קנאביס (אילוסטרציה)
קנאביס (אילוסטרציה)צילום: iStock

עו"ד שי לאל, יו"ר התנועה להגנת הציבור מנגע הסמים, מגיב לדבריו של ח"כ רם שפע בראיון לערוץ 7.

לטעמו הטיעונים שמעלה חבר הכנסת שפע בשבע הלגליזציה אינם אלא חזרה על מנטרות ש"הוכחו כחסרות יסוד, בין היתר, אל מול נתונים שהתקבלו מאותן מעט מאד מדינות בעולם שעשו את הטעות של לגליזציה של סם הקנאביס", כלשונו.

לדבריו "חברי הכנסת רם שפע ושרן השכל מטעים את הציבור הרחב ואת חברי הכנסת בכל הנוגע למצבו החוקי כיום של סם הקנאביס בישראל. כמו כן הם מתעלמים מההשלכות ארוכות הטווח של שינוי החקיקה שהם מבקשים לקדם".

את דבריו פותח עו"ד לאל בהתייחסות לשינוי שמה של הוועדה, מהלך אותו הזכיר חבר הכנסת שפע בראשית דבריו והוא מי שעומד מאחוריו, הוועדה כבר אינה נקראת הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול, אלא הוועדה להתמודדות עם התמכרות. עו"ד לאל קובע כי מאחורי השינוי עומד הקושי בהבנה שהשימוש בקנאביס הוא הרבה יותר חמור מנגע.

"יש כאן מגיפה בריאותית וחברתית מסוכנת ביותר עם השלכות ארוכות טווח על המדינה כולה. שני שינויים אלה בשם של הועדה, שח"כ שפע עומד בראשה, מסמלים את הכיוון הפסול אליו מנסה אותו חבר כנסת צעיר להוביל את הציבור – למצב בו נחייה "בשלום" עם מיליוני אזרחים ישראלים משתמשים בסם פסיכואקטיבי ממכר ומסוכן. ברור כי חבר כנסת כזה אינו יכול לעמוד בראש ועדת הכנסת שעוסקת בסמים כי כל הווייתו הוא עידוד השימוש בסם עם הנזקים הקשים ביותר כיום לחברה בישראל".

לאל קובע כי "אותו רכיב בשם השם את הדגש על "התמכרות" מבטא בפני עצמו את הבורות של ח"כ שפע לגבי נזקי הסם, החורגים מעל ומעבר לנושא ההתמכרות לתחומים נוספים, כגון בריאות נפשית בשורה של מחלות נפש קשות ביותר, ובריאות כללית כדוגמת מחלות לב, עורקים, שבץ מוחי וסרטן (בדומה לנזקי הטבק) לצד פגיעה בעוברים (אצל נשים בהריון המשתמשות בסם) ואף פגיעה בפוריות הגבר".

"מעבר לכך, התייחסות של ח"כ שפע לנושא השימוש הרפואיים בסם הקנאביס מעיד על בורות נוספת של מי שעומד בראשות וועדה שכל עיסוקה הוא סמים. סם הקנאביס אינו מוגדר כתרופה על ידי היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות וגם לא יוגדר לעולם כתרופה. מדובר בצמח עם כ- 500 תרכובות שונות שרובן אינן מוכרות למדע ואין מושג בדבר השפעתן. 99% מהשימושים הרפואיים אינם לצורך ריפוי אלא כטיפול תומך במספר מצומצם מאד של בעיות רפואיות או סימפטומים של טיפולים רפואיים. תמוה כיצד שפע מתייחס לצמח כזה כאל "תרופה" ואז עוד להצהיר כי בכוונתו לעסוק בתחום זה".

באשר לסוגיית אי ההפללה, לה התייחס חבר הכנסת שפע בדבריו, אומר עו"ד לאל כי מדובר ב"אחת ההונאות הגדולות המתרחשות בימים אלה בכנסת ישראל", כלשונו. להערכתו, "מרבית חברי הכנסת שהצביעו בעד הנושא הזה לפני כשבועיים אינם יודעים שבעצם מזה שנים אין בכלל הפללה על שימוש עצמי חד פעמי בסם הקנאביס במדינת ישראל. בכל המקרים בהם המשטרה תופסת משתמש אקראי בסם היא נותנת קנס בלבד. למעשה, החוק אוסר על הגשת כתב אישום על שימוש עצמי בלבד, אלא אם כן מדובר במישהו שאיתרע מזלו והוא נתפס 3 פעמים קודם לכן, אבל כמה כאלה קיימים? מן הסתם אפס מקרים. בשורה התחתונה, ח"כ שפע רוצה למנוע מצב בו משתמשי סם הקנאביס "הולכים לכלא", אבל הוא מסתיר את העובדה שכבר שנים אף אחד אינו נכנס לכלא על שימוש עצמי בסם ואף אינו מקבל כתב אישום בכלל".

"אז למה לנסות להעביר הצעת חוק שעוסקת "באי הפללה" אם אף אחד למעשה אינו מופלל על שימוש? אני בספק עד כמה חברי הכנסת קראו את הצעת החוק בעניין כי אם הם היו עושים זאת הם היו מופתעים לגלות שבעצם הצעת החוק היא 3/4 לגליזציה של הסם. הצעת החוק מתירה שימוש עצמי בשטח פרטי ללא כל מגבלה וללא כל קנס מינימלי. הצעת החוק מקטינה מאד את הקנס הקיים כיום על שימוש עצמי בשטח ציבורי, קנס שממילא כמעט ואינו נאכף כפי שכל סיור קצר בבתי הקפה וחופי הים של תל אביב יכול לגלות לך. הצעת החוק מגדילה פי 3.5 את הכמות המוגדרת שימוש עצמי מ- 15 גרם ל- 50 גרם, שזו כמות המספיקה למספר אנשים למשך שבועות. חמור מכך – הצעת החוק אף מאפשרת אחזקה מעבר – ואני מדגיש את המילה "מעבר" - לשיעור של 50 גרם אם "יוכח שמדובר בכמות המיועדת לשימוש עצמי". בעצם יש כאן עידוד למסחר בסם בהיקף מוגבל. וכאילו מסחר לא מספיק אז הצעת החוק מתירה גם אחזקה עצמית של זרעי קנאביס, כך שהיא מעודדת גידול עצמי של הסם, דבר שכיום אסור בתכלית האיסור. בשורה התחתונה, הצעת חוק זו מיועדת להעביר מסר ברור לציבור הרחב – אתם יכולים להתמסטל חופשי מסם הקנאביס כי אף אחד לא יעשה לכם דבר וחצי דבר. ולגבי הנזקים הבריאותיים והחברתיים? למי אכפת. כשאתה מסטול העולם ורוד והכל "תקין"".

על דברי ח"כ שפע ולפיהם הוא דואג למליון וחצי צרכנים המשתמשים לדבריו בסם, סבור עו"ד לאל כי המספר מוגזם. "המספר הזה נשען על סקר משנת 2016 שבחן את היקף השימוש בקרב אזרחי המדינה, אולם הנתון בסקר התייחס ל-"שימוש כלשהו בסם במשך השנה האחרונה", דהיינו לשימוש מזדמן ברמה של התנסות. אי אפשר להגדיר מיליון וחצי משתמשים מזדמנים המתנסים בסם פעם בשנה או קצת יותר כ"צרכנים קבועים" כפי שמשתמע מדבריו של ח"כ שפע".

לזאת הוא מוסיף וטוען כי "גם אם מדובר במיליון וחצי משתמשים, עדיין מדובר במיעוט מהציבור כך שלא ברור מדוע רם שפע צריך לדאוג אך ורק "לאינטרסים" של מיעוט זה ולהתעלם לחלוטין מהסכנה הטמונה בשימוש בסם ליתר הציבור, המהווה רוב לצד אותו מיעוט של משתמשים. אלה וגם אלה, אם ישונה החוק, יקבלו מסר מוטעה מיסודו כאילו אין כאן סם פסיכואקטיבי ממכר ומסוכן לבריאות הנפשית והפיזית של המשתמש. התוצאה תהיה שאנו נוצף בתוך שנים ספורות בנפגעי תחלואה נפשית, בדור שלם של צעירים מכורים, פגועים קוגנטיבית, פסיכולוגית, בתאונות דרכים ובעתיד הרחוק – גם מאין ספור מקרים של מחלות דומות למשתמשי הטבק: מחלות לב, עורקים, שבץ מוחי ואף סרטן".

בדבריו מזכיר עו"ד לאל גם את ההשלכות הכלכליות של חקיקת רפורמת הקנאביס. "הנזקים האלה מגלמים מיליארדים של שקלים שירדו לטמיון בהתמודדות עם נזקי שינוי החוק, מעל ומעבר לכל הכנסה ממיסוי המשתמשים התמימים. רם שפע, כמו שרן השכל, מנופף שוב ושוב בהכנסות הצפויות למדינה, אולם הם מתעלמים לחלוטין מהצד השני של המשוואה – ההשלכות הכספיות הצפויות בהתמודדות עם הנזקים הקשים הצפויים עם התחלואה הקשה הנלווית. לצערי, חברי כנסת חסרי אחראיות אלה בונים על העובדה כי קל מאד לספור את הכנסות המס. קשה יותר לכמת את הנזקים, שרובם סמויים מהעין אבל בהחלט קיימים כפי שידוע לכל מי שעוסק בתחום".

עוד הוא מזכיר את החשש מ"ההשפעה הצפויה משינוי בגישת המחוקק כלפי השימוש העצמי בסם על המשרתים בצה"ל ועל יכולתו של צה"ל לעמוד באתגרים הביטחוניים המוטלים לפתחו כיום ובעתיד".

בהקשר זה מספר עו"ד לאל: "לאחרונה אחד מבעלי המקצוע שאנו בקשר עמו, המטפל מזה עשרות שנים בנפגעי סמים, סיפר לנו על לוחם צה"ל לשעבר שהגיע אליו לטיפול גמילה מסם הקנאביס. הצעיר הזה השתחרר לפני כשלוש שנים מגבעתי, והוא סיפר לו על חבריו – לוחמים כמוהו – שהשתמשו בסם בעת שירותם הצבאי מול רצועת עזה. לצד עדות זו יש לנו עוד אינספור עדויות על מקרים דומים של לוחמים המשתמשים בסם בעת שירותם ובעת מילוי תפקידם. זו המציאות כבר כיום, ביו היתר, בשל מחוקקים צעירים הקוראים לשינוי החוק. מציאות זו תחמיר שבעתיים אם חברי הכנסת יצליחו להפוך את השימוש בסם לנורמה חוקית בחברה בכללותה, שהרי צה"ל הוא בבואה של החברה הישראלית. כל הרגל או נורמה המאומצת בחברה האזרחית מייד מגיעים גם לצה"ל ואף מועצמים שם משום שמדובר במסגרת לוחצת ותובענית, דבר המעודד "בריחה" אל חומרים "מנחמים" או "מנתקים", כגון סם הקנאביס".

"אני מאמין שנסראללה, חמינאי וסינוואר צריכים לתלות את התמונות של רם שפע, שרן השכל וגדעון סער אצלם בלשכות. לאחר 73 שנים של התמודדות עם האיומים החיצוניים, חברי הכנסת האלה הולכים לעשות להם את המלאכה מבפנים. הם דוחפים את המדינה לשינוי של היחס בחוק לסם ממכר ומסוכן, דבר שבוודאות יגרום לכך שצה"ל לא יצליח למנוע את זליגת הסם לשורותיו ואנו נקבל צבא מסטול מול חיזבאללה, חמאס ואיראן שדת האסלאם אוסרת עליהם באיסור חמור כל שימוש בסם מכל סוג".

בדבריו מבקר לאל את טענות ח"כ שפע ולפיה בידיו נתונים ממדינות שחוקקו לגליזציה, על ירידה בשוק השחור, אי עלייה בפשע, אי עלייה בצריכה העצמית. "מדובר בשקרים בוטים ואף ח"כ רם שפע יודע זאת כי היה נוכח כאשר התובע הכללי של מדינת קולורדו – המקום הראשון בעולם שעשה לגלזיציה – הסביר לפני פחות משנה לחברי ועדת הכנסת למאבק בסמים איך השוק השחור פרח אצלם לאחר הליגליזציה, איך מקרי הפשע החמירו באופן שהפתיעו אותם וכיצד גם השימוש בקרב בני הנוער בסם נסק".

"רם שפע מתעלם מאין ספור נתונים רשמיים על עלייה בצריכת הסם בכל המקומות שעשו לגליזציה בשיעור של עשרות אחוזים במצטבר, כולל קנדה אותה הוא מעלה על נס בתור דוגמה. ומעל לכל – מה שרם שפע אינו מספר הוא כי רק שתי מדינות ריבוניות הלכו במסלול של לגליזציה של סם הקנאביס – אורוגוואי בשנת 2017 וקנדה בשנת 2019 – וזאת לצד חלק ממדינות ארה"ב, כך שבעצם 99% מכל האנושות אינה חייה תחת לגלזיציה של הסם ואילו במעט המקומות שעשו כן הנתונים בעייתיים. אגב, נתונים מדוייקים ממחקרים רשמיים של המדינות נמצאים אצלי ואני יכול למסור אותם לכל מי שרוצה להיווכח כיצד חבר כנסת מטעה בריאיון עיתונאי את הציבור הרחב. מכל מקום, לא ברור מדוע ישראל צריכה להיות בין המדינות הראשונות בעולם המקדמת ניסוי בריאותי – חברתי בקרב הציבור שלה ביחס לשימוש בסם פסיכואקטיבי ממכר ומסוכן כל כך. למה לא נכון להמתין עוד מספר שנים ולראות מה קרה בינתיים בקנדה, למשל?", שואל לאל.

את דבריו מסכם עו"ד לאל ואומר כי "בשורה התחתונה, לא ייתכן שחברי הכנסת יצביעו בנושא שאין הם מבינים בו, בלא שהם מחזיקים בידם נתונים מינימליים מדוייקים על המצב העובדתי בארץ, בעולם ומשמעות כל שינוי בחוק, אותו מקדמים שני חברי הכנסת הנ"ל".

"הזהירות המתחייבות בנושא זה היא קריטית במיוחד לאור הכתבה שהתפרסמה בשבוע שעבר שחשפה את התמיכה הכלכלית המשמעותית בהיקף של 4 מיליון ש"ח, שמפלגת "תקווה חדשה" שח"כ שרן השכל נמנית עליה, קיבלה מיושב הראש של אחת מחברות הקנאביס לצרכים רפואיים לפני מספר חודשים בלבד", מזכיר לאל. "חברי הכנסת שרן השכל ורם שפע עומדים להזרים לכיסן של אותן חברות קנאביס לצרכים רפואיים הכנסה של מליארדים, מה שצריך להדליק נורה אדומה לגבי האינטרסים הזרים שנמצאים מאחורי הקלעים ומאחורי אותן מילים יפות כמו "אסדרה" או "אי הפללה". יש כאן מסך עשן, שהציבור הרחב וחברי הכנסת אינם מודעים לו".

"אדגיש, שבניגוד לשרן השכל ורם שפע, אנו נמצאים בקשר עם עשרות בעלי מקצוע בישראל ובעולם העוסקים בנזקי סם הקנאביס מידי יום ביום מזה עשרות שנים. הם מזהירים שוב ושוב מפני השינויים המתוכננים בחוק בישראל, אבל קולם אינו נשמע בכלי התקשורת העוסקים בקורונה מהבוקר עד הערב ומעט מאד חברי כנסת מוכנים לשמוע את הדברים, לצערי".

לאל חותם בקריאה לחברי הכנסת "להיפגש עמנו ולקבל נתונים, הן על תחלואת סם הקנאביס במדינת ישראל, לצד נתונים מדוייקים על כישלון הלגליזציה בכל המקומות בהם נקטו בטעות הזו, וזאת במקום לקנות את "הנתונים" המוטים והשקרים ששני חברי הכנסת הנ"ל מלעיטים אותם בהן שוב ושוב".