מטופלים במחלקת קורונה
מטופלים במחלקת קורונהצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ד"ר נעה רז אליקים, מנהלת מחלקת פנימית קורונה בבית החולים בילינסון שוחחה עם גולן יוכפז ב־103fm על החולים המאושפזים במחלקה.

"אצלנו עוברות נשים בהיריון כשהן במצב קשה ועדיין לא מגיעות למצב של טיפול נמרץ. מספר הנשים המאושפזות בהיריון גבוה, שתיים מתוכן במצב קשה, שתיהן גם היו אצלי במחלקה, הן חולות בשבוע מוקדם יחסית בהריון", אמרה רז אליקים.

"אני חושבת שהסיבה שנשים בהיריון לא מתחסנות, היא כדי להגן על העובר", העריכה והוסיפה: "הן חושבות שחיסון יכול להזיק, אנו כבר יודעים שזה לא כך, יש לנו המון מידע על חיסונים בהיריון. החיסון מאוד בטוח בהיריון. הנשים צריכות להבין שכשהן חולות בקורונה, המשמעות של כך היא בדרך כלל ליילד את העובר בשבועות מאוד התחלתיים, היילוד מגן על האם ומאפשר להחלים מהמחלה ולא להידרדר".

על שינוי אופי החולים בגל הקורונה הרביעי, אמרה ד"ר רז אליקים: "מספר החולים החדשים במחלקה באמת ירד, אך אופי החולים מאוד השתנה. אנו רואים שינוי מגמה שמעותי שכנראה נובע מהחיסון השלישי. המחלקה כרגע כולה אנשים לא מחוסנים, בתמהיל של חצי שבחר לא להתחסן והחצי השלישי הם מדוכאי חיסון שלא מייצרים נוגדים והחיסון לא אפקטיבי להם. לפני החיסון השלישי היו מבוגרים מחוסנים שגם שהם היו קשים הם היו במצב יציב, ויכולנו לשחרר אותם עם הביתה עם חמצן. החולים הללו נעלמו לגמרי לשמחתנו, אך התחלפו באוכלוסיות סוערת יותר, והמחלקה כרגע מכילה חולים צעירים יותר והמחלה הרבה יותר סוערת אצלם".

בסיום דבריה, התייחסה להצפה במספר החולים הפוקדים את מחלקות הטיפול הנמרץ ברחבי הארץ, והתריעה: "אחד הדברים המשמעותיים בימים האחרונים היא ההצפה בטיפולים הנמרצים, זה קיים בכל הארץ. בגלל שאופי החולים השתנה, רבים מהם נדרשים לטיפול נמרץ כללי. הטיפול הנמרץ שלנו הכיל שש מיטות, גדל לשמונה והבוקר עבר החולה התשיעי לשם, זה הרבה מעבר לכוח האדם שטיפול נמרץ בנוי לו. הטיפולים הנמרצים באי ספיקה. כל מיטה שנפתחת היא על חשבון טיפול נמרץ רגיל. אני יודעת שבכל הארץ הטיפולים הנמרצים ממש מלאים".