הנקודה היהודית

שתי דרכים שונות לגמרי בעבודת השם. הדרך של הרב קרליבך דרך של עבודת האהבה והרגש ודרכו של הרב כהנא היא דרך אגרוף הפלדה.

הרב אברהם בלס , י"ט בחשון תשפ"א

הרב אברהם בלס
הרב אברהם בלס
צילום: עצמי

באמצעותו של חודש מרחשוון חל יום השנה של שני יהודים שהשפיעו ועדיין משפיעים על רבים, רבים מעם ישראל - הרב שלמה קרליבך זצ"ל והרב מאיר כהנא הי"ד.

שתי דרכים שונות לגמרי בעבודת השם. הדרך של הרב קרליבך דרך של עבודת האהבה והרגש והסמל שלו הוא הגיטרה ושירי הרגש, ואילו דרכו של הרב כהנא היא דרך אגרוף הפלדה שבא לידי ביטוי בסמל של מפלגת כך.

כאשר אנו בוחנים שתי דמויות אלו, הרי ששניהם היו אנשי חסד ותרמו ועזרו רבות גם לכאלו שכלל וכלל לא הכירו, כולם היו מלאי אהבת ישראל עד כלות, שניהם היו תלמידי חכמים ואנשי ספר. שניהם היו בעלי אמונה גדולה בעם ישראל שניהם היו ציונים דגולים ועודדו יהודים לעלות לארץ ישראל. שניהם לא נכנעו למשברים רבים שפקדו אותם, שניהם לא פחדו לומר את דברם ללא כחל ושרק והדבר המרכזי שאפיין אותם היא המסירות הטוטלית לעם ישראל – לא יום ולא לילה. הרב קרליבך בהופעות, והרב כהנא בהרצאות והעממיות שלהם שהקרינה למרחוק. הם אף פעם לא הסתכלו על יהודי, ולו הפשוט שבפשוטים, מלמעלה. כמו כן שניהם היו בטוחים שניתן וצריך לשנות.

לא היה דבר שהצליח להזיז אותם מדרכם למרות שהם ספגו ביקורות קשות מציבורים שלמים. הרב קרליבך הותקף קשות על ידי רבים מעולם הישיבות, ואילו הרב כהנא הותקף על הטוטליות שלו על ידי ציבור גדול שכלל לא רק אנשי שמאל שהתנגדו לגמרי לדרכו המדינית, אלא גם לציבור הימני ואף באגף הציוני דתי היו לו לא מעט מתנגדים.

זכיתי לשמוע את הרב דודי פוטש שסיפר על כך שבעקבות ביקורת של מישהו על כך שהוא הולך לשמוע הופעות של הרב קרליבך הוא שאל את מו"ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל מה דעתו על הרב קרליבך. הרב צבי יהודה ענה. נעים זמירות ישראל ורבים השיב מעוון. גם לגבי הרב מאיר כהנא ידוע, שלמרות תמיכתו הבלתי מסויגת של הרב צבי יהודה במפלגת המפד"ל הוא גם כתב מכתב תמיכה למפלגת כך.

שני האישים המיוחדים הללו ובמיוחד הרב קרליבך שמורשתם, לא רק שלא מתעמעמת, אלא מתעצמת עם השנים. מה הסוד שלהם.

המשותף הוא שהם ידעו לחדור אל תוך מעמקי הנשמה היהודית. כל יהודי באשר הוא חייב להרגיש ולחוש את הנקודה היהודית שבו.

שניהם גדלו בארצות הברית שבהם ההתבוללות היא כה גדולה והניתוק מהזהות היהודית הוא עצום. בסתר הלב למרות איבוד הזהות אנשים מחפשים משמעות ומשמעות בדרך כלל שייכת לצד הרגשי ולאו דווקא לצד השכלי.

הרב שלמה קרליבך במוסיקת הנשמה שלו נגע גם באינם יהודים, אולם אצל היהודים אנו מאמינים שישנה נקודה מיוחדת. לחיצה קלה על נקודה זאת קוראת לציבור ובמיוחד לנוער להתחבר אל מקורותיו, ולכן רבים ששכחו בכלל מיהדותם חזרו בתשובה בעקבות הרבי המנגן. והדבר הבולט ביותר אצל הרב שלמה הייתה נקודת החסד, שהיא לפי חז"ל הנקודה המיוחדת של העם היהודי.

אולם לא רק הרב קרליבך החזיר רבים מתשובה, אלא גם הרב מאיר כהנא בכך שהחזיר את הגאווה היהודית אל קדמת הבמה. הקמת הליגה להגנה יהודית, והמאבק הנמרץ נגד שלטון העריצות בברית המועצות והקריאה לפתיחת השערים הביאה לזקיפות קומה של ציבורים גדולים ביהדות, ולחזרה גדולה בתשובה. זקיפות הקומה, והרמת הכבוד הלאומי מחוללים נפלאות בנפש היהודי, ואכן למשל אחרי מלחמת ששת הימים ראינו התעוררות שלמה בתפוצות סביב הזהות היהודית הרדומה.

השפעתו של הרב קרליבך גדולה יותר בגלל שהיום הצד של הכבוד הלאומי נתפש כמובן מאליו, אולם ברגע שאכן הנושא הלאומי נדרש למאבקים אנו רואים שהוא נוגע בנקודות פנימיות מאוד של עם ישראל ובמיוחד של הנוער.

גם הרב קרליבך וגם הרב מאיר כהנא, כאמור, היו עממיים מאוד וזאת אחת הסיבות שהם מלבד הנגיעה בנקודות המשמעות הישראלית גם הצליחו לאחד סביבם ציבורים מגוונים מאוד. חרדים, ציונים דתיים וחילוניים, אשכנזים ובני עדות המזרח.

נושא זקיפות הקומה מצד אחד הוא נושא מובן מאליו, אולם מצד שני בתרבות ובתקשורת כל הזמן מעמעמים אותו, לכן כאשר אנו מדברים על שני הרבנים הללו, במיוחד על הראייה האוניברסלית שמאפיינת את הרב קרליבך חשוב להביא את הדברים שאמר הרב מאיר כהנא קודם שניגש אל הניסיון הראשון שלו להיכנס לכנסת ישראל, וזאת במיוחד על רקע הבחירות עכשיו בארצות הברית ועל רקע פרשת השבוע שעבר פרשת לך לך.

בראיון לטלוויזיה האמריקאית נשאל הרב כהנא בין השאר מה יש לו לומר לאומה האמריקאית. תשובתו של הרב כהנא הייתה שהקב"ה אומר לאברהם אבינו 'ואברכה מברכיך' – כדאי לארצות הברית לתמוך תמיד בעמדותיה של ישראל.

זיכה אותנו הקב"ה בשני ענקי רוח מעוררי השראה שניתן לשאוב מהם מלא חופניים אנרגיות חיוביות.