דורון ניר צבי
דורון ניר צביצילום: עצמי

מבלי לזלזל בהישגים שונים שהושגו במהלך 12 השנים האחרונות בהן נתניהו עומד בראשות הממשלה, הרי שנגרמו או התפתחו והתעצמו נזקים רבים למדינת ישראל.

ביניהם: התעצמות הכח של בג"ץ והפרקליטות, בלשון הנשיא ריבלין: 'כנופיית שלטון החוק', השתלטות הפלשתינים על השטחים הפתוחים ביו"ש, התעצמות חמאס בדרום וחיזבאללה בצפון, תוך התחמשותם בעשרות אלפי טילים שמכסים את כל שטחי ארצנו, היעדר המשילות והתעצמות שלטון הפקידים, ההפקרות והיעדר אכיפת החוק בנגב ובגליל, אובדן הרתעה מול אויבינו עקב אירועים כמו 'עיסקת שליט', העברת פרוטקשן קטארי לחמאס וכדו', התעצמות לא-פרופורציונאלית של הוועדים החזקים במשק ובראשם ועדי המורים ועוד כהנה וכהנה.

אבל לעניות דעתי הנזק הגדול מכולם הוא ההתפרקות של המערכת הפוליטית מאידיאולוגיה וערכים. בשנתיים האחרונות הדבר התגבר מאד - אין אידיאולוגיה ואסטרטגיה אלא רק פוליטיקה וטקטיקה. אין ערכים ועקביות אלא רק פולחן אישיות וכיבוי שרפות בטווח הקצר.

הביביזם יצר תופעה שכמעט לא היתה קיימת בפוליטיקה הישראלית - סגידה לבשר ודם. מדובר בתמיכה בלתי מסוייגת בכל מה שעושה נתניהו, מלווה בחנופה והתבטלות, ללא קשר למהות מעשיו או מחדליו, תוך קטילה של כל מי שנוקט בעמדה אחרת מזו שמציג נתניהו, או מבקר את נתניהו, אף אם בצורה עניינית והגיונית ואף אם היה עד אותה עת מאוהדיו של נתניהו. כך יוצא שאיסור התורה "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים י"ז, י"א) אומץ ע"י דת הביביזם, ודברי רש"י על אתר מקבלים כיום נופך אקטואלי ומשנה תוקף: "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין".

חסידי נתניהו - הביביסטים - איבדו כל חוש של הגיון והגינות. הם לוקים בעיוורון מוחלט. הדוגמא הבולטת לכך לאחרונה היא 'הכשרתו' של מנסור עבאס והפיכתו מתומך חמאס לחובב ציון. אם לא אנשים ערכיים ואידיאולוגים כמו חברי הכנסת סמוטריץ ובן-גביר שהרימו בלם חירום בעניין, כבר היתה לנתניהו ממשלה שנתמכת ע"י מפלגת רע"מ, והוא עוד לא היה מתבייש לכנות אותה 'ממשלת ימין מלא'.

גם נאומו של נתניהו כתגובה לנאום בנט היה הזוי והעלה אותנו שלב נוסף בתרבות השקר והאופורטוניזם שהרימה ראש במחוזותינו. נתניהו, שלא מוכן לזוז מכסאו אפילו לתקופה קצרה בכדי שתקום ממשלת ימין ואשר הקים באופן עקבי ממשלות עם השמאל גם כאשר יכול היה להקים ממשלות 'ימין מלא', האשים את בנט שהוא רודף שררה, לא אמין, וחובר לשמאל, ושממשלה פריטטית זה רעיון גרוע (רעיון שכזכור הומצא ע"י נתניהו). הבנתם את זה? נראה שאמירת חז"ל 'כל הפוסל - במומו פוסל' נכתבה בדיוק למקרה זה.

בשבוע שעבר היה זה חבר מרכז ליכוד ותיק בשם שלומי וקנין, שאמר במהלך שידור לח"כ שמחה רוטמן, כהאי לישנא: "אתם בונים את ההתנחלויות והורסים את מדינת ישראל. אתם בונים מאחזים והורסים את הליכוד. כשיפנו אתכם מהיישובים אני הולך ללמוד גיטרה ולשמוח עם עם ישראל, שיזרקו אתכם לכל הרוחות. אין לכם שום אידיאולוגיה, אתם חבורת אינטרסנטים".

אמנם ח"כ סמוטריץ פטר את עצמו ופתר את העניין במילים אלה: "(וקנין) לא מייצג את הרוב המוחלט של הליכודניקים, שהם אחים ואנשים אידיאליסטיים ואוהבי הארץ מצד עצמם ולא כי הם עושים טובה למישהו"... אבל גם בצלאל ידידי יודע שהדברים לא כל כך פשוטים, ומלמדות זאת ההתקפות הרבות מספור שקיבל מהביביסטים על שהוא כביכול מי שמנע הקמת ממשלה ע"י נתניהו כאשר התנגד לשיתופו של מנסור עבאס בקואליציה.

רק לפני שנה הליכוד זעק גוועלד כאשר גנץ כמעט הקים ממשלה עם הח"כים הערבים, ולולא הח"כים הנדל והאוזר שמנעו זאת הליכוד היה מוצא עצמו באופוזיציה, והנה עתה בליכוד לא היה פוצה ומצפצף כנגד צירופו של עבאס (למעט אמירה של ח"כ ד"ר קרעי שהושתק מיידית). הלך הרוח של וקנין, מייצג לצערי זרם רחב בליכוד, כמו גם את רוח המפקד. היעדר אידיאולוגיה מוחלט שמתייחס למפעל ההתיישבות כעסק פרטי של הציונות הדתית, ולא כשליחות עבור כל עם ישראל ככלל, ועבור המחנה הלאומי בפרט. היעדר ערכים, אשר מתחלף ברצון לנקום בציונות הדתית ולשמוח לאידה רק מפני שהיא אינה שותפה לפולחן האישיות הביביסטי.

הבעיה היא שתרבות השקר והיעדר הערכים איננה נשארת בין כתלי בית מדרשו של נתניהו. היא גוררת את כולנו. כי נתניהו משנה את כללי המשחק, והשחקנים שרוצים להישאר על המגרש נאלצים לפעול לפי כללים אלה. שכן עפ"י 'תורת המשחקים' תמיד ינצח המשוגע השקרן שאין לו מה להפסיד. לכן גם בנט, לדוגמא, נאלץ להפר הבטחות לבוחריו ונאלץ להקים ממשלה בתמיכת עבאס, שכן אם יישאר צדיק וענוותן תמיד יפסיד במאבקו.

לתרבות השקר מצטרפת גם היעדר חברות. נתניהו יצר מצב שאין חברויות ואין נאמנויות בפוליטיקה. ככל שהיית קרוב אל נתניהו במהלך השנים כך אתה יותר שנוא כעת בבלפור, ראו ערך: ליברמן, בנט, שקד, סער, הנדל, האוזר, אלקין, ועוד...

בהיעדר ערכים ואידיאולוגיה ניבנות תיאוריות מופרכות כמו תיאוריית המאבק בין ישראל הראשונה בראשות האליטות הישנות, לישראל השנייה בראשות נתניהו. תיאוריה שצובעת באופן 'אקדמי' את תיאוריית הקיפוח העדתי. נתניהו האשכנזי האריסטוקרט מקיסריה שמעשן סיגרים שכל אחד מהם בעלות משכורת שבועית של העשירון התחתון הוא ישראל השניה? אולמרט ורמון שיורטו ע"י מערכת המשפט הם ישראל הראשונה או השניה? אם הם אשכנזים מישראל הראשונה אז מדוע יירטו אותם? החרדים ששולטים שנים רבות במשרדי הפנים והדתות כמו גם בועדת הכספים, הם ישראל השנייה? חברי מרכז הליכוד בני עדות המזרח אשר נמצאים כבר שנות דור בשלטון ומקבלים ג'ובים למכביר הם ישראל השנייה? נו, באמת...

אגב, דווקא בציונות הדתית כמעט ולא קיימת עדתיות. חבריי הטובים מילדות הם סאלם ואברג'יל, כלתי היא מבית אביטן, וכמה מגיסותיי הן מבנות תימן. בקיצור, צאו מהסרט! לנתניהו, התגלמות האופורטוניסט חסר הערכים, נוח לתלות הכל בעדתיות והתקרבנות. הוא מחכך ידיים בהנאה כאשר וקנין נכנס ברוטמן, וזה מסתדר לו נהדר עם שיטת ה'הפרד ומשול' בה הוא דבק.