המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו שוחח עם גולו יוכפז וענת דוידוב ב־103fm והביע את דעתו על ההתמודדות הישראלית עם התפשטות קורונה והתקדמות ניסויי החיסונים נגד הנגיף.

בפתח השיחה, נזכר גרוטו בימים הראשונים של המגפה, ובמידע המועט שהיה עליה באותו זמן. "ממש בימים הראשונים של חודש ינואר, היה לנו כנס בינלאומי על מוכנות למצבי חירום. תוך כדי הכנס, הדיווחים התרבו, ואני הרמתי טלפון למנכ"ל ארגון הבריאות העולמי ושאלתי את דעתו בעניין. זה השלב שבו אני מבין שיש פה בעיה", אמר, והוסיף: "הסינים עשו עבודה יפה בהסתרה שלהם בשלב הראשון, ודאי".

לדבריו, כיום אנחנו יודעים הרבה יותר ממה שידענו לפני שנה. "ממש בקפיצת מדרגה עצומה", טען, אך הדגיש: "יחד עם זאת, יש הרבה דברים שאנחנו עדיין לא יודעים, בעיקר בתחום החסינות, האם הדבקה חד פעמית היא מחסנת, לכמה זמן, שאלות מהסוג הזה".

מתי החיסונים יגיעו לישראל?
"בהנחה שהכול יזרום חלק וגם תהליך הייצור יתחיל בצורה מסיבית, אני מאמין שנוכל לראות פה חיסונים ממש ברבעון הראשון של 2021 - ינואר, פברואר, זה בערך התאריך", אבל הוסיף, כי הכמויות שיגיעו יהיו קטנות, של כמה עשרות אלפים.

בהמשך הבהיר גרוטו כי הם לא יסמכו בהכרח על האישור של ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) בקשר לחיסונים, והסביר: "נעבור על כל המסמכים בצורה מסודרת. זה יכול לקחת שבוע-עשרה ימים".

יש לכם הערכה מה שיעור הישראלים שהיו מוכנים לקבל את החיסון הזה?
"אין לנו הערכות מדויקות, אנחנו מתבססים על סקרים, אבל קשה לעשות סקר כשהחיסון עוד לא נמצא, וזו מן שאלה תיאורטית. קצת דומה אולי למי תצביע בבחירות כשאין עדיין בחירות באופק".

הציבור לא בטוח ילך איתכם בהמוניו, בטח לא בשלב הראשון.
"אני מניח שככה זה יהיה. גם החיסון בהתחלה יהיה מיועד לקבוצות בסיכון גבוה, ושם אני מניח שתהיה היענות גבוהה, כי אנשים רוצים להגן על עצמם".

לגבי האפשרות לסגר שלישי, אמר גרוטו: "לדעתי עדיין מוקדם לדבר על זה באופן חד משמעי. יש מצד אחד עלייה בתחלואה, מצד שני, אנחנו יודעים היום יותר טוב לזהות את המקורות שלה. את חלקם אנחנו יכולים לעצור יותר טוב, חלקם קצת פחות, ולכן, קשה מאוד להגיד לאן זה ילך".

מנהל המכון הביולוגי מעריך: חיסון מתוצרת ישראל - בקיץ 2021

אם כן סגר - אז קצר עכשיו לפני חנוכה או ארוך בין פורים לפסח?
"אני חושב שעכשיו זה מוקדם מדי לסגר בחנוכה, סוף דצמבר - תחילת ינואר, זה יכול להיות מועד. אבל אני מאוד מקווה שלא נגיע לשם".