הרב חגי לונדין
הרב חגי לונדין צילום: ללא

בשנת 1352 העולם היה במצב נורא. מגפת 'הדבר השחור' הכתה בכמה גלים, ולפי הערכות גרמה למוות שבין 25%-60% מאוכלוסיית האנושות דאז. מעבר למוות, המגפה מוטטה את הסדר הכלכלי והחברתי; גרמה למלחמות, לרדיפות אנטישמיות; ולדור שלם של שורדים שנותרו עם חסכים נפשיים.

גם אז היו כאלה שנכנעו לדמיון ולפחדים והגיבו בצורה הזויה: הכנסייה הבטיחה ישועה שמיימית למאמינים בה ללא טיפול רפואי; 'תנועת המצליפים' טענה שהרפואה לא תבוא בכלים מדעיים (שהיו אז מאד קלושים) אלא באמצעות הלקאה עצמית עז זוב דם (דבר שגרם להגברת הזיהומים והתפשטות המגפה); ועוד.

לעומתם היו כאלה שהחזיקו עמדה מדעית והצליחו לצמצם מעט את המגפה. היו למשל רשויות שזיהו שדגירת המחלה היא 40 יום ולכן הורו לכלי שייט לשהות בזמן זה בבידוד ולהציג בסופם 'תעודת בריאות'. אולם החשוב מכל, היו גם מי שהחזיקו עמדה רוחנית: באותה תקופה חי הר"ן – רבנו ניסים (1376-1315) – מהעיר גירונדי שבספרד. הר"ן, שמעבר לגדולתו בתורה היה גם בעל השכלה רפואית, התבטא ביחס למגפה: "כי יש א-לוהים שופטים בארץ למעלה ממנהגו של עולם... וכאשר תקרינה בעולם מצוקות ותלאות, הוא יותר נקל לאדם לשוב אל בוראו" (דרשות הר"ן, הדרוש העשירי). במילים אחרות, גם בעת הסבל הנורא עוד יתברר שיש 'שופט לארץ', ודווקא מצב כזה מאפשר יותר לאנושות להתקדם אל הטוב הא-לוהי בכל המובנים.

במבט לאחור, מתברר שהסבל האדיר שעבר אותו דור, גרם בטווח ארוך לשינויים שהיוו את הבסיס לעידן המודרני: האצה בפיתוח השכלה, רפואה ומדע; סדקים בעריצות של הסדר הפיאודלי ששעבד את האיכרים (שכוחם גבר עקב הביקוש לכוח אדם לאחר המגפה); חופש מחשבתי מול הכנסייה; וכן הלאה.

ב"ה הסבל שאנו עוברים בתקופה הזו הוא כאין וכאפס לעומת מגפת הדבר השחור (וזאת בין השאר כתוצאה מהתהליכים שעבר העולם מאז); אולם ההיסטוריה חוזרת במובן זה שגם כיום יש לאדם את הבחירה האם להיות ב'תנועת המצליפים' של שנת 2021, או להיות מתלמידיו של הר"ן; האם להתמוטט ולברוח להזיות, קונספירציות, שנאה ופחדים; או לעמוד באומץ, להתנהל באופן מושכל ושקול ולראות כיצד 'יש אלוהים בארץ' שיוביל גם את עולמנו אל הטוב והתקווה.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו