אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: דובר צה"ל

הרמטכ״ל רא''ל אביב כוכבי מתייחס הערב (חמישי) לראשונה לביקורת הציבורית בפרשת מותו של סמ״ר בראל חדריה שמואלי ז״ל בגבול רצועת עזה.

״אנו משלימים תחקיר יסודי שהופך כל אבן, ומבוסס על אמות מידה מקצועיות וערכיות בלבד. החיילים והמפקדים מצוידים בהוראות פתיחה באש חדות וברורות. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד והיא אינה אלא שקר מוחלט״, אמר כוכבי.

בטקס חילופי מפקד זרוע הים הדגיש הרמטכ''ל כי "כל חייל הניצב בפני איום וסכנת חיים, בשגרה או בלחימה, רשאי, צריך ומחויב לפעול בחדות, לחתור למגע ולסכל את האיום.

''חשוב לומר שני דברים נוספים: בשדה הקרב שורר ערפל, התרחשויות פתאומיות וחיכוך, ואין אפשרות לצפות כל אירוע. ההחלטות מתקבלות במהירות ובתנאים מורכבים ולא ניתן להימנע מטעויות. מסיבה זו ותוך גילוי מנהיגות ודוגמא אישית המפקדים נמצאים לפנים. מפקדי צה"ל לא שולחים חיילים לקרב – הם יוצאים איתם ומובילים אותם – גם באירוע זה המח"ט והמפקדים הובילו מלפנים ושהו עם החיילים בקו המגע עם האויב''.

כוכבי הוסיף, ''לא נבטיח אפס שגיאות, אך אנו מחויבים למאמץ קבוע של תחקור ושיפור. ארגון מצוין אינו חף מטעויות אבל מקיים תהליך למידה יסודי. זוהי חובתנו למקצוע, לביטחון, לחברה הישראלית, להורים, למשפחות ומעל לכל, לחיילים''.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ניחם אתמול (רביעי) את משפחתו של הלוחם בראל שמואלי. "הגעתי לחזק אתכם, הבן שלכם שנפל בפעילות מבצעית היה גיבור, תמיד רץ קדימה וחתר למגע ולביטחון ישראל. אני פקדתי על יחי' ימ"ס דרום שעוד היתה ברצועת עזה ופעלתי עם הכוחות תחת אש, אני מבין את הכאב שלכם".

אלפים השתתפו ביום שני בהלווייתו של סמל בראל בבית העלמין הצבאי בקרית שאול. שמואלי נפצע אנושות מירי של מחבל חמאס דרך חרך בגדר בגבול עזה בשבת שעברה, לאחר תשעה ימי אשפוז - מותו נקבע בבית החולים סורוקה שבבאר שבע.

שמואלי התגייס במרץ 2019 לאחר שעשה מכינה קדם צבאית ביישוב אשלים, שובץ למשמר הגבול, ובתום הכשרה יצא לקורס מסתערבים וצורף ליחידה הדרומית, שם שימש כצלף.