עודד רביבי
עודד רביביצילום: מרים צחי

אדוני ראש הממשלה, אתה יוצא לביקור מדיני ראשון כראש ממשלה לידידתנו הגדולה ביותר ארה"ב, גם שם ממשל חדש.

כמו בישראל הנשיא נכנס לתפקידו אחרי תקופה של סערה פנימית, הסערות עמעמו במידה מסוימת גם הצלחות מדיניות של שני ההנהגות הקודמות.

ביכולתך להמשיך את ההישגים המדיניים וגם מול הממשל הנוכחי לבצר את ההתיישבות שהיית בעבר חלק מהנהגתה. כל עוד תפנים ארה"ב כי לא ההתיישבות היא המכשול לשלום, כל עוד תראה בהתיישבות חלק בלתי נפרד מהפתרון, כל עוד לא ינסו במכונת זמן להחזיר שנים אחורה אל מציאות לא קיימת. תוכל ההתיישבות להתקיים ולהתפתח. האחריות לכך מונחת על כתפיך.

הממשלים השונים מאז הקמת מפעל ההתיישבות לא היו אוהדים גדולים, בשעה שהממשלים הרפובליקנים נתנו שתיקה שבהסכמה או העלימו עין, הממשלים הדמוקרטיים, במיוחד זה של קלינטון וזה של אובמה ראו וסימנו את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון כאויב השלום.

בארבע השנים האחרונות חל שינוי מהותי בנקודת המבט על ההתיישבות ועל תרומתה יחסי ישראלים פלסטינים. הדבר בא לידי ביטוי בביקורים שערך השגריר דיויד פרידמן, בתמיכה שנתנה ארה"ב לשורה ארוכה של מפעלים באזורי תעשייה משותפים. בעמדת הממשל בשאלת הריבונות והצורך לתת מענה לגידול הטבעי. ההבנה בוושינגטון כי ההתיישבות היהודית או הפלסטינים שם כדי להישאר ואין דרך להזיז או לעקור ועל כן יש צורך לחשוב כיצד ניתן לייצר חיים אלה לצד אלה ואף יחסי שכנות ראויים.

משימתך אדוני ראש הממשלה היא להמשיך ולהשריש את אותן העקרונות שנזרעו בממשל הקודם, להביא במעשיך כדי הנבטה של ממש. הרי ממשל דמוקרטי שאינו יוצא בגינוי חריף כנגד בנייה יהודית ביהודה ושומרון הוא בבחינת בשורה אמיתית ויש לברך על כך. עליך להציג לפניי הממשל את עשרות אלפי הפלסטינים שעובדים לצד ישראלים באותם אזורי תעשייה בהם השקיעו, להציג את הזכויות הסוציאליות והכלכליות להם הם זוכים שלא כמו ברשות.

עליך לספר להם על היכולת לסייע אלה לאלה בשעה של תאונת דרכים, אפילו בחיפושים אחר בעל חיים שאבד. שתף אותם אדוני ראש הממשלה בחיי היום יום, באזרחים, הפלסטיני והיהודי שנפגשים בצומת הגוש. מאות מפגשים מידי יום, עשרות אלפים מידי חודש. תצביע על האינטרסים המשותפים של מי שגרים שם. תסיט את הפוליטיקאים הצידה, תחשוף אותם בפני האדם הפשוט, זה שמבקש להביא לחם לשולחן, חלב לילדיו, מיטה נוחה ובית חם.

אם תדע להמשיך ולדבר בשפה הזו, הנכונה, המתנתקת מהנהגות מנותקות, ישכילו גם בממשל הנוכחי שלא לראות בהתיישבות אויב. אלא כשותפים לשלום, בין האנשים, בין בני אדם, בין ישראלים לפלסטינים. גם בממשל הנוכחי יילמדו כי במפגש אינטרסים אפשר להביא לשיתופי פעולה, כאלה שגם יסירו חומות של חשד, חשש ורתיעה. אם הממשל הנוכחי יאמץ את התפיסה הזו, הרי שמפעל ההתיישבות לא יהפוך שוב למוקצה או מאוס. הרי שגם אם לא יקדם את תוכנית הסיפוח, הריבונות או טראמפ הוא יגבש מדיניות אחרת אבל ברוח הנכונה.

יש לך אדוני ראש הממשלה הזדמנות נדירה להיות הפנים היפות של ההתיישבות, היית חלק מהנהגתה. יש לך הזדמנות להביא לידי ביטוי הצלחות שהיו לא מכבר וכמעט כמעט שינוי לצמיתות את המציאות. בהצלחה