שטיסל בבני ברק
שטיסל בבני ברקצילום: חדשות 13

אני לא יודע להגיד כמה, מי ובאיזה אחוזים, אבל זה דבר די ידוע שחרדים רואים שטיסל. למעשה זה דבר כל כך ידוע, שהפקת הסדרה ממש מנופפת בו כסמל איכות "תראו, אפילו חרדים רואים אותנו".

אתמול ראיתי כתבה ששודרה בערוץ 13 ביום שישי תחת הכותרת "הסדרה שיכולה להביא את השלום", והמסר המרכזי היה איך למרות המהומות והבלאגן ברחוב החרדי, יש עדיין דבר אחד שמאחד את עם ישראל, חילונים וחרדים כאחד – שטיסל.

איילה חסון, מלווה בשחקנים של יוסלה ושירה לוי, יצאה באומץ לב אל בני ברק פינת שדה הקרב, ושם היא ראיינה חרדים שהצהירו בכל היקר להם שאף סדרה הם לא רואים, אבל שטיסל כן.

למה נזכרתי בזה עכשיו? כי כתובית הפתיחה של הפרק של אתמול, ולמעשה של כל פרק של שטיסל, מכריזה/מתחננת שלא ניתן יד לצפייה פיראטית. ולא יודע למה, יש לי תחושה שלאף אחד מהמרואיינים החרדים אצל איילה חסון אין ממיר של יס בבית...

שטיסל בבני ברקחדשות 13

למה זה קשור אחד לשני? כי בתור מישהו שקצת מכיר את העולם הזה, כתבה כמו זו של אתמול לא יכלה לצאת לדרך מבלי שההפקה של שטיסל הייתה מעוניינת בה. יוסלה ושירה לוי, קטעי הארכיון מתוך הסדרה, ראיון עם דובלה גליקמן וששון גבאי (שולם ונוחעם שטיסל), כולם היו צריכים לקבל אישור מלמעלה.

אז יס ושטיסל נלחמים בצפייה פיראטית או מעודדים אותה? טוב, ברור למדי שלפחות במגזר אחד הם מעודדים אותה, השאלה ששאלתי את עצמי היא "למה? מה יוצא להם מזה?".

הרי כולנו יודעים שבמחי סצנה אחת לא צנועה או מילה אחת לא במקום כלפי איזה רב יכלה יס להפחית בעשרות אחוזים את הצפייה הפיראטית, וכנראה שלא לאבד אפילו לקוח משלם אחד, ובכל זאת הם בחרו שלא לעשות את זה, להפך. הם לוקחים את התוצאה הזה ועושים לה יח"צ, למה?

ואני חושב שזו התשובה – יח"צ. מנכ"ל אפל טים קוק אמר פעם ש"אם אתה לא משלם על המוצר, אתה לא הלקוח - אתה המוצר", והיחס המקל והמפרגן הזה לצפייה הפיראטית החרדית היא כי הם לא הקהל – הם המוצר. אם תרצו, הגירעון בהכנסות של יס מהצפייה הלא חוקית במגזר החרדי לא יורד מתקציב המנויים, אלא מתקציב הפרסום...

אחדות או יח"צ?
אחדות או יח"צ?צילום מסך מתוך הכתבה

למה שישראלי חילוני יראה סדרה על חרדים, אחת מבין רבות? "תראה" אומרים המשווקים של יס, "אפילו חרדים רואים את זה והם אומרים שזה טוב". פייר, משכנע, ומגדיל את כמות הצופים בקהל הישראלי.

למה שאמריקאי או סקנדינבי יראה סדרה ישראלית בנטפליקס, אחת מבין רבות? "תראה" אומרים המשווקים של נטפליקס, "אפילו הישראלים רואים את זה והם אומרים שזה טוב". פייר, משכנע כבר אמרנו...

אז אם נחזור לאיילה חסון ולשליחותה האמיצה, כמובן שיש את הממד של האחדות והכרת השונה וזה מרגש, אבל תמיד תמיד צריך לשאול את עצמנו מה האינטרס שעומד מאחורה, כי תמיד יש אינטרס.