הרב חגי לונדין
הרב חגי לונדיןצילום: ללא

רבנים אינם מכריעים למי להצביע בבחירות מהסיבה הפשוטה שזהו אינו תפקידם. כשם שרב או רבנית אינם מכריעים איזה אינסטלטור להזמין או באיזה סופר הכי משתלם לקנות, כך אין זה מתפקידם להכריע ביחס לכישורי פוליטיקאי שמעמיד עצמו לבחירות.

אולם לעיתים אנשים מתבלבלים – או רוצים להתבלבל – בין המשפטים האמורים לעיל לבין התפיסה שאין לתורה אמירה ביחס למציאות הפוליטית. לא זו הכוונה! חובתם של רבנים או רבניות להורות את הצד התורני והערכי שעומד מאחורי ההחלטות המעשיות. לדוגמה הדרכה שיש להזמין אינסטלטור שפועל על פי חוק או לקנות בסופר שמוכר מוצרים כשרים.

על אותו משקל, תפקידם של רבנים לפני בחירות לומר לפי הבנתם מהם הנושאים הערכיים שעומדים על הפרק, ושכל אחד ואחת יחליטו מהי המפלגה שלדעתם תיישם זאת באופן הטוב ביותר. לעיתים ישנם רבנים ש'מקצרים' תהליכים ותומכים ישירות במפלגה ספציפית אולם כוונתם לומר: "אנחנו מאמינים שיש להיאבק כיום על ערכים מסוימים ומתוך בדיקה אישית שערכנו נראה לנו שזו המפלגה הטובה ביותר להגשים זאת"; כעת אדם צריך להחליט האם הוא סומך על שיקול דעתם של הרב /רבנית גם בבדיקה הפוליטית שערכו (ברוב המקרים לאחר שהוכרע הצד הערכי, היישום הפוליטי הוא די ברור).

כמובן שנשאלת השאלה האם לרבנים יש כיום השפעה על דעת הקהל? התשובה היא קומסי-קומסה. במצב כיום אין כמעט אישיות רבנית שמביאה לבדה המוני מצביעים, אולם קבוצה גדולה של רבנים שמביעים עמדה בעד מפלגה מסוימת מוסיפים לה רוח גבית בציבורים הרלוונטיים. לא כדאי לזלזל בכך.

בחירות מוצלחות לכולנו בעז"ה.