אופטימיות. הרב לונדין
אופטימיות. הרב לונדין צילום: קהלים

'12 אתגרי אמונה במאה ה-21', זהו שם ספרו החדש של הרב חגי לונדין. שוחחנו אתו על אמונה בעידן הנוכחי ובפתח הדברים שאלנו על שמו של הספר, האם אמונה היא דבר תקופתי ומשתנה ולא משהו יציב.

"האמונה בקב"ה היא דבר נצחי. האתגרים שבהם היהדות והאמונה נתקלים בכל דור ודור הם דבר משתנה ותפקיד הרבנים ותלמידי חכמים הוא לזהות את האתגרים שמתמודדים איתם", אומר הרב לונדין ומציג דוגמאות לדבריו:

"הסבים והסבתות שלנו עסקו בלהישאר בחיים. עצם זה שהם שרדו בתופת ששלט בעולם לפני שמונים שנה והקימו בית זה כבר זיכה אותם במקום מכובד בגן עדן. ההורים שלנו כבר חיו במדינת ישראל אבל היו מאותגרים מהתרבות ששלטה כאן במחצית השנייה של המאה העשרים, להיות דתי ברמת הכשרות, אי עבודה בשבת וכו'. זו לא ההתמודדות שלנו היום. היום אנחנו חיים במדינה חזקה ואין פריץ שבא לגרש אותנו מהעיירה או סולטן שמבקש בקשיש.

''למרות שיש תקשורת אנטי דתית התרבות במדינת ישראל היא דתית מסורתית, יש אוכל כשר בכל מקום, פופ חסידי, בתי מלון עם כשרות למהדרין וכו'. אלו דברים מובנים מאליהם. היום האתגר הוא אחר. למצוא את התוכן הפנימי בתוך העולם הדתי זו היום המשימה. היום להניח תפילין זה לא אתגר. זה אפילו מצטלם טוב ונותן חוויה חברתית. לחוש מה זה תפילין ומתוך כך לחוש התעלות וקדושה זה האתגר. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מתפללים כי זה כיף אבל בתוך כך לחשוב על הנופש בסוף השנה ועל מה שיכתבו עלינו בפייסבוק. היכולת למצוא עולם מהותי ופנימי זה האתגר של האמונה והיהדות במאה ה-21 ובזה עוסק הספר".

הספר לא נועד לתת לצעיר הדתי כלים להתמודדות בויכוחים תיאולוגיים עמוקים, אלא בעיקר כלים להתברר מול עצמו, ועל כך אומר הרב לונדים כי לטעמו "עבר זמנם של הויכוחים התיאולוגיים". הוא מספר על פאנלים שאליהם הוא מוזמן לדיונים מהסוג הזה, ו"כשמגיע תורי לדבר בפאנלים כאלה אני אומר שהדיונים הללו לא רלוונטיים. אלה היו דיונים של המאה ה-20 וה-19. היום כל אחד עם עצמו, האם אני מרגיש שייכות, מוחלטות, תקווה ומשמעות בחיים שלי. זה התרגום העדכני לשאלה האם אני פוגש את אלוהים או לא".

"אני מודע לנהי ולבכי שנשמע בעולם הדתי על המצב הקשה ועל הסמארטפונים והמתבוללים והרפורמים, אבל הכיוון שאני מדבר עליו הוא השייכות שאדם מחפש והדבר הזה מתגבר מיום ליום". להערכתו של הרב לונדים העולם כולו מתקדם לעידן 'הקאמבק של הדתות', כהגדרתו. למעשה כל דת מחפשת את המשמעות שבה והדבר אינו רק נחלת היהדות. "הרעייון שבני האדם ינהלו את חייהם בלי משמעות ובלי ערך אלא רק במודרנה טכנולוגית של חלומות המאה ה-20 זה פסה, זה לא מחזיק".

האם המשמעות היא שוקת שבורה שאליה הביאה אותנו המודרנה? ממש לא. הרב לונדין סבור שהמודרנה מחזקת את האמון של האדם בכוחותיו ויצירת מציאות חדשה שבה הדת אינה חונקת את החיים. "המודרנה יצרה דברים נפלאים", הוא אומר וקובע כי הנימה הזו תישאר. "אנחנו לא חוזרים למאות קודמות אלא מתקדמים למאה ה-21 והמאה ה-22, חיפוש משמעות פנימי המתורגם למערכות חיים נורמאליות, שמחות, אקטיביות, מלאות יוזמה והספר עוסק בתחומים שונים. אנחנו בעולם מופלא ובתקופה המאושרת בתולדות העם היהודי והאנושות מכל בחינה והילדים שלנו יחיו בתקופה טובה יותר, ואנחנו צריכים לטפח את זה. אנחנו לפני עתיד מזהיר יותר מאשר התקופה הנוכחית שהיא עצמה מזהירה".

פרקי הספר עוסקים בתחרותיות, בפחד, ביחסים פנים משפחתיים, בכאב, בתדמית במציאת איזון ועוד. על כך שאלנו אם כל אלה אינם נשמעים כמו פרקים בספרו של קאוצ'ר, לא בהכרח ספרו של רב.

"כל עולם הקאוצ'ינג הוא סוג של חיפוש משמעות אלא בחיפוש דרך טובה יותר לניהול חיים. אנחנו מדברים על אמונה באל ואיך היא מתורגמת לאורח החיים היומיומי. מטרת היהדות היא לא איך נעשה את החיים נחמדים יותר, אלא לראות איך החיים שלנו בתחושת השליחות פורחים יותר ומאפשרים לנהל את כל הכוחות והאיזונים הנכונים בכל המסגרות".

מוסיף הרב לונדין ומציין כי הספר בנוי על 12 סוגיות שמעלה הרב קוק בספרו 'עין איה' ובעומק העניין על מהלכים של תנועת המוסר, "הם היו הקאוצ'רים הראשונים, הם שם נתנו דרכים להפוך את החיים למלאי אמונה ומתוך כך לחיים מאוזנים שלמים ומשוחררים מלחצים. את זה צריך לפתח ולהעצים במאה ה-21".

12 אתגרים
צילום: כריכת הספר
מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו