השר אוחנה במירון
השר אוחנה במירוןצילום: חזקי ברוך

אחרי שעורר סערה כשקבע כי "אחריות אינה אשמה" כשדיבר אחרי האסון הנורא במירון, השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, לא מתנער מדבריו.

בראיון לעיתון 'ישראל היום' שיתפרסם במלואו מחר (שישי) הוא מבהיר שלדעתו לא הוא או מי מצמרת המשטרה אשם במה שאירע, לא סבור כי מישהו מהם צריך להתפטר בעקבות המחדל ומודיע כי המשרד לביטחון הפנים בראשותו וצמרת משטרת ישראל ישתפו פעולה עם כל חקירה שיוחלט עליה, אם יוחלט.

"אני חושב שלשאול מישהו אם הוא מצטער על מה שקרה זה כמו לשאול אחרי תאונת דרכים קטלנית אם מוטב היה לא לנסוע. ודאי שמוטב היה לא לנסוע אם זו התוצאה, אבל לפי ההיגיון הזה אף אחד לא ייסע לשום מקום אף פעם", אמר אוחנה.

לדבריו, "יש בשיח התקשורתי ערבוב בין אחריות לבין אשמה. אין הדבר כך. אני אחראי לכל מה שמתרחש ויש לו קשר לכל הגופים שקשורים למשרד שלי. האחריות פירושה לעשות הכל כדי שמקרים כאלה לא יישנו שוב. לתחקר, ללמוד, להפיק לקחים. שאלת האשמה היא שאלה משפטית נפרדת".

הוא נשאל מי אחראי על האירוע במירון וענה, "לצערי, הנושא הזה לא הוסדר למעשה אף פעם. אמרתי כבר שגם אני וגם כל נושאי האחריות והתפקידים נשתף פעולה עם כל מנגנון בדיקה שייקבע, וכך יהיה".

לשאלה מדוע אחרי אסון בסדר גודל כזה איש לא התפטר ענה, "כדי לדעת אם התפקוד היה נכון, אני בודק אם ההיערכות היתה מלאה ורצינית. אם הקדישו די מאמצים וסד"כים למען האירוע הזה. למעלה מחצי שנה נערכים לאירוע במירון. אני לא מכיר אירוע דומה של עשרות ישיבות. כמעט 5,000 שוטרים בשטח. אני בודק אם עשו את כל התרגולות וכל המוכנות הנדרשת, ולכן אני לא מוצא רבב בהתנהגותם של גופי ביטחון הפנים".

"אם מצפונם שקט והם עשו כל שיכלו להיערך לאירוע, אין סיבה שיעשו משהו. יש פה טרגדיה איומה ואסון קשה. ביום האירוע ביקרתי פצועים כדי לשמוע מה קרה. לאחר מכן, עד כניסת השבת סייעתי למשפחות ברגעים הקשים, במכון לרפואה משפטית, ואת הימים האלה אני מקדיש לניחומי אבלים. אני לא שומע שם את הדברים שאני שומע באולפנים. אני שומע הרבה דיבורים של אחדות, שזו צוואת ההרוגים, זה אופי האוכלוסייה שממנה הם באים. הם לא רוצים את הפילוג", סיכם.

כך נעמוד באתגר העליה הפיזית הרוחנית והלאומית, בעליה להר הקדוש. ונמנע את האסונות הבאים.