוזמים.

תפוח רקוב

קשה לשכוח איך בכל אירוע בו מישהו מהימין אומר משהו נדרשים בכירי המחנה הלאומי לעלות לרגל אל האולפנים ומשדרי הרדיו במצעד גינויים והתנערות. אם במקרה לא עומד הגינוי במדד הגינויומטר של המראיין הרי שהוא צפוי להינזף בנוסח 'אבל אני לא שומע ממך גינוי למעשה'.

מצעדי הגינוי הללו, כך התרגלנו, הם חד-סתריים. תמיד יגיעו מימין. מי זוכר ומי יודע על מקרה בו נדרשו מנהיגי שמאל לגנות את פועלם של פוחזיהם? בדיוק משום כך הצריבה התודעתית של הישראלי הממוצע היא שרק הימין מבצע מעשים ראויים לגינוי. עובדה, היו גינויים ברדיו, היו דיונים בטלוויזיה. לשמאל לא היו דיונים שכאלה, מה שמוכיח שהשמאל לא מבצע דברים ראויים לגינוי.

זו הסיבה שלא ראינו איש ממנהיגי השמאל לוקח אחריות על שבערוגתם צמח עוד תפוח רקוב, והפעם בדמותה של מורה שזרקה תפוח על ראש הממשלה והשוותה אותו להיטלר. איש מהם לא גינה ולא התנער, איש מאנשי התקשורת לא הרעים בקולו על חבר כנסת שמאלי כזה או אחר בדרישה להסתייג מהמעשה או לפצוח במחול חשבון הנפש המוכר והידוע, כי ככה זה, נהלי גינוי קיימים רק כלפי הימין.

ימים עצובים

בליכוד אמרו שההחלטה העל פתיחת חקירת גנץ היא יום עצוב, ב'כחול לבן' אמרו שיום תחילת משפטו של נתניהו הוא יום עצוב, גם יום הנזיפה בראש אכ"א הוגדר השבוע כיום עצוב. עם כל כך הרבה ימים עצובים מזל שחודש אדר מגיע, ככה שנוכל להתקזז.

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

נביאי השמאל ומנהיגי הימין

טרור ומחבלים, שותלים ובוכים

חשיפות בעקבות דיל טראמפ

הכשר לאנטישמים, נבואות ושקרים

אמנים מנהיגים והיגיון משונה