הרב חיים קנייבסקי
הרב חיים קנייבסקיצילום: Aharon Krohn/Flash90

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, המפקחת בין השאר על שידורי ערוץ 12, השיבה היום (שלישי) לתלונות רבות שהוגשו בעקבות שידור חיקוי הרב חיים קנייבסקי בתכנית "ארץ נהדרת".

דוד רגב, נציב פניות הציבור מטעם הרשות השנייה, טען כי המערכון לא הציג את הרב קנייבסקי "בצורה משפילה או מגוחכת", כלשונו.

מיד לאחר שידור התכנית הוגשו תלונות רבות נגד חיקוי הרב קנייבסקי. ארגון 'בצלמו' דרש שינזפו ביוצרי התכנית ויקבעו כי אין לפגוע באנשי דת.

במענה לתלונת 'בצלמו' כתב נציג הרשות השנייה: "במערכון עליו הלנת הוצג הרב חיים קנייבסקי מגדולי הרבנים במגזר החרדי כמי שמנהל את המדינה בעת הזו של משבר נגיף הקורונה ואשר לכל מילה שלו השפעה ישירה על המתרחש. בתלונתך ובתלונות האחרות נטען כי המערכון היה פוגעני והציג את הרב ואת היהדות באור מבזה ומשפיל".

לדבריו, "בעקבות התלונות הרבות פתחה נציבות פניות הציבור ברשות השנייה בבירור במהלכו ביקשתי את תגובת הגורם המשדר ובנוסף צפיתי בתוכן עליו הלנת".

"בעקבות התלונות צפיתי בתוכן עליו הלנת", הוסיף. "התוכנית 'ארץ נהדרת' היא תוכנית הומור וסאטירה שנוצרה במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנה ליוצריה ועל פי שיקול דעתם המקצועי. חופש הביטוי הוא כלל יסוד במשטר הדמוקרטי במדינת ישראל ואין להגבילו לטעמי למעט מקרים קיצונים של ביזוי, השפלה או פגיעה בשם הטוב".

"באשר לסאטירה, זו באה לבקר בצורה הומוריסטית את אירועי היום יום במדינה. במסגרת זו התוכנית מבקרת באופן סאטירי ותדיר את אנשי הציבור בישראל המשפיעים על אורח החיים של כולנו בהם פוליטיקאים, אנשי דת, עיתונאים, אנשי תרבות ורוח, שחקנים, אמנים, זמרים ועוד", ציין.

"האם המערכון בו הוצג הרב היה פוגעני, מבזה או משפיל? מצפיה במערכון עולה כי הוא לא עסק כלל וכלל באמונתו של הרב ובאמונה של הציבור הדתי והחרדי. כל שעשה המערכון הוא לבקר בדרך סאטירית את השיח של הרב ובעיקר אנשיו עם הנהגת המדינה ואת השפעתו הגדולה על הציבור החרדי והחילוני בימים אלה של מגפת הקורונה. אינני סבור כי המערכון הציג את הרב בצורה משפילה או מגוחכת. על אף זאת אני מצר באם נפגעת מהתוכן ששודר", כך דוד רגב, נציב פניות הציבור מטעם הרשות השנייה.

שי גליק, מנכ"ל 'בצלמו', אמר: "אנחנו מברכים על הפיקוח של הנציב ואמירתו שהמערכון לא עסק באמונה ולכן הינו מותר. מדובר באמירה חד משמעית אשר משמעותה הינה שאסור לפגוע בדת בשידור חי ומדובר בהחלטה מבורכת".