בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: Olivier FItoussi/Flash90

במאמר האחרון שפרסם מוטי קרפל הוא טוען כי "סמוטריץ כועס. נורא. הוא כועס כי בנט לא מוכן לעבוד בשבילו, ולוותר על הערכים שלו בשביל סמוטריץ".

קרפל טוען שהמצב הזה לא מתאים לסמוטריץ, כי הוא מבין שבשביל להקים ממשלת ימין "ודווקא בראשות נתניהו, כפי שהוא לא הפסיק להצהיר כל מערכת הבחירות" - עכשיו גם הוא ייאלץ לתמוך בממשלת הימין בראשות נתניהו- מבחוץ.

אז אשתדל לענות בצורה מסודרת:

קרפל כותב שסמוטריץ' עצבני כי הוא מבין שעכשיו גם הוא ייאלץ לתמוך רק מבחוץ. ואני שואל: אתה באמת חושב שאם ההצעה הזו עלתה מצד הליכוד - זה אומר שהוא יסכים לה? הוא לא עתיד להישאר מחוץ לשום גדר. אין לנתניהו את היכולת להודיע לו ש"אם הוא יתעקש על ערכיו... הוא יצטרך לתמוך בנתניהו מבחוץ", זה פשוט לא נתון בידי נתניהו. ולכן זה גם לא יקרה.

(הנה, נפלתי בפח. סמוטריץ לא יסכים לתמוך בממשלה שהוא לא יקבל בה כיסא. אז לא, חברים, תנשמו רגע. לתשומת ליבכם: ההצעה הזו הגיעה, רק משום שסמוטריץ לא מוכן לתמוך בממשלה כזו גם אם הוא כן מקבל בה כיסא.)

וכן, הוא כועס. הוא כועס על זה שכולם עסוקים בלהלבין את מנסור עבאס, כולם כולל נתניהו וכולם כולל בנט, בזמן שרק הוא נשאר מחויב לערכים שלו ולבוחרים שלו.

הוא כועס כי מנסים לעבוד עלינו שממשלה עם עבאס היא 'ממשלת ימין'- כשבפועל לא תהיה לה אפשרות לקדם מדיניות ימין.

הוא כועס כי בניגוד לאיך שקרפל מנסה להציג את זה, ובניגוד לאיך שאנשי 'ימינה' ניסו להציג את זה במשך כל הבחירות: הוא התחייב לממשלת ימין. לא לממשלת נתניהו. ומשכך- הוא לא מתכוון להצטרף או לתמוך בממשלת נתניהו, שמה שעומד במרכזה זה המשך שלטון נתניהו- כשהיא לא הולכת להיות ממשלת ימין.

וכיוון שכמו שהסברתי, וכמו שהסביר סמוטריץ עצמו באריכות, ממשלה עם רע"ם לא יכולה לתפקד כממשלת ימין- הרי שישנה אפשרות אחת ויחידה להקמת ממשלת ימין: לשחרר את סער משנאתו לנתניהו.

וכן, ברור שסמוטריץ יכעס. "נורא יכעס". גם אני כועס וגם כל איש ימין אחר שרוצה שתוקם כאן ממשלה שתדאג למה שחשוב לו כועס. כי בנט, במקום לסייע למאמץ להקמת ממשלת ימין (כן, בראשות נתניהו. כי מה לעשות שיש לו פי 4 מנדטים מבנט...) ולצירופו של סער אליה- עוסק בהקמת ממשלת 'ימין- מרכז- שמאל' שבמקרה הטוב תישאר במקום בכל הנוגע לערכי הימין, ובמקרה הרע תיסוג לאחור ותגרום נזקים.

בדבריו מציג קרפל את שני ה"ערכים" שקבע לעצמו בנט ושלפיהם הוא מתנהל. אלה שלטענתו- חוסר ההסכמה של בנט לוותר עליהם, הוא שגורם לסמוטריץ' "לא לישון טוב בלילה".

ומהם אותם ערכים? "א. הציונות הדתית שלי לא עובדת אצל אף אחד, היא עצמאית. ב. היא גם לא פוסלת אף אחד. אגב, שניהם בניגוד לסמוטריץ"

קרפל טוען בדמגוגיה שהערך של בנט, שקובע שהוא 'לא עובד אצל אף אחד' הוא בניגוד לסמוטריץ.
שוב, קצת מציק ומצחיק שהוא ממשיך עם טענות מהקמפיין שנגמר כבר לפני שבועיים, אבל אם הוא מתעקש- נשוב ונסביר את מה שהוסבר שוב ושוב:

גם סמוטריץ' לא עובד אצל אף אחד, הוא עובד אצל הימין. והראיה- מה שכתבתי לפני כמה פסקאות. כשהשאיפות של נתניהו לא מתאימות לשאיפות של הימין- סמוטריץ' לא מתפשר. היחיד שלא מתפשר. אבל כן, הוא עובד אצל הימין, שבעל כרחך מי שעומד בראשו כיום זה האיש שמנהיג מפלגה בת 29 מנדטים ולא זה העומד בראש מפלגה בעלת כמות מנדטים כמפלגתו של סמוטריץ' עצמו.

נכון, גם במהלך מערכת הבחירות סמוטריץ' הצהיר שהוא מחוייב לימין. וגם אז- במציאות בה לנתניהו היו שלושים מנדטים בסקרים, ולבנט אחד עשר ושנים עשר- ההתחייבות לממשלת ימין באה בהכרח עם התחייבות לממשלה בראשות נתניהו. זו עסקת חבילה שמבוססת על היגיון בריא וחישוב פשוט.

כל דמוקרט, אגב, מבין שלהמליך אדם שפחות מ-1/15 מאזרחי ישראל בחרו בו- זה הדבר הכי לא דמוקרטי שיש. אגב, גם בנט עצמו אמר את זה לפני הבחירות.

אבל נעזוב את הנקודה הזו. מי שלא הבין אותה במהלך כל הבחירות כנראה שלא יבין אותה גם עכשיו.

קרפל גם מציג את ההימנעות מפסילות כמעלה של בנט, בזמן שבתכל'ס היא לא מאפשרת לו לעשות שום דבר שהוא מאמין בו.

תאמינו לי שגם סמוטריץ לא פוסל אף אחד. לא את תמר זנדברג ולא את יאיר לפיד. אבל בכמה תנאים... שהם יאפשר לו להעביר את פסקת ההתגברות, להסדיר את ההתיישבות הצעירה, לתקן את חוק הגיור, ועוד כהנה וכהנה. בתנאי שהם לא יפעלו במשרדים שיחזיקו על פי השקפת עולמם השמאלנית אלא על פי השקפתו הימנית. לא בחתירה למדינת כל אזרחיה אלא בחתירה למדינה יהודית.

והם לא מתכוונים לעשות את זה. זה ההפך מכל מה שהם מאמינים בו. אז הוא 'פוסל' אותם, ברור. שוב: אין לו בעיה עם אף אחד. אבל כן חשוב לו לקדם את מה שהוא מאמין בו. חשובים לו הערכים.

כן, מוטי. ערכים אלה דברים שאדם בא לקדם והדברים שאדם מאמין בהם. לא ההסכמה להקים ממשלה לא מתפקדת בשם אי הפסילה, לא הדבר שאיתו אדם רץ לכנסת, ולא ה'עצמאיות' שאיתה הוא מנסה לרוץ לבלפור..

הכותב הוא אלחנן משה, תלמיד ישיבה גבוהה