יוסי שווינגר
יוסי שווינגרצילום: ללא קרדיט

מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, יוסף (יוסי) שווינגר, מופיע הבוקר (שני) בפני ועדת החקירה לאסון במירון שבו נספו 45 בני אדם ונפצעו 102 ממשתתפי הילולת הרשב"י.

בפתח דבריו אמר שווינגר: ''כמי שחווה שכול שנים רבות, אני מבקש להביע את תנחומיי, רק מי שחווה את זה מבין איזה אסון הם עברו".

שווינגר סיפר לחברי ועדת החקירה: ''בשנת 2001 הגעתי לראשונה למקום ואני מגלה הפנינג לאורך כל ציר האתר, דוכנים שונים, מוזיקה רועשת, היה צריך להתאמץ כדי להבין שמדובר באתר קדוש. דם שחיטה שנשפך במעברים. זה היה מראה נורא שלא מתאים לאתר בכלל ובטח לאתר קדוש. הבנו שצריך לשנות את התפיסה הניהולית של המקום. יחד עם המשטרה פינינו דבר ראשון את כל הדוכנים בציר העלייה''.

"בעקבות דו"ח מבקר המדינה בשנת 2008, סוף סוף המדינה הבינה שצריכים להתייחס לאתר הרשב"י באופן רציני, ואז הוקמה מנהלת התחבורה, הארגון עבר מ'אגד' למשרד התחבורה. מישהו היה צריך לנתב את הכל, לדאוג לחניה מסודרת. אנחנו היינו קבלן הביצוע להנחיות של אגף התנועה".

שווינגר מתח ביקורת על תפקוד המשטרה כלפיו במהלך חקירת האסון, ''בטלפון הנייד שלקחו לי יש תמונות אחרונות של רעייתי המנוחה ושל אמי המנוחה. כל החומר נלקח מאיתנו. ביקשתי והתחננתי 'תחזירו לי את המכשיר', לא קיבלתי את זה. אמרו לי שזו החלטה של הוועדה''.

יו"ר ועדת החקירה השופטת בדימוס מרים נאור הבהירה כי לוועדה אין התנגדות להחזרת המסמכים מהמשטרה לשווינגר. שווינגר סיפר: "זה מה שמסר לי קצין ביחידה הכלכלית. גם פשטו על הבית שלי ולא ידעתי למה, הפכו את כל הארונות, בצורה לא מכובדת".

שווינגר התייחס שוב להילולת הרשב"י ואמר כי ''אין מנהל אירוע מוגדר. שר התיירות בזמנו אהרונוביץ' אמר לי 'אל תקח אחריות, זה אירוע שמתאים למשטרת ישראל'. הלשכה המשפטית הבהירה גם היא כי מדובר באירוע דתי, ספונטני. אין לך שליטה על כמות הקהל. גם בדוח מבקר המדינה אין מילת ביקורת על התנהלות המרכז הארצי''.

"ההכנות להילולה היו מעט מבולבלות. כמה ימים לפני ההילולה - לא היה ברור שהילולה תתקיים. היה את הסיפור של הקורונה. היו דיונים עם משרד הבריאות. עד הרגע האחרון עוד לא היה ברור המתכונת. לא ידענו לקראת מה להיערך".

מנכ''ל מרכז המקומות הקדושים פרץ בבכי כשאמר לחברי הוועדה: "מאז האירוע אני חצי בן אדם. חיי אינם חיים מאז. עברתי הרבה בחיי. יש את החיים שלי לפני מירון ואחרי. לא משנה אם אני אשם או לא הלילה הזה ילווה אותי עד יומי האחרון".