ליהרז פרומן
ליהרז פרומןבאדיבות המרואיינת

הרב פרומן היה פעיל שלום ידוע, אבל הוא האמין בשלום קצת אחר – שלום דרך דת. את מפגשי השלום שלו לא ערך רק עם ראשי מדינות ושגרירים, כי אם בעיקר עם אנשי דת מובילים.

עם הבת שלו, ליהרז פרומן, אני משוחח בכלל לרגל יציאת הספר החדש משיעוריו בעריכתה – 'האדם הוא כמו חייט', אבל אי אפשר שלא להתייחס לנושא השלום העומד על הפרק. שבוע שעבר חתמנו על הסכם שלום עם בחריין והאמירויות, אני אומר לה, הסכם כלכלי לחלוטין על גבול הקר והציני. איך את חושבת שאביך היה מתייחס להסכם שלום שכזה?

"תראה" היא עונה, "אני אמנם לא בקיאה בפוליטיקה מספיק, אבל מה שאני זוכרת מאבא זה הרבה עניין פרגמטי – הוא חיפש את מה שעובד. ולכן, להאחיד דרך אינטרסים ושלום כלכלי לא סותר את מה שהוא האמין בו, אלא להפך – משלים אותו.

"כמובן שיש עוד רבדים בחיים" היא מסייגת, "וצריך גם בהם לפעול ולתקן. אבא התעסק הרבה בשלום דתי, כי הוא היה אדם של רוח וזה היה התיקון שלו. כנראה שלביבי יש תיקון קצת אחר. כל אחד והתיקון שלו, מה שהוא יכול לתקן במציאות".

האדם הוא כמו חייט
האדם הוא כמו חייטבאדיבות המרואיינת

בניגוד לספר הקודם, הספר החדש מכיל מלבד ציטוטים ופסקאות משיעוריו של הרב פרומן, גם קטעי יומן של הרב, מכתבים שלו וסיפורים עליו. "אולי זה בגלל שבכל זאת אני אישה..." ליהרז מחייכת, "אני מאמינה שאנחנו לומדים דרך מפגש עם בן אדם. מעבר למה שהוא אומר, יש ערך לסיפורים עליו, להתחבטויות. לדרכים בהן הוא בעולם ליישם את האג'נדות שלו".

"העריכה של הספר הייתה כמו לצלול לתוך העולם של אבא" היא מסכמת, "זו הייתה חוויה חזקה בשבילי, חוויה שאני חושבת שלא הייתי יכולה לעשות אותה קודם, ועכשיו עברו כבר מספיק שנים וסוף סוף יכולתי לגשת".