מתקפת טרור בווינה
מתקפת טרור בווינהצילום: רויטרס

קויטים פייזולאי, המחבל בן ה-20 שביצע את הפיגוע הרצחני בוינה ביום שני בערב, בו נרצחו ארבעה בני אדם ונפצעו עוד 23, הצליח לשטות בחונכיו בתוכנית "חינוך מחדש" שנועדה לרכך את עמדותיו המוסלמיות קיצוניות ולהחזיר אותו למוטב.

שר הפנים האוסטרי, קארל נהאמר, סיפר במסיבת עיתונאים כי המחבל הצליח להונות את חונכיו בצורה מתוחכמת כך שלא נרשמו סימני אזהרה מוקדמים המצביעים על הקצנתו.

"אנו רואים קו ארוך של תקלות במערכת שלנו. היה שחרור מוקדם של אדם קיצוני", הודה נהאמר. "הצעיר יצר בכוונה את הרושם שהוא להוט להשתלב מחדש בחברה האוסטרית בפגישותיו עם חונכיו בתוכנית ההשתלבות מחדש בחברה, כל זאת תוך כדי התמקדות בהשמדת המערכת".

שר הפנים האוסטרי גם סיפר כי ניסיון לבטל את אזרחותו האוסטרית של פייזולאי לא עלה בהצלחה עקב חוסר בהוכחות במעורבות בפעילות טרור. "עובדה כי המחבל הצליח להונות את תכנית החינוך מחדש של מערכת המשפט. עלינו להעריך ולייעל את המערכת מצד מערכת המשפט", אמר נהאמר.

במסגרת התוכנית נגד הקצנה שמפעילה מערכת המשפט האוסטרית, עובדים 13 מדריכים עם אנשים החשודים כי הפכו לקיצוניים או שכבר נידונו לעונשי מאסר לאחר מעורבות בפעילות טרור.

במערכת המשפט האוסטרית סבורים כי התוכנית נגד הקצנה יעילה יותר מאשר עונשי מאסר, מאחר והיא מאפשרת למדריכים לפקח על חשודים בהקצנה או פעילות טרור לאורך תקופה ארוכה יותר מאשר עונשי מאסר.