הרב חיים נבון
הרב חיים נבון צילום: אורן ברקאי

הרב חיים נבון הסביר היום (חמישי) בדף הפייסבוק שלו מדוע הוא תומך בהסכמי קדם נישואין, כגון "הסכם מאהבה" ו"הסכם לכבוד הדדי".

"ראיתי (קצת באיחור) סרטון וחוברת של ארגון חותם על חיזוק מוסד הנישואין (שזה מצוין) ונגד הסכמי קדם נישואין (שאני דווקא בעדם)", כתב הרב נבון. "שתי הכותרות של הסרטון והחוברת היו שנישואין הם ברית ולא חוזה, ושהיום במדינות המערב יותר קל להתגרש מאשר לפטר עובד".

לדבריו, "יש מתומכי ההסכמים הללו שטוענים שהם יביאו לעלייה במספר הנישאים. יש באחרונה ירידה במספר המתחתנים בישראל, וזאת לדבריהם בגלל החשש מסרבנות גט. אם כך, כשהחשש מסרבנות יקטן, מספר המתחתנים יגדל".

"לצערי אני חושש שזה לא נכון, לפחות לא כתופעה המונית, וגם פופולריות של הסכמי קדם נישואין לא תשפיע הרבה על שיעור המתחתנים", ציין.

"יש ירידה בשיעור הנישואין בישראל, אך קשה לומר שהיא נובעת מהנוקשות של הרבנות, או מחששות ייחודיים מהדין הדתי בישראל, כי בכל מדינות המערב האחרות הירידה בשיעור הנישואין היא חריפה וקיצונית הרבה-הרבה יותר. אנחנו לצערנו חלק ממגמה עולמית של ירידה בנישואין. זו בעיה קשה, אך חוששני שלא הסכמי קדם נישואין יפתרו אותה".

"אז למה בכל זאת אני בעד ההסכמים הללו? קודם כל, חשוב לציין שלמיטב הכרתי ההלכתית ההסכמים הטובים (כמו "הסכם מאהבה" ו"הסכם לכבוד הדדי") מעוגנים היטב בהלכה", כתב. " מעבר לכך, המתנגדים להסכמים טוענים שהם הופכים את הגירושין לפרוצדורה קלה מדי, שאפשר לעשות בקלות דעת, מה שלא מתאים לפירוק טראגי של ברית משפחתית. על כך יש להשיב שחכמינו אכן הקשו על הגירושין, כאשר קבעו תשלום של כתובה, וכאשר מאוחר יותר קבעו שצריך לגירושין את הסכמת שני הצדדים. אך חכמינו גם קבעו שיש נסיבות שבהן עוקפים את הסכמת האישה, או מפעילים לחץ על הבעל לתת גט. במציאות שלנו, הלחץ החברתי והאחר שיכולים להפעיל בית הדין והקהילה הפך הרבה פחות אפקטיבי ממה שהיה פעם, וזו בעיה חמורה".

"הבעיה הזו לא צריכה להביא בשום אופן לגירושין כ'גטומט', מהיום למחר", הוסיף. "פרופ' שחר ליפשיץ הראה יפה, בדוקטורט שלו ובמאמריו, שאפילו אם יהיו בישראל נישואין אזרחיים, לא טוב שתהיה אפשרות לפרק אותם מהיום למחר, בקלות דעת. הרבה פעמים הצד השני התמסר בכל מאודו לקשר הזה במשך שנים רבות והקריב עבורו הרבה, הרבה פעמים יש גם ילדים, וכולם זכאים לכך שהטרגדיה של פירוק הנישואין תנוהל בכובד ראש ובאחריות, תוך בדיקה האם עוד ניתן להציל את הנישואין".

"אז למה בכל זאת אני בעד הסכמי קדם נישואין? כי ההסכמים המוצלחים שהזכרתי אכן נוהגים כאן בכובד ראש: הם קובעים פרק זמן של חצי שנה לפחות מהרגע שצד אחד דורש גירושין עד שננקט צעד כלשהו, ובתקופה הזו תובעים מבני הזוג להיפגש עם מטפל זוגי, ולבדוק האם אפשר לשקם את הקשר. אינני רואה תועלת בעיכוב הגט מעבר לפרק הזמן הזה, ולא מצאנו במקורותינו שעודף בירוקרטיה מאמללת נתפס כאיזו תרופה להצלת הנישואין", אמר.

"יבורך כל מי שמכיר בחשיבותו של מוסד הנישואין ובחשיבותן של משפחותינו", הוסיף. "יש מספיק מה לעשות למענו ולמענן, קודם כל ברמה המעשית, אך גם במישור הרעיוני. הרי יש היום שרה בממשלת ישראל שהצהירה בעבר לא פעם על רצונה לפרק כליל את מוסד הנישואין".

"כנגד מגמות כאלו חשוב לפעול ולהסביר ולחזק. אך הסכמי קדם נישואין הם מטרה שגויה לקמפיין הזה. לצערי, אינני חושב שהסכמים אלו ישקמו את מוסד הנישואין ויביאו לשגשוגו, אך אין סיבה גם לחשוש שהם יפגעו בו, והם יכולים לעזור במשימה אחרת, חשובה מאין כמותה: למנוע מרשעי ארץ לאמלל את בנות זוגם (וגם מרשעות לאמלל את בני זוגן). ומה חשוב יותר מאשר הצלת עשוק מיד עושקו", כך הרב חיים נבון.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו