עדשה
עדשהצילום: Pixabay

ישנם שני מקרים שרופאי עיניים ממליצים על השתלת עדשה תוך עינית:

1. לאחרונה, ניתוח לייזר להסרת משקפיים הפך להיות ניתוח נפוץ ונגיש. יחד עם זאת, יש אנשים עם קוצר ראייה שחולמים להסיר משקפים אך אינם מתאימים לניתוח הסרת משקפיים בלייזר בעיקר בגלל חוסר יציבות במספר משקפיים בשנה האחרונה, קרנית דקה ומחלות עיניים נוספות.

2.ניתוח קטרקט - "ניתוח קטרקט הוא הניתוח הנפוץ ביותר בקרב אנשים מעל גיל 60 כאשר השכיחות לקטרקט עולה עם הגיל. במהלך הניתוח מוציא המנתח את העדשה הטבעית העכורה של העין וזו מוחלפת בעדשה מלאכותית נקייה. העדשה החדשה נשארת לכל אורך חייו של המנותח." אומר לנו ד"ר אבי אוחיון, מומחה רשתית, זגוגית וקטרקט.

מדוע משתילים עדשה תוך עינית בניתוח קטרקט?

קטרקט הוא עכירות של עדשת העין. העכירות מונעת את כניסת האור כראוי ופוגעת באיכות הראיה. במהלך הניתוח מוציאים את העדשה העכורה ושמים במקומה עדשה מלאכותית. לא ניתן להסיר את הקטרקט ללא הסרת העדשה. במקרה של בעיות ראיה, ניתן להתאים עדשה שתתקן זאת, בדרך כלל בדגש על תיקון ראיה מרחוק. במקרה זה יתכן והמנותח יזדקק למשקפי ראיה מקרוב.

במידה והתקבלה החלטה לשפר את הראיה במסגרת הניתוח, יש לערוך בדיקות מקדימות ולהתאים למנותח את העדשה הנכונה. כמו כן, יש לבדוק כי אובדן הראיה הוא תוצאה של הקטרקט בלבד וכי אין מחלה אחרת בעין, אותה אי אפשר יהיה לתקן עם עדשה חדשה.

היתרונות של עדשה תוך עינית לעומת משקפיים

העדשה החדשה תונח מאחורי קשתית העין, במרכז האישון. העדשה יכולה לתקן את המספר והיא עדיפה על פני שימוש במשקפיים לאחר ניתוח כיוון שאלו יהיו בדרך כלל עבים מאד ולא נוחים. בנוסף לכך, העדשה נמצאת בתוך העין ולכן אין צורך לנקות או להחליף אותה.

העדשה החדשה נשארת קבועה לכל החיים, אין צורך להחליפה והיא מעניקה למנותח תמונה מדויקת ואיכותית. עדשה חדשה יכולה לתקן את המספר או לשפר את קושי הראיה וזאת בנוסף לטיפול בקטרקט. אחוז ההצלחה של הניתוח גבוה מאד.

בדיקות לפני השתלת עדשה תוך עינית

לפני השתלת עדשה תוך עינית בניתוח קטרקט על המטופל לעבור סדרה של בדיקות, לרבות בדיקה ביומטרית הקובעת את מספר העדשה. בין היתר ייבחן מבנה העין ותקינות הקרנית והרשתית. כל זאת בעזרת אמצעי הדמיה שונים (למידע נוסף לחץ כאן). בהתאם לתוצאות הבדיקות המקדימות המנתח יוכל לתת המלצות למטופל ולקבוע כיצד יתבצע ההליך הניתוחי.

בכל ניתוח קטרקט תוחלף העדשה הטבעית העכורה בעדשה מלאכותית זכה. במקרים מסוימים אפשר לבחור בעדשה אשר גם תתקן אסטיגמציה קרניתית (צילינדר) ובכך להוריד את התלות במשקפיים לאחר הניתוח.

השפעת השתלת עדשה תוך עינית על הראיה

העדשה התוך עינית תיבחר לאחר בדיקה מקיפה של המטופל. במקרה שהמנותח זקוק למשקפיים לקרוב ולרחוק, העדשה תתקן את הראיה למרחק והמנותח יוכל לתקן ראיה מקרוב באמצעות משקפיים. העדשה יכולה לתת תיקון מלא של הראיה והיא יכולה לשפר את הראיה כשהדבר תלוי במצב המקדים של המנותח.

סוגי עדשות תוך עיניות

ישנם מספר עדשות תוך עיניות שניתן להשתיל בהתאם למטרת ההשתלה.

  • MONOVISION –בכל עין תושתל עדשה שונה, אחת לרחוק ואחת לקרוב.
  • טורית – לתיקון צילינדר
  • MONOFOCAL – תיקון יחיד בלבד. קרוב או רחוק
  • TRIFOCAL – שלושה מרחקי תיקון.
  • MULTIFOCAL – למספר מרחקים (רחוק, קרוב, מרחק ביניים).