הרב יהושע צוקרמן
הרב יהושע צוקרמןצילום: מתוך סרטון אדי

הרב יהושע צוקרמן, מחשובי רבני ישיבת הר המור בירושלים שהיה חולה במחלה, הלך לעולמו הלילה (רביעי) והוא בן 83.

מסע הלוויה של הרב צוקרמן יצא היום מישיבת הר המור בשעה 16:00 לכיוון חלקת הנביאים בהר הזיתים.

הרב צוקרמן יליד בלגיה. עלה לישראל בשנות ה-60 והגיע ללמוד אצל רבו, הרב צבי יהודה הכהן קוק, בישיבת מרכז הרב בירושלים.

בשנותיו ב'מרכז הרב' הוא שימש כר"מ לתלמידים בוגרי צבא, תפקיד אליו מינה אותו ראש הישיבה הרב צבי יהודה. בשנת 1968 נסע לפריז שבצרפת, שם העביר סמינר ציוני-דתי שניהל הרב יהודה ליאון אשכנזי (מניטו).

הרב צוקרמן היה ממקימי תנועת "אל עמי" ואף עמד בראשה. ישיבת "איילת השחר" באילת הוקמה ביוזמתו, לאחר שיזם הקמת כולל אברכים באילת.

בשנת 1997 הוא היה מהרבנים הבולטים שעזבו את ישיבת מרכז הרב והקימו את ישיבת הר המור. ב'הר המור' הוא לימד בעיקר שיעורי אמונה והיה מחשובי רבני הישיבה.

הוא הותיר אחריו את רעייתו, מלכה צוקרמן, ו-12 ילדים.

יו"ר 'הציונות הדתית' ח"כ בצלאל סמוטריץ' ספד: "הרב יהושוע צוקרמן זצ"ל היה מגדולי מעבירי השמועה ומרביצי תורת ארץ ישראל של מרן הרב קוק זצ"ל. ולפלא שהוא נלקח לבית עולמו ביומו של רבו, ג' אלול. תלמיד חכם רחב אופקים ובעל מחשבה עצמאית שהיה מחובר ברמח אבריו ושסה גידיו למציאות הארצישראלית המתחדשת בכל מרחביה. ברוך דיין האמת".

ח״כ אופיר סופר (מפלגת הציונות הדתית) ספד לרב יהושע צוקרמן, "ברוך דיין האמת. ניצחו אראלים את המצוקים. הרב צוקרמן זצ״ל, ענק בתורה, ענק במידות, דמותו המיוחדת של הרב תחסר לכולנו אך תורתו תמשיך להשפיע ולהלמד ע״י אלפי תלמידיו וממשיכי דרכו".

שר ירושלים לשעבר הרב רפי פרץ ספד: "נפלה עטרת ראשנו. מורי ורבי, הרב אברהם יהושוע צוקרמן זצ"ל, תלמיד חכם ענק שהיה עם אמונה גדולה בעם ישראל, בצה"ל, במדינה ומענקי הדעת והאמונה. כל כך סמלי שנלקח מאיתנו בג' אלול, יום פטירת הרב קוק זצ"ל. ברוך דיין האמת".

ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) ספדה: ‏'"חבל על דאבדין ולא משתכחין'. ברוך דיין האמת. יחד עם תלמידיו הרבים, כואבת את הסתלקותו של הרב אברהם יהושע צוקרמן זצ"ל. דמותו אשר האירה לרבים תחסר כל כך, אך מורשתו תישאר חקוקה לעד".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ספד: "שמעתי בצער רב על פטירתו של הרב יהושע אברהם צוקרמן, מבכירי רבני הציונות הדתית וממקימי ישיבת הר המור בירושלים. הרב צוקרמן פעל מירושלים שהייתה חשובה לו מאוד וגידל דורות של תלמידים כאן בעיר, הייתה לנו הזכות שאיש תורה ואמת כמו הרב צוקרמן חי בתוכנו. מורשתו המיוחדת וספריו עוד ימשיכו להדהד לדורות רבים של תלמידים.אני שולח תנחומים כנים למשפחתו ולתלמידיו הרבים. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, ספד: "הצטערתי לשמוע כרבים על פטירתו של הרב יהושע צוקרמן, מורשתו היא במנהיגותו המיוחדת, הגעגוע לגדולי ישראל הוא עצום בעמנו ואין זה מקרה שהרב הלך לבית עולמו ביום פטירתו של הרא"יה קוק זצ"ל, הרב צוקרמן היה תלמידו ובכל שבת הגיע להעביר שיעור בבית הרב קוק החיבור ביניהם היה משמעותי ובכך העביר הרב צוקרמן את תורתו של הרב זצ"ל ברגש והשראה לדורות הבאים".

שר הדתות מתן כהנא ספד לרב יהושע צוקרמן: "שמעתי בכאב על פטירתו של הרב יהושע צוקרמן זצ"ל. לצערי לא זכיתי להכירו אך שנים רבות של הרבצת תורה העמידו לו תלמידים רבים אשר דיברו בשבח תורתו והגותו. ביום פטירת הרב קוק זצ"ל נתבקש לבית דין של מעלה-תורת הרב הייתה מפעל ואהבת חייו. תנחומי לבני המשפחה וישיבת הר המור. יהי זכרו ברוך".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה ספד לרב יהושע צוקרמן: "זכויות אין ספור וחוכמת התורה אין קץ היו לרב צוקרמן זצ"ל. אנו נוסיף גם מעלה מדהימה של חיבור מיוחד לעולים לארץ. הרב יהושע חיבב וחיבר אותנו, ילידי הגולה, בצורה מיוחדת. לפני כחצי יובל זכיתי לנהל במסגרת ארגון 'אל עמי' תוכנית מיוחדת לקליטה רוחנית שהרב יהושע הגה וליווה באופן הדוק - תכנית 'חוליה בשרשרת'. שרשרת דורות של עם ישראל שהרב יהושע צוקרמן היה אחת מהחוליות האיתנות והבולטות בה. יהי זכרו ברוך".

יו"ר תנועת 'חזון' הרב דרור אריה ספד: "הרב אברהם יהושע צוקרמן זצ"ל הכ"מ, שלוחא דרחמנא, ממכריזי התשובה ומזכי הרבים הגדול, היה ענק בנגלה ובנסתר, ענק בהנחלת תורת מרן הרב קוק זצ"ל,ענק במסירות נפש, ענק באהבת ישראל ארצו ותורתו. העמיד דורות של תלמידי חכמים, מחנכים ומנהיגי ציבור. גדול היה בחייו וגדול במותו, ג' אלול יום פטירת הרב קוק זצ"ל. אוי מי יתן לנו תמורתו".