ליאור זברג
ליאור זברגאבישי בדולח

מאז פרוץ משבר הקורונה, ליאור זברג, מחבר הספר "לחשוב נדל"ן", ומנכ"ל זברג השקעות נדל"ן, נתקל שוב ושוב בשאלה: "האם לרכוש בתים דווקא עכשיו בקורונה או לחכות שהכל יתבהר?".

"בתחילת הקורונה הייתה פרסומת צינית: 'משבר? זה הזמן לקנות נכסים בצפון איטליה', היכן שההתפרצות היא הכי קשה", מספר זברג. "אמנם זה אירוני, אבל באמת צריך לבחון כל משבר לגופו כיצד אנחנו האנשים הפשוטים יכולים להרוויח ממנו. ובחזרה לישראל: בעיקר בסגר השני כדאי לחשוב מחדש איפה כל אחד יכול למנף את הקורונה. ברמה העסקית ראינו שעסקים קטנים משנים מוצרים ועסקים גדולים גילו שהם לא צריכים כל כך הרבה משרדים לדוגמא.

גם דירות הסטודנטים ירדה קרנם בעקבות הקורונה ושיעורי הזום פרחו במוסדות האקדמאיים. הזום אומנם היה קיים לפני הקורונה אבל העולם עשה שינוי בפועל. המפסידים הגדולים בקורונה הם האנשים שלא ניצלו הזדמנויות וחיכו בסבלנות אין קץ שהדברים יתבהרו. כמו שיש רעידת אדמה פעם ב-100 שנה, גם פעם ב-10 שנים יש משבר כלכלי שמשנה לנו את המציאות וההסתכלות".

אם כך, משתלם לקנות נדל"ן, דווקא עכשיו.

"כן, בתנאי שהעסקה טובה כשלעצמה. אני מאוד מתחשב בקורונה, אלא שאני טוען שמשבר טוב לשוק הנדל"ן. הפוטנציאל עולה עשרות מונים על הסיכון. יש הרבה הזדמנויות אבל צריך לחשוב מחוץ לקופסא. בגל הראשון היה הרבה שיח ש'משבר זה לידה', ו'איך עושים מהלימון לימונדה'. אבל אני רוצה לומר יותר מכך: הקורונה פגעה בכלכלת ישראל ככלל ובעסקים רבים בפרט, אך תפיסת המאקרו לא צריכה להלקח בחשבון ברכישה, בגלל שאינני בא לייעץ לשר הכלכלה אלא לכם, קוראי ערוץ 7.

להפך, ברמת הקונה הממוצע הקורונה טובה לטווח הארוך ואפילו הקצר להרבה אזרחים מן השורה. העמדה הנפשית של רבים אומרת: 'בואו נחכה ונראה מה יהיה אחרי הקורונה', אך לדעתי זו טעות. אדם שיש לו את האפשרות הכלכלית ובעובר ושב שלו מצוי סכום יפה, כדאי לו למנף את הכסף היום, לקום ולעשות מעשה כבר אחרי החגים. הרבה מהקולגות שלי מחפשים דווקא את הגביר או העשיר לעשות איתו עסקאות גדולות ואני תמיד מאמין באנשים הפשוטים שיש להם כמה מאות אלפי שקלים בצד והקורונה הוכיחה כמה שזה נכון".

זברג מחזק את השיטה שלו וטוען כי משבר הקורונה יצר שינוי בתפיסת הנדל"ן, הישראלי הממוצע שווה ערכו הכלכלי הרבה יותר מבעבר. "המשבר העולמי יצר סיטאוציה מעניינת. יהודי ארה"ב ואירופה נפגעו כלכלית, כתוצאה מכך הרבה בעלי עסקים נפגעו ומנהלי מוסדות מהמגזר הדתי לאומי איבדו הוראות קבע ותורמים קבועים למשל. לעומת זאת, אברך צעיר מהמגזר שמחזיק רבע מיליון שקל בחשבון הוא המלך של השוק", אומר זברג בחצי חיוך. " הצעירים תופסים את מקומם של האוליגרכים. כוח הקנייה שלהם יותר חזק בשוק הנדל"ן היום".

יש הבדל בין ישובים לערים בציונות הדתית?

"בקורונה כולנו בסירה אחת", קובע זברג. "הכל תלוי מה המקור הקודם של אותו מוכר. אם המוכר חייב כסף ולפני חצי שנה, בימים כתיקונם, ההצעה שלך הייתה מגונה בעיניו, כיום ההצעה יכולה להתקבל, עכשיו ההצעה עוברת מסך. ככלל, הכלכלה הישראלית והאמונה של הישראלים בכלכלה שלהם ובארץ שלהם היא טובה, אין בישראל התרסקות של עשרות אחוזים בשוק הנדל"ן.

ממוצע הסטטיסטיקה של איגוד השמאים לא בהכרח מעניינת את הרוכש הממוצע, החשיבה היא לא על מאה אלף שקל פחות או יותר בשווי הדירה כעת, אלא חשיבה ארוכת טווח, מה יעלה בגורלה ב-10 השנים הקרובות. האם ערך הדירה יעלה והאם הדירה תושכר בשנים אלו. בישראל במקרה קיצון אתה יכול לשים את הילדים הנשואים בדירה או לתת לבן דוד בשכירות זולה, אתה בשליטה בדירת ה'בלוקים', לא מדובר בהדמיה של מגדלים בחו"ל".

יש תקדים למשבר שהביא להזדמנויות גדולות?

"משבר פעם בעשור או שניים יכול להיות טוב לכלכלה", מפתיע זברג. "האדם הפרטי אומר לעצמו 'אוי ואבוי, איזה מצב קשה', אבל דווקא בזכות משברים הכלכלה מתרעננת ועסקים מקומיים מתרעננים מחדש ויכולים לצבור הזדמנויות. כך למשל לאחר משבר הסאבפריים בארה"ב בשנת 2008, שבעיקר פגע בשוק הדיור, נוצרו הזדמנויות.

בנקים נסגרו והנדל"ן קרס, אבל בעקבות המשבר חל שינוי גדול והוא היווה נקודת ציון לכך שכל מיני מסוכמות התערערו ויש להם השפעות חיוביות עד היום על כלכלת ישראל. ברור שבעיקרון משבר הוא דבר גרוע, עצמאים קורסים וחנויות נסגרות. אבל חשוב לדעת, כלכלה חופשית היא שוק דינאמי וצריכה משברים מידי פעם כי זה חלק מנטילת סיכונים שיוצרים כלכלה בריאה. בלי משבר פעם בכמה שנים אין כלכלה טובה".

תכל'ס, היו רוכשים שקנו בקורונה בעקבות העצות שלך?

"כן , כמובן. הרוכשים מתחלקים לשני סוגים. אנשים שקיבלו הנחות מאוד יפות כי החזיקו סכום גבוהה בעובר ושב, ובכך קידמו תשלום באופן מהיר, במקום לשלמו בשלבים. הסוג השני הוא אנשים שיכולים להתמקח על ההנחה ועל מחירים טובים, דבר שעד לפני כמה חודשים לא היה בא בחשבון. יש לכך כמה הסברים, לדוגמא, חלק גדול מהעסקים התבססו על לקוחות גדולים, אך בעקבות הקורונה הלקוחות הגדולים נפגעו כלכלית, ופתאום לפתע העסקים נהיו יותר נגישים וזמינים במחיר ללקוח הקטן".

זברג מבקש לסיים בשתי נקודות חיוביות: "למרות המשבר חשוב לזכור שב"ה במדינת היהודים, רוב מוחלט של העסקאות נעשות באווירה טובה וברצון, קונה מרצון ומוכר מרצון. נקודה שנייה, בארץ ניתן לראות בשוק יותר קונים פוטנציאלים ממוכרים פוטנציאלים, מה שמעיד על האמונה של האנשים בכלכלה הישראלית ובשוק הנדל"ן המקומי".

לרכישת הספר שיעשה לכם סדר בעולם הנדל"ן