על משפטים ואחריות

מי שקובע מה נקרא 'סיכון זניח' ומה נקרא 'תועלת מרובה'– אלה הם רוב (!) אנשי המקצוע בתחום; נקודה. מי שמטיף אחרת - צריך לתת את הדין, בעיקר אם הוא מציג עצמו כבעל סמכות רפואית (ועוד יותר גרוע אם מציג עצמו כבעל סמכות רבנית); קוראים לזה חוסר אחריות.

הרב חגי לונדין , ב' באדר תשפ"א

על משפטים ואחריות-ערוץ 7
הרב חגי לונדין
צילום: עמיחי לבון

לפני מספר ימים דיבר איתי בחור בן 30 שהסביר לי באדישות כי בגילו הוא אינו מפחד להיפגע מהקורונה, ולכן גם לא מתכוון להתחסן.

פרשת משפטים, אותה קראנו השבת, עוסקת באחריות שיש לאדם על סביבתו. המילה אחריות היא מלשון 'אחר'; לראות את האחר; להיות אכפת מהאחר. בפרשת משפטים יש אינסוף פרטים שמגדירים את מערכת היחסים בין אדם לבין סביבתו. כל דיני הנזקים שאדם עלול לגרום לאחרים – באופן ישיר או עקיף – מטופלים בפרשה זו. אדם למשל שמבעיר אש בשדהו חייב לקחת עליה אחריות אם היא תתפשט לשדות של אחרים.

גם אם אין חשש שהקורונה תפגע בנו אישית - וגם אם נתעלם לשנייה מכך שהממסד הרפואי טוען שהקורונה עלולה לפגוע בכולם - יש מושג שנקרא אחריות הדדית. גם אם לא מפריע לך שהאש בוערת בשדה שלך – אסור שהיא תשרוף שדות של אחרים.

במצב שבו יש סיכון ברור ומיידי לחיים האישיים, אדם אכן לא אמור לסכן עצמו למען האחרים (למרות שגם כאן יש מידת חסידות כדוגמת חייל שמסכן עצמו למען המדינה), אבל במקום שבו יש סיכון עצמי זניח מול תועלת מרובה (כדוגמת נהיגה ברכב לצורך הגשת עזרה דחופה לאחר) – אדם מחויב לעשות כמיטב יכולתו. התועלת המרובה בהקשר הזה היא פשוטה: ככל שיהיו יותר מחוסנים כך יהיה פחות עומס על המערכות, פחות אפשרויות למוטציות וכו'.

מי שקובע מה נקרא 'סיכון זניח' ומה נקרא 'תועלת מרובה'– אלה הם רוב (!) אנשי המקצוע בתחום; נקודה. מי שמטיף אחרת - צריך לתת את הדין, בעיקר אם הוא מציג עצמו כבעל סמכות רפואית (ועוד יותר גרוע אם מציג עצמו כבעל סמכות רבנית); קוראים לזה חוסר אחריות.

רוצו להתחסן! גלו אחריות!