מחלקת קורונה
מחלקת קורונהצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

לנוכח הזינוק בממדי התחלואה קופות החולים נערכות להגדיל את יכולת הקליטה של חולי הקורונה במצב בינוני וקשה על ידי אשפוז בית ולאפשר טיפול כזה בעוד כאלף חולים, כך מפרסם העיתון ׳ישראל היום׳.

בישיבה שהתקיימה השבוע בראשות מנכ"ל משרד הבריאות ובהשתתפות מנכ"לי הקופות, סוכם כי במסגרת אשפוזי הבית צפויים להתאשפז בכללית כ-300 חולים. במכבי החלו להיערך לאשפוז מאות חולים במצב בינוני וקשה בביתם, בשיתוף פעולה עם המרכזים הרפואיים איכילוב, שיבא ורמב"ם.

האשפוז הביתי יתמקד בחולי קורונה שמצבם הרפואי מוגדר בינוני או קשה ושמתאימים לאשפוז בית. בין היתר, המשמעות היא שאחד מבני המשפחה ישהה איתם בבית ושתהיה להם יכולת להפעיל מכשור רפואי בסיסי, כגון מדחום ובלון חמצן.

מהלך זה יאפשר להגדיל את יכולות הספיקה והטיפול של מערכת הבריאות מכ-1,200 חולים קשה לכ-2,200 אלא שזו לא הדרך היחידה לעשות זאת ובינתיים משרד הבריאות מתמהמה בצעדים נוספים שיכולים לסייע אף הם.

השבוע אמר מנכ"ל משרד הב ריאות פרופ' נחמן אש: "אנחנו יושבים בימים אלה כדי לראות איך אפשר להגדיל את יכולות הטיפול בחולי קורונה גם במערכת האשפוזית וגם בזו הקהילתית. אנו בוחנים אפשרות להרחיב את האשפוז הביתי. בבתי החולים זה מבוסס בעיקר על תוספת כוח אדם, רופאים, אחיות, כוח עזר, מינהל ומשק. ככל שנוסיף, כך יתאפשר טיפול במספר גדול יותר של חולים. אנחנו בוחנים בדיוק כמה יש לנו. בוחנים אפשרות להסתייע בחיל הרפואה, בצוותי רפואה, סיעוד ופרמדיקים, ומקווים להשיג כך יכולת גבוהה יותר במערכת האשפוז".

"המספר 1,200 חולים הוא תיאורטי לחלוטין", מסביר פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית בבילינסון ויו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "המערכת יודעת לטפל בכל מספר חולים שיהיה, השאלה היא איך יטפלו ומי יטפל. הבעיה מתחילה כאשר מסבים מחלקות פנימיות לטיפול בחולי קורונה. חיזוק המחלקות הפנימיות יאפשר לטפל גם בחולי קורונה וגם בחולים שאינם עם קורונה".

במשבר הקורונה אושרה קליטת 600 תקני צוותי רפואה ו-1,500 צוותי סיעוד, וכן עובדי מינהל ומשק, פרמדיקים או עוזרי רופא ומקצועות פרה רפואיים, אך עם דעיכת גל הקורונה השלישי הופסק מימון התקנים. חלק מהעובדים פוטרו, ואחרים נקלטו על חשבון עובדים שפרשו.