הרב אלי סדן
הרב אלי סדןצילום: אבי אוחיון, לע״מ

ראש מוסדות "בני דוד" וחתן פרס ישראל הרב אלי סדן משוכנע שיש מקום למפלגה ציונית דתית בכנסת ומעריך שנפתלי בנט ואיילת שקד יגיעו לליכוד בתום עידן נתניהו.

"יש מקום למפלגה ציונית־דתית, והיא צריכה לעסוק לפני הכול בסוגיות דת ומדינה", אמר הרב סדן בראיון לעיתון בשבע. ''זה לא נעשה בשנים האחרונות. התבלבלנו משתי סיבות מאוד כואבות. הראשונה, כי הטראומות שעברנו בשנים האחרונות הן סביב נושא ימין-שמאל. זה הנושא הכי תוסס בנפש, והוא שהביא אנשים מאוד מוכשרים כמו נפתלי בנט ואיילת שקד לומר: אנחנו נוביל את הימין.

''הסיבה השנייה היא חמורה יותר. המחלוקות יצרו תחושה כאילו אנחנו לא יכולים להתלכד סביב סוגיות של דת ומדינה, ואני חושב שזה לא נכון. אנחנו צריכים להבין שהמאבק על הדברים הכי מהותיים של היהדות במדינת ישראל נשמט לנו מהידיים. השבת הולכת להימחק. המשפחה הולכת ונשחקת. יש לנו אחריות על עם ישראל. צריך לפתוח במאבק להצלת עם ישראל. צריך שסמוטריץ', פרץ ועוד אנשים יכריזו על חזרה למפלגה ציונית־דתית".

בלי בנט ושקד?

"הם יכולים להצטרף, אין לי בעיה, אבל זו תהיה מפלגה דתית־לאומית. זה יהיה המצע שלה, וכל מי שירצה להצטרף יצטרך להיות נאמן למצע הזה. אם את שואלת אותי, בנט ושקד לא מעוניינים במצע הזה, כי הם רוצים להוביל את המדינה, להיות ראש ממשלה ושר משפטים. הציונות הדתית מצמצמת אותם. הם הגיעו אלינו כי ביבי חסם אותם. ברגע שביבי ירד, אני מעריך שהם ייכנסו להיות חברי ליכוד.

''אמרתי לבנט, אני בהחלט חושב שכשר ביטחון וראש ממשלה התרומה שלך הרבה יותר גדולה מאשר כראש הציונות הדתית. כראש הציונות הדתית תצטרך להילחם על שבת ועל טהרת המשפחה, אבל אתה רוצה ויכול לנצח את החיזבאללה".

הרב סדן נשאל האם מפלגה ציונית־דתית צריכה לעסוק רק בנושאי דת ומדינה, או שיכולות להיות לה שאיפות לקבל את תיק המשפטים וראשות הממשלה.

"לעת הזאת הציונות הדתית היא מגזר קטן בחברה הישראלית", הוא השיב. ''בעשור הקרוב לא יהיו לנו 40 מנדטים, אלא אם נוותר על המצע האידיאולוגי הדתי־לאומי. מי שאין לו 40 מנדטים לא יהיה ראש ממשלה. כל אחד צריך לדעת מה התרומה הכי חשובה שהוא יכול לתרום לעם ישראל. בעתיד, הציונות הדתית תגדל, ומגזרים אחרים יבינו את האמת הגדולה שלה, ואז יהיה לה ראש ממשלה. אבל אנחנו מתבלבלים בין העתיד לבין ההווה. בהווה רוב האוכלוסייה חילונית או חרדית.

''המצע הדתי־לאומי כמו שהגדרתי בשני הפרקים הראשונים, לא מקובל בעת הזאת על רוב הציבור. דווקא לכן יש פה תפקיד היסטורי חשוב מאין כמוהו, לחבר את התורה והמדינה, ובעתיד גם אחרים יודו בגישה זו ויצטרפו אליה. בינתיים צריך צניעות וסבלנות".

אז מה החזון הפוליטי שלך?

"על הפרקטיקה צריך לדון. אבל אני מאמין שאם הרבנים מכל הזרמים יתאחדו ויעמדו כולם מאחורי המפלגה הציונית־דתית - זה אפשרי. אם הם יקראו להצביע למפלגה ציונית־דתית, אז 80 אחוז יחזרו הביתה. אבל כל זמן שהרבנים לא מצליחים להתאחד, אנחנו אבודים. זאת הדאגה שלי".

לראיון המלא עם הרב אלי סדן