איתן בירן ששרד מהאסון (מימין למטה)
איתן בירן ששרד מהאסון (מימין למטה)צילום: פייסבוק

אסון הרכבל באיטליה שהתרחש לפני כארבעה חודשים הביא למותם של 14 בני אדם – חמישה מהם מבני משפחת פלג-בירן, למעט הילד איתן ששרד את המאורע הקשה.

לפני כשבוע הביא אותו ארצה סבו, שמואל פלג, באירוע שנחקר באיטליה כחטיפה.

בשל כך, האפוטרופסית של איתן, דודתו איה (אחותו של עמית, אביו של איתן), מנהלת מאבק כדי להשיבו אליה. כעת מספרת גלי פלג, אחותה של טל, אמו של איתן, בראיון ל'ישראל היום' על הקשיים, על התהליך ועל חזרתו של איתן לישראל.

גלי פלג משיבה לטענות לפיהן אביה 'חטף' את נכדו. "הטרגדיה הזו לקחה ממני את החברה הכי טובה שלי. טל ואני דיברנו רק על זה שהם עומדים לחזור לארץ. אפילו דיברנו על לעבור לגור יחד, שהילדים שלנו ילמדו יחד. אפילו דיברנו על מצב שבו נצטרך לדאוג לילדים אחת של השנייה במידה ומשהו יקרה לנו. כל הזמן אמרו לאיתן שחוזרים לישראל, אז זו ממש לא חטיפה. מהרגע שהוא פה, הוא פורח, הוא מאושר ברמות שאי אפשר לתאר".

היא מסבירה מדוע נכון לאיתן לשהות בישראל ולא באיטליה. "איה רשמה אותו לבית ספר קתולי, הזדעזענו כל כך שלא יכולנו להכיל את זה. בבית שלו הדליקו נרות שבת וחגגו חגים יהודיים. איתן מעוצב כיהודי וחשוב לנו לשמור עליו ככזה. הם אומרים שלקחו אותו מהסביבה הטבעית שלו, אבל זה ממש לא המצב. זה שהם גרו בסמיכות לא אומר שהם היו קרובים. היה בין המשפחות ניכור על רקע דתי. היה חרם מסוים על טל מסיבות עדתיות, עניין של מזרחים ואשכנזים".

ומה יעשו במקרה שהרשויות בארץ יחליטו שמדובר בחטיפה ושעל איתן לחזור לאיטליה? "אני רוצה להאמין שזה לא יקרה, לא נוותר עליו. הוא צריך חום ואהבה. אנו סומכים על מערכת המשפט שתראה שטובתו של איתן פה, אין לנו מה להסתיר. משפחת בירן יכולה לבוא מתי שתרצה".