קפסולות בכותל המערבי
קפסולות בכותל המערביצילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

קבינט הקורונה התכנס הערב (שני) ב"זום" כדי לאשר את מתווה החזרה ללימודים ואת הרחבת התו הירוק.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) הצביע נגד המתווה להגבלת התפילות בכותל המערבי, לאחר שלא התקבלה הצעתו להגביל גם את התפילות ההמוניות של המוסלמים בהר הבית. גם השרה איילת שקד הצביע נגד - מאותה סיבה.

''הצבעתי עכשיו בקבינט הקורונה יחד עם השרה איילת שקד נגד מגבלות על תפילות בכותל בגלל שההחלטה הפרידה את מעמד הכותל ממעמד הר הבית'', אמר אלקין.

''בסבבים הקודמים שני המקומות הוחרגו מהתקנות וזכו לטיפול מיוחד. אין שום הגיון ליישם מגבלות קורונה בכותל ולא להתייחס במקביל למה שקורה בהר הבית'', הוסיף השר אלקין.

בדיון על מתווה הכותל פנה ראש הממשלה בנט למפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן: ''לאור אירוע מירון האם נערכתם ללחץ בכניסות שיגיעו הרבה אנשים שינסו להגיע למקום?''.

תורג'מן השיב לבנט: ''ההסברה היא חשובה וגם נעשה שילוט. כיכר צה''ל, שער יפו, אשפות, ועוד- נהיה שם כדי למנוע את הגלישה פנימה''.

השר לביטחון פנים עמר בר לב אמר בדיון: "מתעלמים מפצצה מתקתקת - אומן. 100 אלף איש. יש שם צפיפות. מגה אירוע".

עוזר שר הביטחון משה אדרי אמר לשרים: "נעשית שיחת התייעצות עם השגריר כדי לעשות שם בדיקות ומשא ומתן עם חברה שתקים שם עמדת בדיקה".

שר החוץ יאיר לפיד סיפר: ''דיברתי עם שר החוץ של אוקראינה, הם מתוסכלים מהאירועים של שנה שעברה אבל ירתמו. הם הבטיחו שיעזרו לנו ויהיה מערך בדיקות כמו שאנחנו רוצים וחושבים''.

בר לב העיר כי ''15 אלף כבר שם. אם מישהו חושב שאנשים יחזרו חולים מאומן והפתרון הוא אכיפה הוא טועה - שאף אחד לא ישלה עצמו''.

שרת הפנים איילת שקד אמרה כי ''אם עושים מתווה מגביל על הכותל אני רוצה מתווה גם על התפילות בהר הבית''. בר לב השיב: ''יהיה דיון בדיוק על זה מחר''.

בנוגע למתווה התפילות בכותל אמר לפיד ''אני ממליץ לערב את רב הכותל כדי שזה לא יראה שאנחנו באים להגיד לחרדים איך לחיות, אלא שיבינו שאנחנו דואגים לבריאותם. אין סוג אחד של התקהלויות - אין דין חתונה לתאטרון גשר. יש סוגים מאוד מבולגנים של התקהלויות ויש כאלה מאוד מסודרים והפוך, דווקא צריך לתגמל התקהלויות כאלה''.

השרה לשיוויון חברתי מירב כהן: ''אני חושבת שההחלטה לפתור מבידוד היא מסוכנת - הגל הבא יגיע מנתב''ג, ואנחנו לא צריכים לעודד נסיעות שאינן חיוניות. תזכרו איך הזן הזה הגיע - גם הנגיף הבא כמו קודמו יגיע מנתב''ג. בעניין חיסונים במגזר הערבי אין שום אידאולוגיה אלא בעיה של מודעות שאפשר לפתור עם תקציב קטן.

שר הבריאות ניצן הורוביץ תקף את משרד האוצר על נושא הגבלות ההתקהלות. הורוביץ אמר כי "דברים בחשיבות פחותה כמו הופעת ענק מאיימים על פתיחת שנת הלימודים".

בסיום הדיון, הקבינט הצביע בעד הרחבת מתווה "התו הירוק", כך שיוחל גם על עובדי מערכת הבריאות, עובדי מערכת החינוך ועובדי מוסדות רווחה. כמו כן, יוחל המתווה גם על עובדי כלל המקומות בהם הלקוחות נדרשים בהצגת התו. בנוסף, תיבחן החלת מתווה "התו הירוק" על ענפים נוספים במשק.

אושר גם מתווה התפילות בכותל המערבי: תהיה הגבלת משתתפים עד 8,000 מתפללים, רחבת הכותל תחולק ל-18 קפסולות. תהיה חובת עטיית מסכות בשטח פתוח כאשר אכיפה תתבצע על ידי סדרנים.

בנוגע למערכת החינוך הוחלט בקבינט כי החל מפתיחת שנת הלימודים ביום רביעי, כיתות שבהן היקף התלמידים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה יהיה נמוך מ-70% - ילמדו באופן מקוון.

החל מיום ה׳, ה-30 בספטמבר 2021, היקף ההתחסנות למתווה זה ימדד ביחס לשתי מנות חיסון.

במהלך חודש ספטמבר, תלמידי הכיתות שילמדו באופן מקוון יעוּדדו להתחסן בבתי הספר כדי להעביר את הכיתה ללמידה פרונטלית. מתווה זה יחול בכיתות כיתות ח׳-יב׳ בערים אדומות.