ליברמן ופורר מציגים את הרפורמה
ליברמן ופורר מציגים את הרפורמהצילום: דוברות

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, מקדמים במסגרת השינויים המבניים הנלווים לחוק התקציב לשנים 2021-2022, תכנית רוחבית להגדלת התחרות ותמיכה בענף החקלאות.

התכנית צפויה להגביר את התחרות בענף החקלאות דרך הפחתת מכסים רוחבית עבור כלל מוצרי הפירות והירקות לפי מתווה הדרגתי והפחתה מיידית של רשימת מוצרים הכוללת ביצים, אבוקדו, שום, אפונה, שעועית תאנים, אננס ארטישוק ועוד.

בענף ההטלה, תינתן תמיכה ישירה לחקלאים על כל ביצה (עד 40 אלף שקלים בשנה לכל בעל מכסה), עם עדיפות לחקלאים בגליל במטרה לחזק את הפריפריה. בנוסף, יינתנו מענקי חדשנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מודרניים.

גורמים במשרד האוצר אומרים כי "מחירי הפירות והירקות זינקו בשנים האחרונות במעל 80 אחוזים, הפחתת המכס צפויה להוזיל את מחיריהם בצורה משמעותית, וכן את מחירי הביצים בשיעור מוערך של 25 אחוזים ויותר".

הם מוסיפים כי "סך החיסכון לצרכן הישראלי צפוי לעמוד על כ-2.7 מיליארד שקלים בשנה, חיסכון של 840 שקלים בשנה לכל משק בית".

התכנית כוללת צמצום רגולציה לייבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופאית, כתוצאה מכך, צפויה הגדלה משמעותית של מגוון המוצרים, כך שיהיה ניתן לצרוך נקטרינות ומשמשים בכל השנה ולא רק בחודשי הקיץ. בנוסף, יכנסו לישראל מוצרים שכיום אינם נגישים לצרכן הישראלי, כגון פירות יער.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר כי "הרפורמה בחקלאות היא מהחשובות בחוק ההסדרים ובאה לחזק את החקלאי הישראלי תוך טיפול ביוקר המחיה והטבה עם הצרכנים. הרפורמות שאנחנו מובילים נועדו לשני דברים עיקריים: לעשות סדר במשק ולהיאבק ביוקר המחיה. שני מרכיבים אלה מנחים את המהלכים השונים שלנו. אני מקווה שלאחר שנעביר את התקציב וחוק ההסדרים נקום לבוקר חדש".

שר החקלאות, עודד פורר הוסיף: "אנחנו מציגים היום את הרפורמה הגדולה ביותר שנעשתה בחקלאות ב-30 השנים האחרונות. אחרי שהחקלאות דרכה במקום שנים ארוכות, אנחנו מנערים אותה ויוצאים למהפכה חקלאית, למען הצרכן, לטובת חדשנות וצמיחה ישירה לחקלאי. הרפורמה הזאת מבוצעת ותבוצע, לא כהנחתה ולא כהתרסה. תפיסת עולמי מאד ברורה לגבי חשיבות החקלאות: עוגן לאחיזה בקרקע ולחיזוק ההתיישבות כבסיס לביטחון התזונתי של אזרחי ישראל וכמשאב לאומי".