אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי מתייחס לפרשה שעוררה סערה בצבא ומחוצה לו - נפילת הלוחם בראל חדריה שמואלי מירי מטווח קרוב בגבול עזה.

בראיון לחדשות 12 אמר כוכבי: "אני מבין את צער המשפחה, אבל עקרונות המנהיגות והפיקוד בצבא הם דבר גדול ועקרוני מכל אירוע בודד".

"המפקדים שהיו בשטח עם הלוחמים עשו כמיטב יכולתם לקבל החלטות נכונות וטובות ולעמוד במשימה", כוכבי מבהיר על סמך המידע שהתגלה עד כה. "בדיעבד ועל פי התחקיר נכון היה לנהל את האירוע בקו אחורי ולא סמוך לחומה".

"זו שגיאה מבצעית באירוע מבצעי", מדגיש הרמטכ"ל. "ההיסטוריה הצבאית מלאה באירועים ששילמנו עליהם מחירים. חייבים לתת גיבוי למפקדים - אם לא ניתן גיבוי, נקבל מפקדים הססנים. ולכן אני נותן גיבוי לשיקול הדעת גם אם הוא היה בדיעבד שגוי".

לאחרונה התחדשה המתיחות בגבול עזה. השבוע קצב השיגורים עלה, ואיתו קצב התקיפות. הרמטכ"ל כוכבי לא מתכוון לעבור על האיומים מהדרום בשתיקה. "נתקוף בעוצמה כל פעם שתהיה הפרת ריבונות או פגיעה באזרחים", הוא מצהיר. "אם האירועים יהיו תכופים, נצא למבצע נוסף בכל עת שנצטרך".

"בעזה צריך לאפשר ביד אחד סיוע הומניטרי וכלכלי אבל לא ניתן מעבר לזה עד שיהיה פתרון בסוגיית השבויים והנעדרים". מנגד, הוא מבהיר, המסר לארגון הטרור השולט ברצועה צריך להיות ברור, חזק ונחוש: "נפעיל כוח ככל שיידרש כדי להוכיח לחמאס שאין תוחלת לפח"ע שהוא מייצר, לא יהיה לו מכך שום הישג אזרחי".

לאחר מבצע "שומר החומות" בחודש מאי, גברו ההערכות במערכת הביטחון שיחיא סינוואר נמצא באופוריה ומתרברב - ויש קולות שטוענים כי סינוואר "מנותק מהמציאות ולא מבין שהיא השתנתה". הרמטכ"ל דווקא חושב אחרת: "אני לא מקבל את ההערכה שסינוואר מאבד קשר עם המציאות. הוא רציונלי אבל גם מאוד אמוציונלי. הוא מנסה לקדם אינטרסים כמו שיפור הכלכלה ברצועה והוא עדיין אימפולסיבי וככל שעובר הזמן צובר ביטחון אבל זה עולה לו בשגיאות".