מועמדי הציונות הדתית
מועמדי הציונות הדתיתצילום: דוברות

תגובה למאמרו של מוטי קרפל

בראש הדברים יש להבהיר שח"כ סמוטריץ' כלל לא התקיף את סטלה ויינשטיין. הוא בסך הכל אמר שעדיף להצביע למפלגתו ולהכניס לכנסת את אורית סטרוק, מלהצביע לימינה ולהכניס את סטלה ויינשטיין. וכל מי ששומע את הנאום מבין שזה לא בגלל שסטלה ויינשטיין גדלה בקווקז, אלא בגלל עמדותיה הברורות של אורית סטרוק, ופעילותה הציבורית הנאמנה והעקבית למען ארץ ישראל במשך שנים. (ואגב, גם אורית סטרוק לא גדלה כילדה ב"נעם" קרית משה, אלא פילסה בעצמה את הדרך ליהדות).

אך הנושא העיקרי הוא כמובן טענותיו של מוטי קרפל כנגד "מפלגה מגזרית". אכן, אין מקום למפלגה מגזרית במובן של מפלגה שדואגת למגזר מסוים בלבד (וכנגד זה כתב הרב קוק במכתב אותו מצטט קרפל). על כולנו, כל הבוחרים וכל הנבחרים, לשים את לבנו לטובת העם כולו ולא לעצמנו ולאינטרסים שלנו. אך המטרה הבסיסית של מפלגת 'הציונות הדתית' אינה לייצג את המגזר הציוני דתי, אלא לייצג את החזון הציוני דתי, למען עם ישראל כולו.

תנועת 'המזרחי' קמה עשרות שנים לפני שנוצר מגזר דתי לאומי מובחן, מתוך מטרה להאיר את אור הנשמה בתוך מפעל התחיה הלאומית, והחזון הזה חיוני עכשיו לא פחות אלא הרבה יותר, כשמצד אחד אנו רואים שציונות שאינה באה מתוך החזון השלם של תורת ישראל הולכת ונחלשת, עד שמושגים שהיו בעבר קונצנזוס גמור, כמו גאולת הארץ ועבודה עברית ושלילת ירידה מהארץ וק"ו שלילת התבוללות, נשחקו לגמרי ונחשבים כיום 'קיצוניים', ומצד שני יש כוחות אדירים שפועלים להפוך את המדינה ל'מדינת כל אזרחיה', וכמעט אין מי שעומד בפרץ.

המהלך של מפלגת ימינה אינו יציאה מהשטיבל ומהמגזריות, אלא טשטוש החזון הדתי לאומי של 'ארץ ישראל לעם ישראל על פי תורת ישראל', בקריאה ברורה בשם תורת ישראל השלמה הנתונה לנו בהר סיני, לאמירות מעורפלות על מורשת ישראל, מסורתיות וישראליות. הדבר בולט בהסברו של ח"כ בנט מדוע יש חילוניים במפלגה. בנט הסביר שכמו שבצבא, בעבודה, וגם במשפחה, אנחנו חיים ביחד דתיים וחילוניים, כך הדבר טבעי גם במפלגה. אלא שבצבא, בעבודה וגם במשפחה חיים ביחד גם שמאלנים וימניים, קפיטליסטים וסוציאליסטים, ובנט כמובן לא מתכוון לשלב את כולם במפלגתו, כי אז היא תהיה חסרת כל תוכן. כך שמשמעות דבריו של בנט היא שלאמונה הדתית אין שום משמעות בחיים הציבוריים.

תפיסה זו היא ההיפך הגמור מהאמונה שמכוחה קמה התנועה הדתית לאומית, שהמשימה החשובה ביותר שצריכה לעמוד בראש כל סדר העדיפויות היא העמידה על משמר יהדותה של המדינה, כמובן בלי סתירה לדאגה לשאר הצרכים של המדינה. (בפרפראזה על הזלזול בתפקיד משגיח הכשרות של הרכבת, צריך לזכור שיחד עם הנשיאה בעול בכל תפקודיה של הרכבת, בסופו של דבר משגיח הכשרות הוא שקובע את הצורה הישראלית של הרכבת, ובלעדיו אין שום הבדל בינה לרכבת צרפתית או אנגלית). והמפלגה היחידה ששמה את יהדותה של המדינה כמטרתה הראשית, מתוך חיבור ושייכות למדינה ולא מתוך התבדלות, היא מפלגת 'הציונות הדתית'.

נביא כאן מתוך כרוז שכתב הרב קוק לתמיכה בתנועת המזרחי בבחירות לקונגרס הט"ז, כרוז שנכתב לפני כמעט מאה שנה ועדיין הוא כל כך רלוונטי:

"אנו יודעים מתוך כל הכרת האמת, שעל כל השאיפות ועל כל המבוקשים, אשר הם מוכרחים להתבטא ולהתגשם בחיים ע"י הקונגרס, לעבודת הבנין הלאומי שלנו בארץ ולהתקדמותו, עומדת היא שאיפת השאיפות ומגמת המגמות כולן, היא השאיפה שרוח הקדושה והטהרה היהדותית, נשמת התחיה הלאומית וסוד קיומה וגידולה, תהיה המנצחת לפנינו בכל המפעלים והרעיונות...

ומתוך החיוב של הדבר הגדול הזה אנו למדים את השלילה, כלומר מתוך הצורך של הופעת הרוח הנשגב של היהדות בטהרת קדושתה במפעלינו הלאומיים, אנחנו למדים את הצורך לשלול מהם את כל מה שהוא עומד כצר נגדה...

והנה אחים, סוד גלוי הוא שאין לנו כח אחר מפלגתי בתוך הציוניות הכללית, שיעמוד בזרוע חשופה של גבורת רוח בשביל התקדמות חיי היהדות בטהרתם בבנין הארץ ההולך ומתחדש, במובן המעשי והרוחני, רק המזרחי לבדו. מצפים אנחנו אמנם ליום אשר רוח הטוהר ממקור הנשמה הישראלית, רוח ד' אשר על עמו, יעבור על כל בנינו בונינו, וממעל לכל פילוג מפלגתי נעמוד כולנו שכם אחד על משמרת הקודש, אבל לעת עתה המזרחי ונושאי דגלו הם המה המנצחים על מהלך הרוח הזה בתוך חגוי התנועה.

ודבר ברור הוא שכל אשר יגדל כח המזרחי בקונגרס, כל אשר תתאדר השפעתו, ככה תצא היהדות הנאמנה מתוכו בזר נצחון, וככה תגדל תפארת מפעלנו הכללי בעיני כל ישראל, והדרו יראה על פני תבל גם לעיני עמים רבים.

על כן זאת היא בקשתי מכם אחים יקרים, הרבו להצביע בשביל חברי המזרחי להקונגרס הט"ז הבע"ל. הגדילו את אותו כח המביע בעוז ורוממות רוח את אשר הנשמה הישראלית כולה היא חשה בפנים הוייתה, כי בנין ארץ ישראל ותחיית עם ישראל יאומץ רק ממקור הקודש, ממקור התורה ודבר ד' אשר יצא מציון וירושלים".