עמירם בן אוליאל
עמירם בן אוליאלצילום: TOMER APPELBAUM.HAARETZ.POOL

מרן הראי"ה קוק זצ"ל פעל כל חייו כדי לאחד את עם ישראל. הוא השקיע מאמצים גדולים כדי לקרב את הרחוקים את כל מחנה הפועלים.

המסעות המפורסמים למושבות שערך הרב קוק עם רבנים נוספים קירב מאוד את מחנה הפועלים, שלכאורה פרקו כל עול. הרב קוק הפך לדמות אהודה מאוד בקרב ציבור זה.

ופתאום נחת על היישוב רצח ארלוזרוב, המדינאי המבטיח על חוף ימה של תל אביב. הרצח זעזע עמוקות את כל היישוב בארץ.

מיד האשימו ברצח את המחנה הלאומי ואף העלילו על אברהם סטבסקי שהוא הרוצח, ואכן בית המשפט המנדטורי פסק שהוא אכן הרוצח ודן אותו למיתה.

כאשר הרב קוק שמע את הדבר הוא לא יכול היה להירדם בלילה. להאשים יהודי נורמטיבי בשפיכות דמים. הרב קוק מסר את נפשו פשוטו כמשמעו יחד עם הרב נתן מיליקובסקי סבו של מר בנימין נתניהו כדי להגן על אברהם סטבסקי, החל מאיגרות ששלח לכל רחבי העולם, דרך אגרות שלאנשי ציבור מרכזיים וכלה בריכוז התפילות לזיכויו של סטבסקי.

הכניסה לעומק העניין הייתה כה חזקה שהוא גם יצר קשר עם הוריו של סטבסקי ועודד אותם שהערעור עתיד להתקבל.

מאמציו אלו של הרב קוק למעשה הרסו את כל מפעל חייו שכן מפלגת הפועלים כולה ראתה את המחנה הלאומי כאשם ברצח. ומבחינתם ברור היה שאכן סטבסקי הוא הרוצח. לכן עיתוני הפועלים ומנהיגיהם תקפו בצורה חריפה את הרב קוק ואף התבטאו בביטויים חריפים כמו 'אוי לו לדור שכוהניו מחפים על רוצחיו' . לא רק שההגנה על סטבסקי פגעה במפעל החיים של הרב קוק, אלא גם שברה את ליבו ופגעה קשות בבריאותו, ואכן לאחר הפרשה הזאת התגלתה מחלתו חשוכת המרפא של הרב קוק.

ומכאן לימינו. מאשימים יהודי בהצתה, וממילא ברצח של משפחה בכפר דומא שבבנימין. אמנם החשוד הצדיק עמירם בן אוליאל הודה במעשה, אולם הודאה זאת נגבתה בעינויי שב"כ. אשתו העידה שהוא היה איתה באותו לילה, זו לא הייתה הצתה יחידה בכפר דומא, ישנם גם עדים שראו אנשים נוספים. ועל כזה דבר מאשימים יהודי ברצח. העוולה זועקת לשמים.

מילא, אנו מבינים, אם כי חס ושלום לא מסכימים, את המחלקה היהודית בשב"כ שרוצה להראות הצלחה בכל מחיר, כדי להצדיק את קיומה, מילא אנו מבינים, אם כי חס ושלום לא מסכימים את המערכת המשפטית שיש לה אג'נדה ברורה ללמד את המתנחלים דרך ארץ, אולם היכן הם אלו שאמורים להיות שליחי הציבור שלנו. האם כל מה שמעניין זה רק האינטרס הפוליטי העכשווי.

האם אין מושגים כמו אמת וצדק. האם יתכן ששליח ציבור שלנו מגבה חקירות בעינויים. האם ייתכן שאין גב לציבור שכל חטאו הוא אהבת ארץ ישראל. אנשים כמו עמירם בן אוליאל שאין להם גב ציבורי – הם לא משלנו אלו אנשים שאפשר להקריב אותם על מזבח ההתקדמות הפוליטית. מתי ילמדו מנהיגינו מהרב קוק מה פירוש אהבת ישראל, מה פירוש למסור את הנפש אם אתה מגלה שמדובר בעוול.

וכמה מילים לכל מיני צדקנים, חלקם גם רבנים. צדקנים אלו תקפו רבנים מסוימים שקראו לציבור לתמוך כספית במאבק המשפטי של עמירם בן אוליאל. צדקנים אלו ביקשו שקודם כל רבנים אלו יגידו מפורשות שאסור לפגוע בערבים חפים מפשע, ורק אחרי זה יתנכו במאבק. לא יאומן. אני בחיי לא שמעתי רב שמתיר לפגוע בערבי חף מפשע, האם יעלה על הדעת שרבנים יגידו את המובן מאליו.

ראשית רבנים אלו אמרו את הדבר הזה בכל מיני הזדמנויות. אין בנמצא ולו רב אחד שמקובל על ציבורים גדולים שמתיר לקחת את החוק לידיים, גם אם לתפישתו המדינה לא ממלאת את תפקידה כמו שצריך, אולם ברגע שהם יפרסמו אמירה שכזאת, ממילא הם יחשבו כמתגוננים. אתם צדקנים שכמותכם דעו לכם שאנו לא מאמינים שאהבת האדם שלכם גדולה יותר מאשר הרבנים אליהם אתם פונים.

כל הרבנים ומנהיגי הציבור צריכים להתאחד ולצאת בקריאה קדוש לזכות את עמירם בן אוליאל, אחרת לא נוכל לבוא ולומר:' ידינו לא שפכו את הדם הזה'.