היהלום שבכתר

אהוביה היקר אין ספק שדמותך הכול כך מיוחדת תאיר ותרומם ציבורים גדולים, ובעיקר בני נוער.

הרב אברהם בלס , י"ד בטבת תשפ"א

הרב אברהם בלס
הרב אברהם בלס
צילום: עצמי

מובא בתלמוד הירושלמי (סוטה א, ט) ביחס לקבורת יעקב שההלוויה עברה דרך מקום שנקרא גורן האטד.

היות ולא מצאנו שם של מקום כזה מסביר הירושלמי שמדובר על מקום בו גרו כנענים רשעים שהיה ראוי לדוש את בשרם בשיח קוצני – אטד. ובאיזה זכות הם ניצלו – בכך שגמלו חסד עם יעקב. ממשיך הירושלמי ואומר ומה אם גויים אלו שגמלו חסד ניצולים, ישראל שמטבעם הם גומלי חסדים, גם ביחס לגדולים שבהם וגם ביחס לקטנים שבהם, על אחת כמה וכמה.

אם לפי תרבות הגויים ילד אין לו כל משמעות, הרי שלפי תרבות ישראל הילד נחשב כבר מצעירותו לגורם בעל חשיבות. ביהדות צריך לבקר גם ילד רך בשנים כאשר הוא חולה ולנחם אותו כאשר הוא אבל. ממאמר זה עולה שבניגוד לתרבות של אומות העולם שאינם מחשיבים את הקטנים שבהם, עם ישראל מחשיב את האדם מישראל מהרגע בו הוא נולד.

ישנו מקור נוסף בתלמוד הירושלמי (מגילה א, ט) המספר על כך שיום אחד היה יום חורפי ביותר ואף אחד מהרבנים לא העז לצאת מביתו. הנוער לא היה מוכן לכך שבית המדרש יישאר ריק והוא אייש אותו יום את בית המדרש.

בתחילת הופעתו של גוש אמונים זכינו לראות תנועה אידיאליסטית, תנועה שרוממה את העם. רק בזכות הרוח הגדולה שבעצם עיקר הצלחתה הייתה על ידי ההתלהבות הגדולה והמרץ הבלתי נדלה של הנוער הצליח עם ישראל להחליף את שלטון המערך.

אבל עם השנים עברו מרבית החלוצים יחד עם רוב החברה הישראלית תהליך של התברגנות. והנוער שמאז שאנו זוכרים אותו מקום המדינה וגם לאחר מכן היה חלק חשוב מן החזית, חלק חשוב מאוד בתחיית האומה, הוא חלק מאותו תהליך.

כאשר אתה מציב אתגרים כמו למשל השירות בצה"ל אתה רואה רבים מבני הנוער במלוא תפארתם, אולם לצערנו התרבות הכללית בעם ישראל מנמיכה את הצד האידיאליסטי והתוצאות בהתאם.

נכון הדבר שכאשר אנו עומדים מול משברים פתאום אתה רואה את הנוער במלוא קומתו, פתאום אתה רואה דרך הנוער אלו כוחות אדירים ישנם באומה. לדוגמה נציין את הנוער בגוש קטיף בזמן העקירה שבנה יישוב ליד נווה דקלים.

לצערנו במציאות השוטפת אנו נמצאים במציאות שבה לא מוצבים אתגרים, ואז החלומות של בני הנוער במקום להיות חלק פעיל מבניין האומה הוא לטייל בחוץ לארץ וכד'. ואין פלא אם למשל אנו רואים בעקבות התהליך המדיני המבורך עם האמירויות, כמה רבים הם אלו שלא יכולים שלא לנסוע לשם לטיול.

התהליך הזה רק ממחיש תופעה של בריחה מאחריות. נוער בורח מעצמו אל כל מיני דברים חיצוניים.

ובאתו הזמן ישנו נוער יקר, לא גדול במיוחד, נוער מלא תום ופשטות, נוער שכולו מלא מסירות נפש ואהבת הארץ, נוער שמקדיש את כל חייו ללא תנאים מינימליים לבניינה של הארץ. נוער מלא אנרגיות ורצון לתרום. נוער שנותן לישרות הטבעית שבו להוליך אותו ואינו מחפש חשבונות רבים. נוער שכולו חלומות על כך שאנו מתקדמים לקראת מדינה יהודית ראויה לשמה.

נכון שעיתים נוער זה עושה דברים שאינם ראויים, אולם גם כאשר הוא שוגה, הרי זה מתוך אהבה גדולה לעם ולארץ, ומתוך זה שהוא מרגיש שהשלטון בארץ לא מספיק מכבד את הכבוד היהודי.

נוער זה מציג בפנינו תמונת ראי על כך שאנחנו יותר מדי בורגניים, וזה דבר מקומם, ולכן לא פלא שחלק לא קטן מהציבור הדתי לאומי, ציבור שרוצה לתקן את העולם לא אוהב את תמונת הראי, לא אוהב את החלומות הגדולים – הנה בעל החלומות הלזה, ולכן הוא מתנכר לנוער נפלא זה, דבר שעוזר לאלו הנלחמים בזהותה היהודית של המדינה שהם לצערנו בינתיים שולטים ברוב מערכות חיינו, להתנכל לציבור היקר הזה.

האובדן המזעזע – דם אחינו הזך והטהור הזועק אלינו מן האדמה, מחייב בראש ובראשונה דרישה של כל ראשי הציבור, ובמיוחד ראשי הציבור הדתי לאומי לוועדת חקירה בלתי תלויה, כולל פירוק היחידה של ימ"ר ש"י וענישה כבדה של השוטרים העבריינים, דבר שיפסיק את ההתנכלות כנגד הנוער הנפלא – נוער הגבעות.

אבל דבר יותר חשוב. האובדן המזעזע של אהוביה סנדק זצ"ל מפגיש אותנו עם דמות כל כך מיוחדת שהיא למעשה היהלום שבכתר. רק לראות את תמונתו עוד לפני הסיפורים אתה רואה בחור כל כך צעיר שכולו חיות. אתה רואה עלם חמודות שכולו תום, שמחת חיים וקדושה, שכולו אהבת תורה ואהבת הארץ, שאת כל חייו הוא מוסר לבניין הארץ, כאשר הוא שוקד גם על התורה – הרבה שעות ביום, וגם על העבודה. עלם כל כך צעיר עם כל כך הרבה כוחות.

עלם שנשאר לבדו עם חבר ביום כיפור כדי לשמור על המאחז, עלם שלא מגיע הביתה בגלל שהוא בונה את המדינה. עלם עם כל כך הרבה בגרות שכבר חושב איך בונים משפחה. ובנוסף עלם שיש בו כל כך הרבה רגישות שבאה לידי ביטוי בשירים מלאי עוצמה שכולם אהבת ארץ ישראל ואהבת הקב"ה.

אהוביה היקר אין ספק שדמותך הכול כך מיוחדת תאיר ותרומם ציבורים גדולים, ובעיקר בני נוער.

האובדן המזעזע הזה, שחברה יקרים דואגים על ידי הפגנות שיישאר חקוק בלב האומה, יביא לכך שנבין שנוער הגבעות הוא נוער חלוצי בכל מובן המילה. נוער שיש ללמוד ממנו רבות, נוער שמזכיר לנו שתהליך בניין הארץ והאומה עדיין לא נשלם ויש לנו עוד הרבה משימות. נוער שבזכותו נרגיש יותר שיש משמעות ערכיות וכיוון לתהליך האלוקי הנפלא של תחיית האומה.

מתבקש שאובדן מזעזע זה יביא לכך שרבים תמכו במפעל מבורך זה של המאחזים ויעודדו את בני הנוער הנפלאים האלו בהמשך דרכם.

ואתה אהוביה היקר צדיק וקדוש לברכה, כל כך צעיר וכל כך מבוגר, דמותך המיוחדת והמאירה תמשיך ללוות אותנו ולהציב בפנינו אתגרים חדשים.