זאב ז'בוטינסקי
זאב ז'בוטינסקיאתר הכנסת

אתמול צוין מלאת 140 שנים להולדתו של זאב ז'בוטניסקי, ויו"ר המכון שהוקם לזכרו, יוסי אחימאיר, מדבר על האיש שזכה להכיר בעצמו.

"אבי היה מהאישים הקרובים ביותר לז'בוטינסקי ותמונתו תלויה בחדר העבודה של אבי בחדר העבודה שלו שהפך למוזיאון ברמת גן. היה בתמונה כרטיס ביקור של ז'בוטינסקי בו כתב שהוא "מאמין בהכרח המתמטי בזיכוי הנאשמים בפרשת רצח ארלוזורוב", אומר אחימאיר בראיון לערוץ 7.

הוא מספר כיצד חיים על פי ז'בוטינסקי. "זה בעצם לשאוב השראה מההגות העצומה והאישיות המופלאה שלו. במכון ז'בוטינסקי אנחנו נחשפים מדי יום לכל החומרים - לעקבות, למאמרים, לספרות - ועושים הכל כדי לשמר את החומר הזה ולהנגישו לציבור הרחב".

"רק בחצי השנה האחרונה הוצאנו שלושה כרכים מכתביו כולל סיום הוצאתן לאור של האגרות שלו. יש 15 כרכים של אגרות ואי אפשר להפסיק לקרוא ולהגות בדמות המיוחדת שעולה מבין המלים. מה שהוא חשב ונתן לו ביטוי במכתבים, זה מה שהוביל אותו בפעילותו הציונית".

יוסי אחימאיר
יוסי אחימאירעניין אישי

לשאלה האם 80 שנים אחרי פטירתו זאב ז'בוטינסקי נותר רלוונטי עונה אחימאיר, "אני חושב שאין עוד מנהיג והוגה ציוני שהשאיר כל כך הרבה מורשת שיש בה רלוונטיות ואקטואליות. הדבקות, האמונה על צדקתנו בנוגע לארץ ישראל, הצורך להביא לכך שרוב יהודי העולם יתרכזו בארץ ישראל".

"היתה לו הגות שחלקה נועד להשגת עצמאות במדינה וחלקה האחר היה מוקדש לפרצופה של המדינה - איך היא תיראה, איך יראו חיי החברה, הכלכלה והתרבות. איך הממשלה תנהל את המדיניות. הוא היה המצפן והמצפון ורלוונטי אז כמו היום. ההתעניינות בו גוברת, ההערכה אליו גוברת ויצאה מזמן מהמעגל הצר של הייחוס הפוליטי כדמות ממלכתית שיכולה לשמש אור לבני נוער וכמובן להנהגה".

ביקשנו מיוסי אחימאיר לנסות ולחשוב מה היה אומר ז'בוטינסקי לו היה יכול להתייחס לחיינו בישראל כיום. "אנחנו בתקופה מיוחדת. המגיפה משבשת את חיינו. אם הוא היה יכול לצאת מתחת למצבה שלו ולהסתכל סביב הוא היה מתפעל מהמדינה, הישגיה ויופיה והיה מבין שאנחנו נמצאים היום כמו חלק גדול מהעולם במצוקה גדולה".

"הוא היה רוצה שההנהגה תתנהל בצורה יותר אחראית ונחרצת, שתדבר אל העם בצורה ברורה ובעיקר שתתנהל בצורה יותר נאותה. חלק גדול ממשנתו כבר יושם והושג ויש כמובן עוד הרבה ליישם. יש את רעיון ה'הדר' - איך אנחנו מתנהגים בחיי היום יום - וזה חשוב יותר מאי פעם ליישום בימים אלה".