הרב חגי לונדין
הרב חגי לונדיןצילום: ללא

נדמה שהשנה, יותר מכל שנה אחרת, נאחל מכל הלב שתהיה שנה טובה ומתוקה. ישנם שכבר מכינים לליל ראש השנה סימנים להסתלקות הקורונה (קורנפלקס?); לפריחת הכלכלה ולהגעת השלום.

בלהט הרצון לשנה טובה חשוב להכיר את דברי הגאון רבי אליהו מוילנא (הגר"א) בהקדמתו לתפילת ראש השנה: "בראש השנה לא נפנה איש אחרי נגעי לבבו בני, חיי ומזוני (ילדים, בריאות ופרנסה)... רק נשליך את כל הדברים הנוגעים לנו אחרי גוונו ומה שיעבור עלינו - יהיה מה שיהיה!... כל בקשותינו יהיו רק שמלכותו של ה' תמשול בעולם".

אין הכוונה לאדישות ביחס למה שיתרחש בשנה הקרובה, אלא הפנמה שלכל הדברים שאנו מאחלים יש ערך רק אם אנו רואים את עצמנו כחלק מ"מלכות ה'", כלומר אם אנו מנסים להקדיש את חיינו לטוב, לאמת וליושר; ואז – במצב כזה – האיחולים לשנה טובה ומתוקה אכן ילכו ויתגשמו בטווח הארוך; אולם בראש השנה אנו פחות לחוצים לראות זאת כאן ועכשיו. "כל מה שעושה הקדוש ברוך הוא הכל לטובה", לא שהכל טוב באופן מיידי, אלא שהכל יביא לטובה בסופו של דבר.

השנה, יותר מכל שנה אחרת, כדאי להכין עצמנו נפשית לראש השנה מן הסוג של הגאון מוילנא. שנת תש"פ לימדה אותנו שבריאות, כלכלה ודברים נוספים בחיינו הם שבריריים יותר משחשבנו. כדאי ליזהר מלהבטיח הבטחות לקראת שנת תשפ"א מעבר לכך שהולכת להיות שנה מאתגרת; גם לא כדאי לחפש אשמים לשנה הקרובה; פשוט שכל אחד יתמקד במשימה שהוא מאמין שא-לוהים מבקש ממנו.

אולי דבר אחד נוסף כן ניתן להבטיח: השנה הקרובה הולכת להיות שנה מופלאה, ללא קשר למה שיתרחש בה. זו תהיה שנה מופלאה כי אבינו-מלכנו יצמיח אותנו מתוכה. יהיה מה שיהיה!