שירות התעסוקה
שירות התעסוקהצילום: שירות התעסוקה

ממחקר מיוחד שמפרסם הבוקר (ראשון) שירות התעסוקה עולה כי אחת המגמות המאפיינות את שוק העבודה הישראלי בשנים האחרונות היא עלייה במספר המתפטרים. יותר ויותר עובדים בישראל בחרו מרצון לעזוב את משרותיהם.

קצב העלייה במספר המתפטרים גבר שעה שמספר דורשי העבודה המשיך לרדת, למעשה העלייה הגדולה במספר המתפטרים הגיעה לאחר שמספר תובעי האבטלה עמד על שיעור הנמוך ביותר אי פעם.

נתונים אלו עולים בקנה אחד עם חוסנה של הכלכלה הישראלית, שהייתה לשוק עבודה מהודק בו צמיחה גבוהה, אבטלה בשפל ושיעור משרות פנויות גבוה.

בנסיבות הכוללות שוק חזק עם משרות פנויות רבות - בוחרים לא מעט עובדים להתפטר מתוך ביטחון שיוכלו למצוא עבודה חלופית וייתכן שאף בשכר גבוה יותר. בעשור זה, רוב מוחלט של המתפטרים היו מרוויחי שכר גבוה, בעלי משלחי יד אקדמיים ומיומנויות עבודה גבוהות.

חרף המשבר הכלכלי שפוקד את ישראל, כמו את מרבית מדינות העולם, מאז התפשטות מגפת הקורונה במרץ 2020 - נרשמה עלייה במספר ובשיעור המתפטרים מרצון. לא זו אף זו, אלא ששיעורם של המתפטרים בקרב דורשי העבודה הגיע לשיאו דווקא מאז פרץ משבר הקורונה.

אם ב-2014 היוו המתפטרים 12.3% מקרב דורשי העבודה ועלה בהדרגה לאורך השנים, הרי שמאז שפרץ המשבר עומד שיעורם על 22.6% (ללא דורשי עבודה שהוצאו לחל"ת), כאשר מרוויחי שכר נמוך הצטרפו גם הם למגמה הגוברת של ההתפטרות.

חריפות התופעה מתבררת עוד יותר כאשר בוחנים את שיעור השינוי שנרשם מאז 2012 ועד 2020 בשיעור המועסקים לעומת מספר המתפטרים ומספר המפוטרים.

בעוד, שיעור המועסקים ב-2020 היה גבוה ב-17% בהשוואה לשיעור המועסקים ב-2012, הרי שמספר המפוטרים ב-2020 היה גבוה ב-11% בהשוואה למספרם ב-2012, כלומר העלייה במספר המפוטרים בשנים אלו הייתה נמוכה בהשוואה לעלייה בשיעור המועסקים.

אולם, כאשר בוחנים את מגמת מספר המתפטרים בשנים אלו מגלים שמספר המתפטרים ב-2020 היה גבוה ב-107% בהשוואה למספרם ב-2012. כלומר, העלייה במספר המתפטרים (יותר מפי 2) בין 2012-2020 הייתה גבוהה לאין ערוך מהעלייה המקבילה שנרשמה בשיעור המועסקים (17%) באותן שנים.

בין השניים 2012 ל-2013 נרשמה ירידה במספר המתפטרים, בין היתר בשל התאוששות המשק מהמשבר הגלובלי, אולם החל מ-2015 גדל מספרם בהתמדה וזאת כתוצאה מצמיחת הכלכלה ועלייה בשיעור המשרות הפנויות.

חרף העבודה שמפרוץ משבר הקורונה שיעור המשרות הפנויות היה נמוך ושיעור דורשי העבודה זינק ונותר גבוה לכל אורך המשבר בכל זאת נרשמה עלייה משמעותית מאוד במספר המתפטרים. – בעוד ב-2019 הגידול עמד על 29% בהשוואה ל-2012, הרי שב-2020 הגידול כבר נאמד ב-107% (יותר מפי 2) בהשוואה לשנת 2012, זאת לעומת עלייה מתונה יחסית בתקופה זו בשיעור המועסקים במשק.

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מסביר כי "העלייה במספר המתפטרים בקרב מרוויחי השכר הנמוך ובעלי מיומנויות נמוכות התאפשרה נוכח הארכתה הגורפת של הזכאות לדמי אבטלה עד ליולי האחרון. אולם לא כולם השכילו לנצל את התקופה לחישוב מסלול קריירה מחדש, חיזוק מיומנויות ושיפור כישורי העבודה".

"מגמה זו, מחדדת את הצורך חיזוק מיומנויות עבודה, בפרט דיגיטליות, ובכך לאפשר חזרה מיטבית לשוק העבודה. לא רק במובן של השתלבות, אלא גם ובעיקר במובן של התמדה ומתן הזדמנויות לקידום תעסוקתי ולמוביליות בשוק העבודה. אני קורא לכל דורשי העבודה להסתייע במגוון התכניות של שירות התעסוקה, אם בייעוץ תעסוקתי, באימונים אישיים, בסדנאות לניהול קריירה ובהכשרות מקצועיות", סיכם גראור.