אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

חברת IBM, המחזיקה במספר הגדול ביותר של פטנטים שהוענקו בארה"ב ב-27 השנים האחרונות, הודיעה כי היא מצטרפת ליוזמת Open Covid Pledge ותעניק גישה חופשית לכ-80 אלף פטנטים רשומים ובקשות לפטנטים שלה לכל מי שמפתח טכנולוגיות המסייעות באבחון, מניעה, בלימה או טיפול בנגיפי קורונה.

ההתחייבות של IBM מכסה אלפי פטנטים בתחום הבינה המלאכותית, לרבות פטנטים של פלטפורמת Watson ועשרות פטנטים הרשומים בארה"ב בתחום הכללי של נגיפים.

אחד הפטנטים למשל מתאר חומרים אנטי-נגיפיים ושיטות שונות לנצלם לטיפול במחלות. מדובר בחומרים כימיים מורכבים הפעילים נגד טווח רחב של נגיפים לרבות קדחת דנגי, H1N1, SARS, שפעת ונגיפי קורונה שונים. פטנטים רלוונטיים אחרים, למשל, מתארים מסך מגע העושה שימוש באור אולטרה-סגול כדי לחסל מחוללי מחלות (פתוגנים) וכן אלגוריתמים לחיזוי משכי זמן ומגוון אירועים - לרבות מגפות.

ההתחייבות של IBM לגישה חופשית לשימוש בפטנטים ללא צורך ברישיון תקפה החל ב-1 בדצמבר 2019 ועד למועד פקיעתם של הפטנטים הכלולים בהתחייבות, וכן תקפה גם לכל בקשה לרישום פטנטים חדשים שתוגש עד סוף 2023. במסגרת היוזמה מתחייבת IBM שלא לפעול משפטית נגד ישויות המשתמשות בפטנטים שלה במאבק נגד נגיפי קורונה.

יוזמת Open COVID Pledge קוראת לארגונים שונים להעמיד את הקניין הרוחני שלהם לרשות המפתחים ללא תשלום בכדי להביא את המגפה הכלל-עולמית לקיצה ולצמצם את השפעותיה. עד היום הצטרפו ליוזמה חברות טכנולוגיה דוגמת מיקרוסופט, אינטל, אמזון, HPE ואחרות.