שחקני מכבי תל אביב
שחקני מכבי תל אביבצילום: פלאש 90

ביום חמישי בשבוע שעבר, אוהדי הכדורסל התבשרו שבצער רב, עונת היורוליג הופסקה עד להודעה חדש, בעקבות וירוס הקורונה שהתפשט במימדים אדירים באירופה ובעולם כולו.

ייתכן שבעוד חודש וחצי, נראה את העונה מתחדשת, או מוכרעת בדרך כזו או אחרת, אך מכיוון שכלל לא בטוח ששגרת החיים החדשה שנכפתה על העולם תאפשר את חידוש המשחקים כרגיל, הכנתי לכם כתבה מפורטת על השחקנים שהובילו את היורוליג בקטגוריות השונות ותרמו לרמת משחק גבוהה מאוד בשלבים רבים של העונה.

נקודות- מלך הסלים של עונת היורוליג 2019/20, הוא שיין לארקין, עם קצת יותר מ-22 נקודות למשחק. השחקן האמריקאי/ טורקי נתן עונה על גבול המושלם. הוא שבר את שיא הנקודות לשחקן במשחק בודד, הוא השחקן הראשון בהיסטוריה שמגיע 2 פעמים בעונה אחת ל-40 נקודות במשחק בודד, הוא גם השחקן עם מדד היעילות הגבוה ביורוליג עם 25.7 נקודות מדד והוא גם ממוקם 3 באחוזים ל-3 עם כמעט 51% בממוצע. אין ספק שזו אחת העונות הגדולות בהיסטוריה לשחקן בודד וכמה חבל, במיוחד עבורו, שהעונה הזו נגמרה, מכיוון שהוא היה על סף גביע אירופה ראשון בקריירה, בעונתו השלישית בלבד במפעל.

ריבאונדים- את הקטגוריה הזו מוביל השנה ניקולה מילוטינוב מאולימפיאקוס, עם קצת יותר מ-8 ריבאונדים למשחק. זהו הנתון היחיד שהסנטר הסרבי הכישרוני בן ה-25 יכול לקחת מהעונה הזו, כי העונה שלו עם אולימפיאקוס לא הייתה טובה בלשון המעטה ביחס לעונות האחרונות ונכון לעכשיו, היא ממוקמת במקום ה-11 בטבלת היורוליג.

אסיסטים- גם השנה, ניק קלאת'ס מפנאתנייקוס, הוא מלך האסיסטים של היורוליג עם קצת יותר מ-9 אסיסטים למשחק. גם העונה, היה כל כך מהנה לצפות במסירות האומן של הרכז היווני/ אמריקאי ופשוט להתמוגג מהן. זוהי העונה ה-3 ברציפות שהוא מוביל את קטגוריית האסיסטים ואת האמת, קשה לראות מי השחקן שיצליח להתחרות איתו בעונה הבאה על ראשות הקטגוריה.

חטיפות- החוטף הטוב העונה ביורוליג, הוא פאיירי הנרי מבאסקוניה ויטוריה, עם 1.6 חטיפות למשחק. האמת, מבחינה קבוצתית, הוא נחל יחד עם קבוצתו אכזבה גדולה, כאשר הקבוצה הספרדית ממוקמת במקום ה-13 בלבד בטבלת היורוליג. אך מבחינה אישית, זו הצלחה חסרת תקדים. הגארד האמריקאי, שעוד הספיק לעבור בהפועל אילת בעונת 16/17, נמצא בעונתו הראשונה במפעל וכבר מוביל את קטגוריית החטיפות והוכיח שאפשר לפרוץ במפעל קשה ומהר מאוד אם רק רוצים. מסר לשחקנים הצעירים.

חסימות- שנה שנייה ברציפות, וולטר טבארס מריאל מדריד הוא החוסם הטוב ביורוליג, עם קצת יותר מ-2 חסימות בממוצע למשחק. השחקן הגבוה באירופה(2.21 מ') בצוותא עם טיבור פלייס מאנאדולו אפס, שוב מוכיח שהוא בעל בית קשוח בצבע והוא על הדרך אחד החוסמים הטובים בהיסטוריה של היורוליג. אגב, מדובר בגניבה של ממש של ריאל מדריד, כי טבארס היה בקליבלנד מה-nba ומי יודע לאן היה מליח להגיע בקריירה שלו, לולא היה קורע את הרצועה הצולבת לפני כשנתיים וחצי.

% ל-2- ארתוראס מילאקניס מזלגיריס קובנה הוא המוביל של קטגוריה זו, עם 70.59% מן הטווח הזה. הפאוורד הליטאי הותיק, הוא כבר כמה עונות טובות בורג מרכזי בז'לגיריס קובנה וכל מאמן ביבשת, היה מעוניין שיהיה לו שחקן כזה.

% ל-3- סטפן יוביץ' מחימקי מוסקבה, מוביל העונה את הקטגוריה הזו, עם 53% מרשימים מן הטווח הזה. כבר כמה עונות הפרשנים ברחבי היבשת מדברים על הרכז הסרבי המוכשר, רק שפציעה מסובכת בגב, מנעה ממנו להפוך לשחקן מכבי תל אביב או קבוצה גדולה אחרת בעונת 17/18. מאז הוא התאושש מהפציעה ולאט לאט חוזר להיות רכז מוביל ביורוליג.

עונשין- טיילר קאבנוף מאלבה ברלין מוביל העונה את האחוזים מקו העונשין, עם כמעט 97%, משמע על גבול המושלם. הפאוורד האמריקאי, שהגיע לאירופה אחרי כמה עונות ב-nba , נחשב לשחקן אלמוני יחסית וגם לא מספק עונה יוצאת דופן, אך קו העונשין הוא המקום במגרש שמכריע משחקים צמודים ולפעמים אף עונות שלמות. כי מה לעשות, גם בכדורסל המודרני, שמתבסס על השלשות, כולם יודעים שמשחקים מנצחים מהקו.

ועוד כמה נקודות לסיום:

* סקוטי ווילבקין עם עונה אדירה ביורוליג. הגארד, שהגיע לפני כמעט שנתיים למכבי תל אביב, בא עם הר של ציפיות, אך בעונתו הראשונה במדים הצהובים, זה לא היה סקוטי וילבקין הקטלני שהכרנו ודברים רבים במשחקו לא התחברו לו, מסיבות שלאו דווקא קשורות אליו באופן ישיר והיו רגעים שנרשמה בקהל הצהוב אכזבה רבה מיכולתו, אך מאז הגיע ספרופולוס, חל שינוי גדול ביכולתו והפוטנציאל סוף סוף התממש בעונה הנוכחית. הוא הוכיח שהוא שחקן קלאץ' אדיר, מהטובים באירופה, שחקן שלוקח בלי היסוס ובהצלחה רבה כדורים אחרונים והוכיח שהוא מעל הכל מנהיג ענק. ודווקא בעונה כזו, מגיעה מגיפת הקורונה וקטעה לו עונה שהייתה יכולה להגמר בפיינל פור היורוליג.

* ברצלונה השקיעה הקיץ סכומי עתק, כדי להיות הקבוצה הטובה ביבשת. בראש רשימת הרכש לעונה הנוכחית ניצב ניקולה מירוטיץ', עם חוזה אסטרונומי במונחים של אירופה של 70 מיליון יורו ל-6 שנים. אז נכון, היא הייתה קבוצה טובה, אפילו טובה מאוד, אך הוכח שגם עם ההשקעה הכספית הזו, אפשר להתמודד איתה ואפשר גם לנצח אותה. הכסף הוא אמנם חשוב, אך הוא לא הגורם היחיד שאיתו לוקחים תארים.

* אנאדולו אפס היא הקבוצה הטובה ביותר העונה ביורוליג. הניצוצות לעובדה הזו התחילו עוד בעונה שעברה. הקבוצה הטורקית ידעה לבחור לפני שנה וחצי בפינצטה שחקנים רבים עם פוטנציאל, בשילוב שחקנים עם ניסיון והצליחה לפגוע בענק עם הרכש הטוב בשנים האחרונות באירופה- שיין לארקין. בעונה שעברה היא הגיעה לגמר היורוליג ובקיץ היא הצליחה לשמר את רוב הסגל ולחזק אותו נקודתית היכן שהיה צריך.

בדיעבד, זה אולי המהלך שהפך אותה לקבוצה הטובה באירופה. הקבוצה הטורקית הוכנעה רק 4 פעמים העונה והיא מראה שהיא לא רק שחקן אחד, אלא קבוצה שלמה, מוכשרת, קבוצתית ומהנה לצפייה. חבל מאוד במיוחד עבורה שהעונה הסתיימה מוקדם מהצפוי, כי היא הייתה בדרך לדהור כל הדרך לגביע יורוליג ראשון בהיסטוריה עבורה