יוסי אחימאיר
יוסי אחימאירעניין אישי

באפריל 1989, במהלך ביקורו המדיני בארה"ב, שבו התייצב בעוז נגד דרישת הנשיא בוש האב מישראל להפסיק את ההתנחלויות, שהו ראש הממשלה יצחק שמיר ופמלייתו במלון ניו-יורקי.

טרם יציאתו לשאת נאום בברוקלין, הבחין יועצו המדיני אריה מקל, כי במקום נוכח גם אלוף העולם באיגרוף מייק טייסון. בלא היסוס ניגש אליו, ולפני שניחת עליו אגרוף, שאל: "מר טייסון, שמא תרצה לפגוש את ראש ממשלת ישראל, יצחק שמיר?" ההסכמה ניתנה מיד. וכפי שמקל העיד לימים, זה היה החלק הקל של ה"שידוך". החלק הקשה היה שמיר עצמו.

"מי זה טייסון?" שאל בהרמת גבות. ואחרי שקיבל הסבר קצר, נענה בהפטירו: "אבל שיהיה קצר ולעניין". כך נולדה תמונת השניים בחדרו של שמיר, שהתפרסמה בעיתונות באמריקה תחת הכותרת: "שני בעלי המשקל הכבד העולמיים"... חדי עין יוכלו להבחין בצילום ההיסטורי, כי מאחורי שמיר וטייסון מבצבץ ראשו של אריה מקל, כולו זורח...

סצנה כזאת יכלה להיברא רק במוחו הקודח של היועץ השנון וחריף השכל, המנוסה והמבין היטב את "הראש של התקשורת". הוא מיד תפס את גודל הסיטואציה: תמונה שסיכוייה להתפרסם רבים ושתציג את שמיר כמנהיג חזק. כך אכן היה. תמונה שזכתה לתפוצה שעלתה על כל תמונות ה"פוטו-אופו" מהמיפגשים עם הנשיא בוש וצמרת המימשל האמריקנית.

אריה מקל היה אותו זמן יועצו המדיני של שמיר, מי שהיה מופקד בלשכה על עריכת רישומי השיחות המדיניות, שהתנהלו כמובן בשפה האנגלית. הוא, זריז העט (אז טרם היו אייפדים לרישום מיידי במחשב), המשכיל ומהיר התפיסה, מיהר לאחר כל מפגש להכין תמצית בעברית לשביעות רצון הבוס. על כך זכה להערכתו הרבה ומה שחשוב יותר – לאמונו. כי בלשכת שמיר – המקצועיות, המסירות והאמון, היו מעל לכל. מקל התאים ככפפה ליד לשמיר. אמין ודיסקרטי, שגם הוסיף בחוש ההומור שלו הרבה לחלוחית בעבודת הלשכה הצנועה דאז. איך העידה לימים באוזני מזכירת ראש הממשלה שמיר (ולאחר מכן מזכירתם של רבין, שרון ואולמרט), מרית דנון? "אני זוכרת בגעגוע רב ובאהבה את תקופת שמיר. הלשכה תיפקדה בצורה הכי מדוייקת שאפשר, תוך אווירה נעימה וצניעות רבה". כשאמרה זאת, בוודאי ראתה לנגד עיניה גם את דמותו של אריה מקל.

כארבע שנים שירת הדיפלומט הצעיר בלשכת ראש הממשלה הימני ביותר שהיה לנו עד כה. כעובד משרד החוץ הספיק לשרת בסינסינטי, בניו-יורק ובאטלנטה, וכן כמנכ"ל רשות השידור וכשגריר ישראל ביוון. אבל דומני שאת תקופתו בלשכת ראש הממשלה זכר ואולי גם אהב יותר מכל. והגם שלא כתב ספר זיכרונות על התקופה, שלא כאחדים מאנשי הלשכה דאז , כמו יועץ התקשורת אבי פזנר והמזכיר הצבאי עזריאל נבו (גם המנכ"ל יוסי בן-אהרון שוקד על כתיבת ספר על התקופה), הוא נתן לה ביטוי בכמה מאמרים שפירסם מפעם לפעם.

אחד מהם נשא את הכותרת: "שמיר: מנהיג שידע מה הוא רוצה" (2014). וכך כתב מקל: "ראש ממשלה – כל ראש ממשלה – חייב להגדיר לעצמו את מטרת העל שהוא רוצה להגשים בתפקידו הרם. לא כולם יודעים, אך שמיר ידע. כששאלתי אותו על כך, השיב: אילו הייתי איש דתי, הייתי אומר שאצבע אלהים הביאה אותי לתפקיד, אולם מאחר שאינני דתי אומר רק שהגורל הביא אותי לכאן, וכאשר זה קרה החלטתי שעלי לוודא שבתקופת כהונתי, לא יוחזר סנטימטר אחד מארץ-ישראל. וזאת המטרה העליונה".

כאשר מקל היקשה וציין שאיש אינו נשאר ראש ממשלה לנצח, וייתכן שיורשיו, אפילו מן הליכוד, ירצו להיפטר מעזה למשל, כפי שאכן קרה במציאות, השיב שמיר שהוא כמובן מודע לכך, אך בהיסטוריה גם לדחייה של שנים אחדות יכולה להיות חשיבות רבה. ואז מוסיף וכותב מקל במאמרו: "כלומר, היתה לשמיר מטרה אידיאולוגית. הוא לא ראה עצמו כמנכ"ל המדינה גרידא, אלא שאף לשמור אל ארץ-ישראל. יהיו כאלה שיטענו שהמטרה היתה מוטעית בעיקרה וגרמה לנזקים, ובענין זה תשפוט ההיסטוריה, אך ברור שלשמיר היתה מטרת-על שאותה רצה להשיג בכהונתו".

אריה מקל כותב באהדה לשמיר אך גם בדיפלומטיות. אין הוא חושף את דעותיו שלו, האישיות. ספק אם הזדהה בליבו עם מלוא העקרונות שהנחו את ראש הממשלה שמיר, אבל ידע שתפקידו לשרת אותו באופן היעיל ביותר. ואכן גם שמיר עצמו, שלבטח ידע או העריך שעוזריו הקרובים לא כולם בהכרח מזדהים עם רעיון ארץ-ישראל השלמה ובהתנגדות לרעיון המדינה הפלסטינית, די היה לו בכך שהם נכונים לסייע לו ככל יכולתם האינטלקטואלית, ומה שחשוב יותר – העריכו את אמונתו, ונכונותו אפילו "להתאכזר" לעצמו וכלפיהם. אריה מקל היה ה"סיביל סרוונט" האידאלי. שמיר חיבב אותו מאוד, בעיקר על שום מסירותו, בקיאותו בהוויות העולם, שנינותו וחוש ההומר ה"אנגלי" שלו.

אריה מקל גם ידע להתנהל בחביבות מול הקולגים שלו בלשכה, וזהו אולי הדבר המהותי ביותר להצלחת תיפקודה של הלשכה החשובה ביותר במדינה. תחושת השליחות, האמונה במנהיג, הדיסקרטיות, הנכונות לשרת אותו ובכך את המדינה בכל מאודך. לשכת יצחק שמיר הצטיינה בכך במיוחד. עד היום זוכרים את השמות הגדולים שתיפקדו בה, תחת ראש הממשלה. מנגד, לא תמיד זוכרים את הפקידות ששירתה תחת ראשי הממשלה שבאו אחריו, ובמיוחד בלשכת ראש הממשלה נתניהו. שם התחלופה הרבה, הבחירה הלא-מוצלחת של עוזרים ויועצים, שלא לומר גם על ריבויים, היו בעוכריו של ראש הממשלה נתניהו.

עדותו של מקל על תקופת שמיר היא רבת חשיבות. כך העיד כי "לטענה הפולקלוריסטית, כי שמיר הירבה להגיד 'לא' אין בסיס במציאות. הוא אכן לא חשש להשיב בשלילה לדרישות שעמדו בניגוד למדיניותו ואמונותיו, אך הוא אמר 'כן' בעת הצורך". כך אמר "כן, לנשיא בוש, שביקש מישראל לא להתערב (במלחמת המפרץ) והבטיח שהאמריקאים יעשו את העבודה. בשלב מאוחר יותר, כאשר בוש העלה דרישות מדיניות שלדעת שמיר עלולות היו לפגוע בשלימותה של 'ארץ ישראל" (המרכאות הן של מקל – י. א.) שמיר אמר 'לא' לנשיא האמריקני. הוא עשה זאת בלב כבד, שכן העריך את היחסים עם ארצות-הברית כעוגן מרכזי במדיניות החוץ של ישראל".

מעניינת עדותו על שיבת יצחק שמיר ללשכת ראש הממשלה בהתאם להסכם הרוטאציה עם ראש הממשלה היוצא שמעון פרס: זה היה באוקטובר 1986. "שמיר לא התערב בבחירת החדרים ליועצים, למעט הקביעה שיועץ התקשורת שלו לא יישב בקרבתו. 'איפה שישנו דובר, יהיו עיתונאים', פסק שמיר. כך מצאתי עצמי, היועץ המדיני, מול חדרו של ראש הממשלה, בחדר ששימש קודם לכן את יועץ התקשורת של פרס". ועוד סיפור שאולי מתקשר לפרשת גריסת המסמכים (היתה או לא היתה) בימים אלה עם כניסת נפתלי בנט ללשכת ראש הממשלה: "כאשר הגענו ללשכה, ביקש שמיר לברר אילו חומרים הושארו בעבורו מתקופת פרס. מנכ"ל המשרד החדש, יוסי בן-אהרון, חיפש במחשבים, אך לא מצא מיסמכים שיעידו על פעילותו הרבה של פרס, והדבר הכעיס את שמיר"...

באחרונה אפשר היה לפגוש את אריה מקל במפגשי בכירי משרד החוץ לשעבר, כאשר עוד הגיע אליהם, למרות מחלתו שהכריעה אותו לבסוף. הוא נפטר בן 75 ביום שבו מלאו, על פי התאריך העברי, תשע שנים לפטירתו של שמיר, "מורנו ורבנו" כפי שדיבר עליו תמיד בכמיהה. חברתו נעמה לכל מי שהכירוהו, בוודאי לקולגים שלו ממשרד החוץ, שהעלו במפגשיהם זיכרונות מימים אחרים, שאותם אריה תיבל באמירות הציניות שלו. גם בפייסבוק היה פעיל למדי, וידע להגיב על אמירות פוליטיות שלי, שלא הסכים עימם, אך עשה זאת כדרכו במתינות ובנועם ואם תרצו – בדיפלומטיות, שאכן דיפלומט היה בכל אישיותו עד יומו האחרון. מה חבל שלא השכיל לכתוב את זיכרונותיו בכל שלל התפקידים שמילא, אבל לפחות לגבי שמיר ציין כי "ראוי למצוא מסגרת הולמת לניתוח מעמיק של אישיותו והישגיו, ולתיקון העיוותים שהצמידו לו יריביו הפוליטיים, ולא רק למען ההיסטוריה".

ב8 במאי התכתבנו בפעם האחרונה. אריה דיווח לחבריו בפייסבוק על מופע של ליאור שליין, שנכח בו ערב קודם, ומחה על שלא היתה הפרדה מספקת בין הזוגות, עקב הקורונה. שאלתיו: "זה היה סטנד-אפ או אירוע פוליטי?" והוא השיב: "גם וגם. שליין שאל את הקהל מי הצביע הליכוד ורק אדם אחד הרים את היד". זה לא היה אריה מקל, וכך הוסיף וכתב לי: " גם אם ביבי הוא הישר באדם, עליו להעביר את השרביט לאיש ליכוד אחר. 15 שנה מספיקות. יש בליכוד מספיק אנשים שיכולים להחליף אותו, ביבי יכול לפרוש בכבוד".

פורסם לראשונה ב"מעריב"