חברת הכנסת לשעבר המבוגרת ביותר
חברת הכנסת לשעבר המבוגרת ביותרצילום: צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת

חברת הכנסת לשעבר תמר אשל שעל סיפור חייה אפשר לכתוב בקלות סדרה בנטפליקס לא ציפתה להפתעה כזאת לרגל יום הולדתה ה-101.

מי שכיהנה כיו"ר ועדת הנשים באו"ם, נלחמה בנאצים והקימה את נעמ"ת היא הח"כלית המבוגרת ביותר שחייה כיום בישראל.

אמש הגיע יו"ר הכנסת מיקי לוי אל בית האבות נופי ירושלים בו היא מתגוררת עם נציגות הנהלת הכנסת כשבידו עוגה ומתנה מיוחדת ובירך את אשל בשם הכנסת והנשים באשר הן.

בשנה שעברה בשל משבר הקורונה נאלצה חברת הכנסת לשעבר תמר אשל לציין את יום הולדתה המאה בחיק משפחתה הגרעינית בלבד כשהיא שבה ושואלת מדוע אף אחד נוסף לא מצטרף לחגיגה. בכנסת תכננו חגיגה גדולה לציון יום ההולדת המאה של אשל אבל למגפת הקורונה היו תוכניות משלה.

סיפור חייה של אשל חולש על שלל נקודות היסטוריות והוא מהמרתקים שידעה המדינה. לאור ההתקדמות במאבק במגפת הקורונה התאפשרו אמש חגיגות מרגשות במיוחד לציון יום הולדתה ה-101.

חגיגות אותן יזמה הכנסת ובמסגרתן הפתיעו יו״ר הכנסת ח״כ מיקי לוי ונציגי ההנהלה הבכירה בראשות המנכ״ל גיל סגל את אשל שזכתה גם לתואר הח״כלית המבוגרת ביותר שחייה כיום מבין חברי הכנסת בעבר ובהווה.

במהלך חגיגות יום ההולדת נחשף סיפור חייה יוצא הדופן: בעיצומן של מאורעות 1936–1939 בהיותה נערה בת 16 הצטרפה אשל ל"הגנה" כקשרית ועסקה בהכנת רימונים ובפירוק אקדחים. עם התגברות המאורעות פעלה בהגנה על שכונות בית ישראל, נווה יעקב וביישובים נוספים באזור ירושלים. אשל היא גם אחייניתו של אבשלום פיינברג מייסד מחתרת ניל"י.

״בתקופת מלחמת העולם השנייה- התנדבה בבית חרושת לייצור תאי מקלענים למטוסי קרב קודמה כאחראית קו הייצור״, סיפר משה פוקסמן מנהל מוזיאון הכנסת שמנציח את סיפור חייה של תמר במסגרת פרויקט תיעוד חייהם של חברי כנסת לשעבר, ״היא הייתה האישה היחידה בתפקיד מורכב זה. בראשית 1943 הפסיקה את לימודיה והתנדבה לצבא הבריטי, בתפקיד נהגת בסקוטלנד. באוגוסט 1944 הועברה למצרים. תחילה שובצה במרכז המודיעין של הצבא הבריטי בקהיר, אך סולקה משם כאשר נודעו קשריה עם ארץ ישראל״.

במשפחתה של אשל המונה כבר 6 נכדים ו-9 נינים סיפרו כי לאחר המלחמה נסעה למרסיי שבצרפת על מנת להיות אחראית על עליה ד'. אגף שהעביר ארצה ניצולי שואה בניירות מזויפים. לאחר החלטת החלוקה חזרה ארצה והייתה לקצינת שרות הידיעות של ההגנה בירושלים.

אשל גם זכתה לא אחת בכינוי ״הלוחמת למען הנשים״. עם קום המדינה הצטרפה למשרד החוץ ועבדה בגוף שיהפוך לימים ל'מוסד הישראלי'. בשנת 55 נשלחה למשלחת ישראל באו"ם שם התמקדה בפעילות למען זכויות אדם ובשנת 1961 הפכה ליו"ר הוועדה למעמד האישה באו"ם. במסגרת תפקידה נלחמה למען שיפור זכויות האישה ברחבי תבל.

בשנות השבעים עם חזרתה ארצה הפכה לקול בולט אף יותר בארגוני הנשים ובשנת 1974 נבחרה ליו"ר מועצת הפועלות. כיו"ר הארגון פעלה לאחד את שלשת ארגוני הנשים: מועצת הפועלות, ארגון אמהות עובדות והתנועה העולמית Pioneer Women תחת גוף חזק אחד והקימה את "נעמת - תנועת נשים עובדות ומתנדבות". כשעמדה בראש נעמת פעלה לתיקון חוק ההפלות וקידמה את הקמת הוועדה לקידום מעמד האישה.

בשנת 1977 נבחרה לכנסת מטעם המערך וכיהנה עד סוף שנת 1984. במסגרת תפקיד זה כהינה גם כיו"ר ועדת המשנה לנשים מוכות והוועדה לתחום האנרגיה. היא יזמה את הקמת ועדת המשנה לתיקון החוק הפלילי בענייני אונס וכיהנה בה כחברה, ויזמה שינוי ביחס המשטרה לאלימות במשפחה.

עם פרישתה מהחיים הפוליטיים התנדבה במגוון ארגונים של חברה אזרחית החל מהוועדה הציבורית של בית חולים הדסה ועד המועצה הלאומית ליהודי אתיופיה. כמו כן הקימה את מקלט הנשים "בית ציפורה".

אמש כאמור זכתה אשל להפתעה יוצאת דופן כאשר יו״ר הכנסת ח״כ מיקי לוי הודה לה על תרומתה ארוכת השנים: ״תרומתך למדינה ולמאבק למען זכויות הנשים בארץ ובעולם לא יסולא בפז. ברכות חמות לרגל יום הולדתך ה-101. את הוונדר וומן שלנו בכנסת ישראל, יש לנו אחת נוספת גם בלוס אנג׳לס - אבל את ממש חזקה״. בתזמון מפתיע במיוחד אשת החייל האמריקאית הראשונה, השחקנית לינדה קרטר חגגה את יום הולדתה ה-70 בתאריך זהה לחלוטין לזה של אשל.

תמר אשל שיתפה במהלך יום ההולדת מזיכרונותיה ואמרה: "תמיד התפעלו מהיכולת שלי לדעת דברים. אף פעם לא רציתי להיות משהו כמו גיבורה בישראל. אני מודה על האירוע המשמח הזה וחשוב לי לומר לכולם - תהיו מי שאתם ולא מי שרוצים שאתם תהיו".