ארכיון
ארכיוןצילום: קובי ריכטר/TPS

אין בליבי דבר על החרדים. נהפוך הוא. גם אם שיעורם בקרב הנדבקים גבוה מחלקם באוכלוסייה הכללית, יש בי הערכה רבה לאורחות חייהם המיוחדים, הסגפניים, ולדבקותם באמונתם בתורת ישראל ובארץ ישראל, על אף המחיר בחיי אדם שהם עלולים לשלם. לא כולם – אבל רובם המכריע עושה לי טוב.

הכרתי רבים מהם במהלך עבודתי. היו בהם גם לא מושלמים - אבל מעולם לא מצאתי שם, למשל, את מה שיש בחברות אחרות; אברך או תלמיד חכם או סתם אחד שיוצא בכל בוקר לעמל יומו, שמבקש לרצוח אישה על רקע של "כבוד המשפחה" או בכלל אנשים שנטלו את חייהם של אחרים בגלל ריב בין "חמולות". זה לא אופיים של החרדים – וזאת לא דרכו של המגזר הדתי-מסורתי כולו. יש בו, לטעמי, רק ענווה וגמילות חסדים ונכונות לעזור לזולת. ארגון כמו זק"א יכול היה לצמוח רק שם.

ובכל זאת, כאשר אני שומע את הדיווחים המסיתים נגד "החרדים", בניגוד לדיווחים על אוכלוסיות אחרות שגוררות אף הן את כולנו אל תחלואה גוברת והולכת, אני יודע שאין שום דבר תמים; בדיווחים הללו. לא ראיתי אפילו חתונה אחת ביישוב ערבי שאליה הגיע צוות צילום וגם לא ראיתי המוני שוטרים שועטים בחמת זעם לתוך אולם חתונות כששם מתרחשת הפרת הנחיות המונית.

יכול להיות שרק שיקולים של עריכה ושל כוח אדם כרוכים בכך ויכול להיות שזה משהו אחר; כגון שמי שיושב באולפנים לא אוהב את העובדה שהחרדים נמנים דרך קבע עם גוש הימין. זאת רק השערה פרועה, כמובן, אבל לא לגמרי מופרכת. ויכול גם להיות שמישהו שמאוד רוצה ביצירת קרע ביחסים בין בנימין נתניהו לבין החרדים לא פועל לגמרי משיקולים ענייניים כשהוא בונה את הליין-אפ של מהדורת החדשות..

כך או אחרת, כל מי שמבטיח לנו כעת, שהוא יצליח לאחות את הקרעים בין חלקי החברה השונים פשוט זורה חול בעינינו. אני צופה בעמותות האולטרה רדיקליות, כמו שוברים שתיקה או בצלם, שפועלות בחו"ל במימון מכוון-מטרה כדי להשחיר את פניה של המדינה היהודית וכדי לגרום להעמדתם לדין של חיילים בפני בית הדין הבינלאומי הפלילי, ואני יודע בוודאות שפנינו לא לעולם טוב יותר. אף לא אחד מן "הראשים" המתמודדים כרגע על הנהגת המדינה, אין ביכולתו לפורר את השנאה המטורפת שמתפשטת כאן יותר מהר מהנגיף הבריטי.

ההתדרדרות מתרחשת כל העת – ואי אפשר להטיל את הכול על המגיפה. יש חוגים רבי עוצמה שמבקשים לשנות את אופייה היהודי של המדינה. הם כבר מדברים על מה שנכבש במלחמת העצמאות והם כבר מדברים על חוקים שנותנים ייתרון ליהודים במדינה שהם הקימו לעצמם;

החרדים, גם אם חלק מהם מגדיר את עצמו כלא-ציוני, כמו גם כל אלה שרואים בהקמת המדינה היהודית את התגשמות ההבטחה האלוהית, עומדים בדרכם של כל אלה הרוצים בקריסה של הרעיון הציוני. השנאה הפתלוגית של גורמים אלה לראש הממשלה היא רק סימפטום של מחלה ממארת; אולי, חשוכת מרפא.

מספרים לי שבתוכנית סאטירה מסוימת כבר העלו על המוקד את דמותו של מנהיג רוחני רב השפעה במיוחד בקרב הציבור החרדי. לא צפיתי בדברים – אבל אין לי ספק שאלה שפועלים להבאשת חיילי צה"ל ברחבי העולם לא בוחלים בכל אמצעי, סאטירי או אחר, כדי להשיג מטרה שעלולה יום אחד להחזיר את כולנו למצב צבירה ממש לא סימפטי.