העולם משתנה

ימי סוף הקורונה טובים לחשבון נפש: כיצד השנה האחרונה הוציאה אותנו מהשעבודים, מההתמכרויות ומהחולשות. העניקה לנו פרספקטיבה שונה

הרב חגי לונדין , א' בשבט תשפ"א

הרב חגי לונדין
הרב חגי לונדין
צילום: ללא

בפרשיות וארא-בא אנו לומדים על עשרת המכות. על פי חז"ל המכות התחילו בראש חודש שבט וכל אחת נמשכה שבוע (עשרה שבועות מא' שבט ועד י"ד ניסן). המילה 'שבט' בעברית משמעה מקל. לעיתים יש צורך במקל שמכה את האדם על מנת לטלטל אותו. מצרים היא אימפריית הרשע של העולם העתיק. על מנת לצאת לחירות צריכה המצריות להתמוטט:

דם - יסוד החיים הבסיסי ביותר הופך למוות; צפרדע - בעל חיים שחי בקפיצות בין המים לבין היבשה משתבש; כינים - הקרקע רוחשת ונשמטת מתחת רגלי המצרים; ערוב – חיות הפרא מתערבות בתוך הבתים ומוחקות את גבולות הציוויליזציה; דֶבר – בעלי חיים שהם רכוש האדם, שנתנו אשליה של כוח ושליטה, מוכים אף הם; שחין - האויר משתנה, אין אפשרות לנשום; ברד – מים ואש, כוחות הטבע המנוגדים מתחברים ביניהם על מנת להכות את המצריות; ארבה – יצורים קטנים משמידים את עולם הצומח; חושך – הקוסמוס משתנה; ומכת בכורות – האנושות מוכה בראשוניות שלה, בבנים הבכורים.

מכות מצרים אינן רק סיפור היסטורי אלא לקח לדורות: לא להתקבע בשום מיצר: לא כלכלי, לא חברתי ולא תרבותי. האדם השבע והמוגן של המאה ה21 נוטה לעיתים לשכוח את השבריריות של עולמנו. מכת מצרים מודרנית כדוגמת מגפה עוזרת לנו להיזכר מה באמת יציב ומה באמת ארעי בחיים שלנו.

ימי סוף הקורונה הם ימים טובים לחשבון נפש: כיצד השנה האחרונה הוציאה אותנו קצת מהשעבודים, מההתמכרויות ומהחולשות שלנו. העניקה לנו פרספקטיבה מעט שונה על חיינו. בתקווה שעד ליל הסדר נוכל לשבת כל המשפחה יחדיו ונספר על יציאת מצרים תשפ"א.