אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: דובר צה"ל

הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי נאם הערב (חמישי) בטקס סיום קורס קצינים קרביים בבה"ד 1, וספד למפקד חטיבת הנח''ל אל''מ שרון אסמן שנפטר היום במהלך פעילות כושר קרבי.

"נדהמנו הבוקר כשקיבלנו את הבשורה", סיפר כוכבי. שרון היה לוחם שהצטיין לאורך כל תפקידיו, משימתי, אוהב-אדם, קצין וג'נטלמן. ממנו תראו וכך תעשו. אנו כואבים את לכתו ושולחים מכאן תנחומים לשרון רעייתו, אלכס ואמה ילדיו, להוריו ובני המשפחה''.

הרמטכ''ל אמר בנאומו: "ידע כל מי שמנסה לפגוע במדינת ישראל - כל פעילות אויב התקפית, מקרוב או מרחוק, תיענה בתגובה משמעותית, גלויה או חסויה. כך נהגנו בעבר וכך ננהג בעתיד".

"צה"ל ומדינת ישראל מתמודדים בו זמנית עם שש זירות ובשישה מימדים. כדי למלא את המשימות בהצלחה אנו צריכים את המפקדים הטובים ביותר", הדגיש כוכבי.

ראש הממשלה נפתלי בנט ספד לאל"מ שרון אסמן ז"ל ואמר בטקס בבה"ד 1: "ראשית, בשם אזרחי ישראל, אני מבקש לשלוח מכאן תנחומים למשפחתו של אל"מ שרון אסמן, מפקד חטיבת הנח"ל שהלך הבוקר לעולמו.

''שרון היה לוחם, מפקד וקצין משכמו ומעלה. הוא הקדיש את חייו לשמירה על ביטחון ישראל. הוא פיקד, בין השאר, על גדוד נח"ל במבצע צוק איתן, נפצע וחזר ביום פציעתו לפקד על הגדוד במלחמה. עליו נאמר: ׳ממני תראו וכן תעשו׳. ליבנו עם משפחת אסמן היקרה".

ראש הממשלה פנה לקצינים החדשים שעל רחבת המסדרים: "קצינות וקציני היבשה החדשים של צה"ל, אתם אלו שתובילו את התמרון הבא בעת שנידרש לו, אתם אלו שתממשו את עקרונות הקטלניות והאפקטיביות העומדים בבסיס התוכנית הרב-שנתית 'תנופה', אותה גיבש ומוביל הרמטכ"ל אביב כוכבי. אתם שתבטיחו כי ידו של צה"ל תהא על העליונה גם במבחנו הבא.

''בעוד כשבועיים ימלאו 15 שנים לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. הייתה זאת הפעם האחרונה בה מימש צה"ל תמרון קרקעי רחב היקף. הייתי שם, כמפקד כח חי"ר במילואים, בעומק השטח. ראיתי איך נראית מערכה כאשר המוכנות אליה לוקה בחסר, והיעדים לוטים בערפל. צה"ל נמצא היום במקום אחר לגמרי. לוחמינו נחושים יותר, מקצועיים יותר, מצוידים יותר. אם וכאשר נידרש להפעיל את עוצמתנו – נהיה גם קטלניים יותר''.

בנט הדגיש: ''כשם שאיננו ששים אלי קרב, כך איננו ששים אלי תמרון. אך אם נחשוב כי יעדי המערכה מחייבים תמרון, לא נהסס לממשו. והוא יהיה מסיבי ונמרץ. ואז, נישא עיניים אליכם, קציני היבשה. אתם אלו שתובילו את התמרון. מסירותכם, נכונותכם, ועוז רוחכם – יובילו לניצחון".

אלוף-משנה שרון אסמן ז"ל, מפקד חטיבת הנח''ל שנפטר הבוקר (חמישי) במהלך אימון כושר צבאי, נאם ביום שני האחרון בטקס כניסתו לתפקיד.

"בגבורה, ביוזמה ובענווה ננצח כל אויב. זו הדרך לאורה נמשיך לצעוד במסע להגנת המדינה", אמר אסמן. ''רוח חטיבת הנח״ל עוצבה על ערכי צה״ל ומורשת הנופלים, לוחמי ומפקדי החטיבה ותהווה מצפן עבור החטיבה ליישם הלכה למעשה את שליחותנו ומשימתינו - להוות צבא הגנה לישראל. אני מקבל לידי מתוך שליחות ומחויבות אדירה את הפיקוד על חטיבת הנח״ל - כור מחצבתי ודרך חיי: חטיבה בה לחמתי ולצערי בה איבדתי חברים, מפקדים ופקודים.

''חטיבת הנח״ל, אנו מוכנים ונכונים לכל משימה - נתייצב ראשונים בחזית למול כל אתגר, תוך מחויבות לעמידה במשימה וניצחון. נציב רף עליון ונקפיד לדחוף אותו מעלה ולהיות רלוונטים. זאת תוך פעולה לאור ערכי הדבקות במשימה לאור המטרה, יוזמה, אחריות ורעות", הוסיף אסמן.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו ספד לו: ״פיקוד הדרום מרכין ראש וכואב את נפילתו של מפקד חטיבת הנח״ל, אלוף-משנה שרון אסמן ז"ל. שרון היה ממפקדי השדה המובילים בצה״ל, מפקד לוחם עתיר ניסיון קרבי במערכות האחרונות ובמשימות הביטחון השוטף. שרון היה אוהב אדם, איש נעים הליכות שהיווה דוגמה ומופת ללוחמיו ולעמיתיו״.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר "משפחת אסמן, ליבנו נשבר מול האסון הנורא. מותו של מח״ט הנח״ל, אלוף משנה שרון אסמן, בלתי נתפס ושובר לב. גיבור חיל ומצביא. איש מעשה עם לב רחב ואוהב לפקודיו ולכל הסובבים אותו. אני שולח אליכם חיבוק של נחמה ובוכה את לכתו אתכם".

את אסמן יחליף לפי שעה אל"מ ישראל שומר, אשר כיהן בתפקיד מפקד חטיבת הנח''ל בשנתיים האחרונות ועתיד להתחיל בתפקיד ראש מחלקת המבצעים באגף המבצעים בחודשים הקרובים.

בהודעה שפרסם דובר צה"ל נכתב, "הבוקר, התמוטט אלוף-משנה שרון אסמן, מפקד חטיבת הנח״ל במהלך פעילות גופנית בבסיס צה"ל במרכז הארץ. צוות רפואי ביצע בו החייאה ובסופה נקבע מותו של הקצין".

"כנהוג, נפתחה חקירת המשטרה הצבאית ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. מפקד החטיבה היוצא, אל"ם ישראל שומר, חזר לפקד על חטיבת הנח"ל. צה״ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה", נמסר.

שר הביטחון, בני גנץ אמר "הלב נשבר עם מותו בטרם עת של מח"ט הנח"ל אל"מ שרון אסמן. שרון, הוביל לוחמים בכל הגזרות, חי"רניק ייחודי, שצמח בחטיבת הנח"ל לאורך כל שרשרת הפיקוד. אני זוכר אותו היטב, כמג"ד בצוק איתן, מוביל לוחמים לתוך הרצועה בגזרת בית חאנון, חד וממוקד במשימה, מוביל את חייליו בגבורה ובשקט פנימי שכל כך אפיינו אותו".

"בטקס החילופים שלו לפני שבוע אמר שרון: 'בגבורה, ביוזמה ובענווה ננצח כל אויב'. כך נזכור אותו: גיבור, יוזם, ואיש צנוע ועניו שתרם רבות לביטחון ישראל. תנחומיי למשפחתו", דברי גנץ.

אסמן התגייס לצה"ל בשנת 1997 ושירת בחטיבת הנח"ל בה עלה בסולם הדרגות בתהליך איטי. הוא פיקד על גדוד 931 במהלך מבצעי 'שובו אחים' ו'צוק איתן' ואף נפצע במהלך הלחימה. אחר כך שירת כקצין האג"ם של אוגדת עזה וכמפקד חטיבת עציון וחטיבת בנימין. בתפקידו האחרון שימש כקצין האג"ם של פיקוד הצפון.