מי כאן גזען
מי כאן גזען

התורה מעידה על משה רבנו – והאיש משה ענו מאוד.  קורח תוקף את משה רבנו במה שהוא חזק – מדוע תתנשאו על קהל ה'. מסתבר שכאשר תוקפים אדם,  בדרך כלל תוקפים אותו על הנקודה החזקה שבו. בית המשפט פסל את ד"ר מיכאל בן ארי על גזענות. יוצא שהנקודה המרכזית של בן ארי היא משהו הפוך מגזענות.

מה היא למעשה גזענות. גזענות היא הרגשת פטרונות על הסובב, אי הבנה שמדובר בזהות שונה מהזהות שלך. מי שמזלזל בתרבות של השני שהיא מעצב זהות מרכזי הוא גזען. מי שבעצם שולט על התרבות ואינו מכניס מספיק חומרים של עדות המזרח הוא גזען. מי שבאופן עקרוני מסתייג מנישואי עדות הוא גזען. בשורש הדברים גזענות היא  אי ההבנה שכל קבוצה יש לה זהות עמוקה שאותה היא חייבת להנחיל לחברה. גזענות היא אי הבנה שכל קבוצה יש לה זהות שאם תיקח אותה הרגת אותה.

לפני שקמה ש"ס רוב מצביעי המפלגה הדתית לאומית נמנו על עדות המזרח. לכאורה זה הדבר הכי טבעי כיוון שהאידיאולוגיה של רוב המצביעים הללו, קרובה הרבה יותר לציונות הדתית מאשר לעולם החרדי. ראו זה פלא כאשר קמה מפלגת ש"ס פתאום רבבות מצביעים קבועים של המפלגה הדתית לאומית עזבו אותה והצביעו לש"ס, למרות שכולם מבינים שמדובר במפלגה חרדית. מדהים. סימן הוא שישנו גורם באישיות שהוא אינו ניתן למחיקה. הזהות אצל האדם חשובה יותר מן הערכיות. ש"ס החזירה לציבור גדול מעדות המזרח את הזהות, וממילא את הכבוד שנלקח מהם בעקבות הזלזול בזהותם.

לא פלא שגם המהפך הגדול ב-77 שהביא את הליכוד לשלטון רכב על החזרת הכבוד של עדות המזרח. מי שעמד מאחורי המהפך הם בני עדות המזרח, שראש ממשלת הליכוד התייחס אליהם כמו שותפים לכל דבר.

בישראל של ראשית שנות המדינה הייתה גזענות. אפשר היה לחטוף ילדים מהוריהם מתוך פטרונות – הרי אנו רק מטיבים את מצבם של הילדים, היה אפשר להתעלם מנכסים תרבותיים אדירים רק בגלל שמתעלמים מתרבות עשירה שונה. גם היום, למרות שלאט לאט הולך ונעלם ההבדל המנטלי בין העדות השונות ועם ישראל מגבש פחות או יותר זהות משותפת, עדיין לא נעלמו לגמרי תופעות הגזענות בחברה. ישנם עוד כאלו שלא מוכנים בשום פנים ואופן לגור בשכנות, אם אלו ששונים מהם, וכמובן שלא מוכנים להתחתן עם עדה אחרת. אם נשים לב ונבחן את מצביעי השמאל המוצק נראה שלא תמצא מהם בוחרים ששייכים לעדה מסוימת.

קל לתקוף, כאמור בטענות סרק את הרב כהנא ומורשתו ולהאשים אותם בגזענות, להאשים את המתנחלים בשנאת ערבים וכד'. אז זהו שלא. לפני הסכמי אוסלו ראינו בחוש, כיצד התבצע דו קיום בין יהודים לערבים, וכמה כבוד רחשו היהודים לשכניהם. הרב כהנא העריך מאוד את זהותם של הערבים ולכן הוא יכול היה להגדיר אותם כאויבים בשעה שהם החלו להפעיל טרור. מי שבאמת הוא גזען זה השמאל הרדיקלי שאינו מחשיב את הזהות וחושב שאפשר לפתור קונפליקטים בכסף. השמאל בשום פנים ואופן לא יכול להתייחס לערבים כאל אויב, בגלל שמבחינתו אין להם זהות.

ובעצם למה ללכת כל כך רחוק. עד שבוחנים את היחס המתנשא כלפי האחר, גזען הוא בראש ובראשונה מי שפועל כנגד הזהות של עצמו, מי שלא מכיר את עברו, את אוצרות התרבות שלו וכד'.