ד"ר חיים משגב
ד"ר חיים משגבצילום: עצמי

קשה לי להבין למה נפתלי בנט לא רואה את הדברים. נזקיה של "ממשלת הטלאים", שהוא מבקש לעמוד בראשה, ללא יכולת של ממש להשפיע על מהלכיה, לתפיסתי, יהיו בלתי הפיכים.

גם אם היא תישאר על מכונה חודשים ספורים בלבד, מה שלגמרי לא בטוח, בגלל שחולשת מרכיביה תיצור דבק רב-עוצמה, האדמה החרוכה שהיא תשאיר מאחוריה, על פי השקפתי, שנים אי אפשר יהיה לגדל בה דמוקרטיה אמיתית.

תשע המפלגות שירכיבו את קואליציית הגמדים שעליה תתבסס הממשלה לא ישאירו אבן על אבן בשיטת הממשל שנוהגת בישראל מאז הקמתה. להצבעה בקלפי לא יהיה עוד כל ערך, וזאת תהיה הדרך של האוליגרכיה הלבנה לבטל את היתרון הדמוגרפי של גוש הימין ההולך וגדל משנה לשנה.

והנה הסצנריו לידיעת בוחריו של בנט וחבריו לסיעה: כבר בימיה הראשונים של "ממשלת השינוי" היא תמנה את פרקליט המדינה, משרה שהמחזיק בה יושב על כיסאו במשך קדנציה בת שש שנים; וכבר ראינו את מידת השפעתו של מי שמחזיק במשרה הזאת על כל מערכת המשפט. זמן מה לאחר מכן, חודשיים-שלושה, לכל היותר, יתמנו שני שופטים חדשים לבית המשפט העליון, במקומם של חנן מלצר ומנחם(מני) מזוז. שר המשפטים, מי שיושב בראש הוועדה לבחירת שופטים, לא יהיה ממפלגתו של בנט והשפעתו על אופיים של המינויים החדשים תהיה מינורית; אם בכלל.

ועוד לא אמרתי כלום על מינויים בתחומים אחרים שישפיעו על חיינו למשך שנים; ראש השב"כ, ראש המוסד וראש המל"ל כבר נמצאים בהמתנה למחליפיהם. גם הרמטכ"ל מסיים קדנציה בת שלוש שנים בראשית השנה הבאה והשאלה אם זו תוארך בעוד שנה, כמקובל, לא תהיה מונחת לפתחו של בנט. החונטה השמאלנית כבר תדאג לכך. גם היועץ המשפטי לממשלה מסיים את תפקידו בראשית השנה הבאה – ומינויו של הבא אחריו יהיה קריטי לעצם יכולתו של גוש הימין לחזור אי פעם לשלטון.

בנט לא מבין את זה, כך עולה, לטעמי, מהצהרותיו. כבר היום מתייחסים אליו בחדרי חדרים של גוש אנטי ביבי בהרבה זלזול. הוא יהיה ראש ממשלה למטרה מאוד ספציפית; החלפת היושב בלשכת ראש הממשלה. לאחר מכן הוא יהפוך, כך אני רואה את הדברים, למעין בובה על חוט. הוא לא יוכל לקדם דבר מכל מה שהוא מאמין בו. המשנה הימנית שלו תהפוך לפלקט שיהיה תלוי על הקיר בכניסה ללשכת ראש הממשלה.

לא פחות משמונה או תשע מפלגות ירכיבו את הקואליציה העתידה לקום. לכל אחת מהן יש סדר יום משלה. אין דבר שמקשר בין כל המפלגות הללו. השנאה לבנימין נתניהו איננה יכולה לשמש מצע לעבודה משותפת. בנט מקווה, כמובן, שתינתן לו זכות ווטו כלשהי או שתיקבע מעין פריטטיות – אבל זה לא יקרה. במרצ ובעבודה, כמו גם במפלגות הערביות, לא יתנו לזה לקרות. צה"ל יהפוך לצבא משותק. ביהודה ובשומרון לא יוכלו להעמיד אפילו פנס רחוב ללא אישורם של מירב מיכאלי וניצן הורוביץ. בית הדין הבינלאומי בהאג יזכה לשיתוף פעולה מלא.

יכול להיות שאני, כהרגלי, רואה שחורות, אולם בדבר אחד אני בטוח: זאת תהיה הקדנציה האחרונה של בנט. את אולם המליאה הוא יראה לאחר הבחירות הבאות רק מן הסלון בביתו.