שורש תופעת הנשירה

כדי להתחיל להבריא חייבים בראש ובראשונה להשתחרר מהמושג דתי שנתפס  כאילו היהדות עוסקת רק  במישור של בין אדם למקום

הרב אברהם בלס , ט"ו באלול תש"פ

הרב אברהם בלס
הרב אברהם בלס
צילום: עצמי

תודה רבה לרב שמואל אליהו אשר העלה על השולחן את הבעיה הכאובה של תופעת הנושרים.

כדי לרפא מחלה צריך בראש ובראשונה לאבחן את שורש הבעיה. הבעיה היא לא רק של הנושרים, אלא גם אלו שממשיכים להגדיר את עצמם ציונים דתיים בגלל הרצון להיות שייכים סוציולוגית לציבור איכותי זה. מדובר באנשים יקרים שמשום מה אינם מרגישים שהם יחידת העלית של העולם. משהו בהבנת מהותה של היהדות חסר להם.

מספרים על יהודי אחד שהתרעם בפני הרב אלימלך בר שאול זצ"ל על כל מיני דברים אותם מקדשת היהדות. ענה לו הרב בר שאול שאם באמת היהדות הייתה מקדשת את אותם דברים, הרי שהוא עצמו היה לו טענות כלפי אותה יהדות. פשוט מה שאתה חושב שזו יהדות, זו לא באמת יהדות.

מעניין הדבר אם היינו עורכים מבחן ביהדות לכל הנושרים האם לא היה מתברר שיותר מ90 אחוז נשרו בגלל דברים שהם חשבו בטעות שהם יהדות, אם הם היו יודעים לענות נכונה על השאלון לא היה ממה לברוח. אם הם היו יודעים מה זאת באמת יהדות, הרי היו משתגעים אחריה. הבעיה המרכזית שבזמן גלות היינו בהכרח חייבים להיות חרדים, והרי היהדות בקומתה המלאה בשום פנים ואופן אינה חרדית. ישנם דברים שהתקבעו בעם ישראל בגלל המציאות של הגלות בצורה כל כך חזקה בתודעה הציבורית, עד שרבים אינם מבינים שברגע שתורה חזרת לאכסנייה שלה – לארץ ישראל הם כלל אינם מתאימים.

נדגים את הדבר. במסגרת עבודתי החינוכית הכנתי שאלון לבתי ספר יסודיים ממ"ד שאלון ביהדות. אחת השאלות ששאלתי הייתה האם משה רבנו היה חלש או חזק (יש להניח שעל שאלה זאת היו רוב הנושרים דור שלנו עונים תשובה נכונה). קרוב ל90 ענו שמשה רבנו היה חלש. הסיבה לתשובה זאת היא בגלל שבציורים שלהם שומר מצוות זה חלש. הנושרים הראשוניים היו אלו שראו בעיניהם במציאות של גלות שיהדות פירושה חולשה והם בשום פנים ואופן לא היו מוכנים להיות שייכים ליהדות כזאת.

נתאר לעצמנו הצהרה של גדולי הרבנים במציאות זאת. לאחינו הנושרים היקרים רצינו להגיד לכם דבר פשוט אתם הם אלו שמייצגים את היהדות שכן היהדות היא כולה חירות, עצמאות יוזמה, גבורה וכד'. אנחנו בגלל נסיבות הגלות חייבים היינו לשמור על הצדדים הרוחניים שלנו כדי לא להתבולל, ולכן הסתגרנו והצגנו יהדות חלשה. פשוט לא היה לנו ברירה. החלום שלנו הוא לחזור לנורמליות שלנו לימי דוד המלך. אתם היהדות במיטבה. נא הועילו להיות שגרירים נאמנים של אלוקי ישראל, עם ישראל ותורת ישראל, כל אומות העולם מחכים לבשורה שלכם.

כמובן שבלי תורה אין יהדות, כיוון שהתורה היא מקור האנרגיה והמוטיבציה של עם ישראל, אולם ברור הדבר שהתורה מדריכה אותנו להקים מדינה.

היהדות בשום פנים ואופן אינה דת, אלא שילוב של תחומים רבים: בין אדם למקום, בין אדם לחברו, בין אדם למדינתו, בין אדם לעולם כולו. לא תיתכן תורה גדולה בלי להבין שהצד הלאומי הוא צד כה חשוב שעתים לפי התורה הוא חשוב יותר מאשר מצד הדתי ועוד.

ועוד דבר. ישנו ירושלמי מדהים (חגיגה א, ז). האומר שהקב"ה כביכול אומר מי ייתן אותי עזבו ותורתי שמרו שהמאור שבתורה יחזירם למוטב.

ניתן ללמוד ממאמר זה שבשעה שמסבירים יהדות לא צריכים בכלל לדבר על הקב"ה . צריכים לדבר על המיוחדות של עם ישראל - שרידותו במציאות בלתי אפשרית של גלות, קבלת פרסי הנובל, היות היהודים האחראים המרכזיים לרוב המהפכות המשמעותיות בתבל ועוד דברים מיוחדים ובפרט מפעל התחייה הבלתי יאומן, שמבחינות רבות הוא לא נתפש.

המסקנה העולה מכך שמדברים על ייחודו של עם ישראל היא שיש לנו עם שיש לו תפקיד מיוחד.

בשלב השני יש להסביר כיצד מגשימים את התפקיד ברוך השם יש לעם ישראל תורה. צריך להראות לו את היופי שבתורה - חיבור של תורה ומדינה, של תורה וחיים ועוד ואחרי שהאדם מבין את שני הדברים הללו באופן טבעי הוא חוזר לקב"ה שנותן את כל המשמעות לכך שהוא בעצם הגורם הדומיננטי במציאות. כל אדם, באופן טבעי, יראה את עצמו כנציג של הקב"ה עלי אדמות.

כדי להתחיל להבריא חייבים בראש ובראשונה להשתחרר מהמושג דתי שנתפס כאילו היהדות עוסקת רק במישור של בין אדם למקום, כיוון שמושג זה מנמיך את כבוד התורה, שכמובן עוסקת, כאמור לעיל, בתחומים נוספים כמו בין אדם לחברו, בין אדם לעמו, בין אדם למדינתו ועוד. יש להחליף את המילה דתי במושג קולע יותר כמו אמוני. אי אפשר לבנות ציונות דתית מבלי ללמוד היטב תנ"ך – בעיקר נביאים ראשונים, ואת אגדות התלמוד הירושלמי המציב גישה חינוכית בריאה המתאימה לעם חי בארצו

הרב שמואל יניב מעלה כבר שנים רבות את נושא חומר הלימודים. הוא טוען בצדק שבחור שלא מגיע מבית עם עורף חזק מהבית לא שייך בלימוד גמרא עד סוף שמינית, אבל מה לעשות נגד האליטיזם שטוען שאם אתה לא לומד גמרא אז במה בא לידי ביטוי שאתה דתי?

אז מה כן צריך ללמוד?

התשובה היא אמונה, אמונה ועוד אמונה. יש כל כך הרבה מה ללמוד באמונה על עם ישראל, ועל ארץ ישראל ועל היחס הנכון בין חומר לרוח, על חשיבות עולם הרגש וכמובן על שאלות ציבוריות שעולות על הפרק כמו חסינות למנהיג ועוד עשרות נושאים נוספים.

אני לא זוכר אם לומדים נביאים ראשונים בתיכון, אולם בזמני למדו בכתות הגבוהות ספרים אחרים. נביאים ראשונים אינם ספרי ילדים. נביאים ראשונים הם הדבר החשוב ביותר ביהדות לפחות בתקופה שלנו – דור התחייה הלאומית, שכן הם המקור המרכזי של החיבור בין תורה למדינה מקור שמעלה על נס מושגים כמו מלכות, מסירות נפש, עצמאות, חירות, גבורה ומושגים נוספים שמאפיינים מציאות של תחייה לאומית.

ועוד דבר והוא הדבר החשוב ביותר. צריך להבין שעם ישראל חייב מנהיג אמוני ומנהיג אמוני הוא אינו רק אחד שיש לו את האנרגיות המתאימות, אלא מדובר באדם שי לו תוכניות ברורות כיצד להנהיג מדינה בכל תחומי החיים, כאשר המגמה המרכזית שלו היא שילוב יהדות וישראליות. ברגע שעם ישראל יזכה למנהיג כזה, ברור הדבר שלא רק שלא יהיו נושרים, אלא שגם אלו שלא קיבלו הדרכה נכונה יחזרו לצור מחצבתם ויהפכו ליהודים גאים שמתוך אמונה בצור ישראל וגואלו נרתמים ונותנים כתף בראש ובראשונה לתיקון המדינה ואחר כך לתיקון העולם.