ספורט
ספורטiStock

הרב אברהם סתיו סיפר היום (רביעי) בראיון ל'כאן מורשת' על פסק ההלכה שלו ושל אביו הרב דוד סתיו, המתיר בסייגים מסויימים להתעמל בשבת.

הרב סתיו ואביו, רב העיר שהם הרב דוד סתיו, פרסמו מאמר ב'תחומין' המתיר להתעמל בשבת ללא שימוש באלמנטים חשמליים.

"פסק ההלכה הוא לא כל כך תקדימי", אמר הרב סתיו לבני טייטלבוים ב'כאן מורשת'. "יש הרבה פוסקים בדורות האחרונים, ביניהם הרב יצחק יוסף, הרב בן ציון אבא שאול, שכתבו שבימנו מותר להתעמל, מותר לעשות פעילות גופנית בשבת".

"בתקופות קדומות יותר זה היה נחשב כרפואה ולכן זה נאסר במשנה כבר, אבל היום אנחנו רואים בזה פעילות שאנשים עושים אותה כחלק מסדר היום השגרתי הבריא שלהם, ולכן זה מותר באופן עקרוני גם בשבת עם כל מיני הגבלות", הוסיף.

לדבריו, "מותר להרים משקולות, מותר לעשות שכיבות סמיכה, כפיפות בטן, התעמלות בוקר אפילו אופני כושר אם אין להם אלמנטים חשמליים. כל הדברים האלה באופן עקרוני הם מותרים, יש רק שני סייגים שמאוד מאוד חשוב להזכיר אותם כשמדברים על זה".

הוא פירט, "קודם כל משהו טכני. מי שאחרי ההתעמלות רוצה להתקלח, אז בשבת זה קצת בלאגן, כי אי אפשר להתקלח במים חמים ואסור לסחוט את השיער ולסחוט את המגבות. להתקלח בשבת זה קצת בלאגן וצריך ללמוד את הנושא הזה ולהשתמש בכל מיני אמצעים לא רגילים כדי להתקלח בשבת. כמובן בלי בוילר. זה בלאגן להתקלח".

"ודבר שני שהוא מאוד מאוד חשוב", אמר. "אחרי שמבחינה הלכתית אין איזה איסור שעוברים כשמתעמלים, אבל כמובן שרשות הרבים שלנו לא יכולה להיראות כמו מגרש ספורט בשבת אחר הצהריים וזה לא לכבודה של השבת שאנשים ירוצו בבגדי חול במהלך השבת. לכן יותר התמקדנו בפעילות בוקר ביתית ודברים בסגנון הזה".

הרב אברהם סתיו
הרב אברהם סתיוצילום: מרים צחי

המאמר של הרבנים סתיו החל להיכתב עוד לפני שנה, אך לדבריו משבר הקורונה עזר כדי להבין כמה דברים. "זה לא קשור לקורונה באופן ישיר בכלל. כתבנו את המאמר, אבא שלי ואני, לפני שנה. מה שכן אולי יכול להתחבר, זה שלאור תקופת הקורונה מאוד מאוד הורגש שחלק מהדברים שאנשים הרגישו שמציקים להם זה חוסר היכולת לרוץ".

"היו כל מיני היתרים על ריצות ועל התעמלות", הוסיף. "הנושא של התעמלות נתפס היום כחלק מאורח החיים הבריא, הנורמלי, המשחרר לחצים וזה מאוד מאוד חידד את זה שהיום לא מדובר בתרופה, אלא מדובר במשהו שאנשים רואים בו חלק מאורח החיים, שבלעדיו איכות החיים של היום שלהם נפגמת. ממילא בהקשר שלנו, עונג השבת שלהם במובן מסוים נפגם אם לא יוכלו לעשות איזה 20-30 דקות של התעמלות בוקר".

הרב סתיו הסביר שהיתר זה לא מיועד לכל אחד. "צריך להבחין בין אנשים שונים איך הם חווים את השבת", אמר. "יש אנשים שחווים את השבת כבאמת יום שיש בו שילוב של משפחתיות ושל רוחניות ותורה ותפילה וכדומה. בוודאי שאין לי שום כוונה לבוא לאדם כזה ולומר לו 'טוב עזוב, במקום ללמוד פרשת שבוע לך תעשה שכיבות סמיכה'".

"אבל יש לא מעט אנשים", אמר. "שהשבת נחווית אצלם היום כסוג של אתגר. צריך לזכור שפעם המשמעות של השבת הייתה שלא הולכים לשדה ובעצם כל הפנאי, כל החברתיות של האדם, הייתה בשבת. היום במובנים מסוימים אצל אנשים מסוימים זה בדיור להיפך. השבת היא זו שחותכת את כל היחסים החברתיים שלי שנמצאים בוואטסאפ, והיא חותכת את כל פעילות הפנאי שלי שנמצאת בנטפליקס.

"אצל הרבה מאוד אנשים השבת מהווה איזה סוג של סיר לחץ כזה, הם מחכים מתי כבר יגמר השעון קיץ וכדומה. אנשים כאלה, בשביל שהשבת לא תהיה מקום של ייסורים, אלא באמת מקום של עונג, לפעמים הם צריכים את היכולת לעשות קצת פעילות משחררת", אמר.

"אנחנו הדגשנו מאוד", הוסיף." זה לא שהשבת אמורה להיות יום ספורט בבית, אבל פעילות של 20-30 דקות של התעמלות בוקר זה לא משהו שלדעתי עשוי לצבוע את כל השבת כולה בצבע אחר. אדם מגיע רענן יותר, מחוזק יותר לפני התפילה, וזה לא משהו שאמור לשנות את האופי של השבת. אולי לא עבור מי שיש לו כבר שבת מלאה וגדושה בתכנים רוחניים".