מהומות אוקטובר באום אל פאחם. ארכיון
מהומות אוקטובר באום אל פאחם. ארכיוןפלאש 90

הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, זו שסיעת רע"ם היא נציגתה בכנסת, יקיים מחר (שישי) כנס מיוחד יחד עם עמותת אל אקצה במלאת 21 שנה למהומות המכונות בפי התנועות 'אינתיפאדת אל אקצה'.

על ההיערכות לכנס שוחחנו עם מאור צמח, יו"ר תנועת 'לך ירושלים', העוקב אחר הדיווחים בתקשורת הערבית וברשתות החברתיות.

"הם קוראים לציבור להגיע במסגרת התפילות לכנס לציון אינתיפאדת אל אקצה, האינתיפאדה השניה שבה היו גם הרוגים מישובים ערבים בצפון", אומר צמח ומציין כי בפלאייר ההזמנה לאירוע נראים דיוקנאות של אותם הרוגים מהאינתיפאדה.

"בדרך כלל עושים הבדלה בין הפלג הצפוני לדרומי, אבל בפעילות שאנחנו מזהים בתקופה האחרונה, אמנם הפלג הצפוני הוא קיצוני יותר, היו"ר שלו מרצה עונש מאסר בפועל והשייח' כמאל חטיב נמצא בפני כתב אישום על הסתה, אבל יש חלוקת עבודה בין הפלגים. הפלג הדרומי עובד כמשתף פעולה עם ממשלת ישראל ולוקח אחריות מיניסטריאלית מסוימת בעוד הפלג הצפוני פועל מתחת לפני השטח", אומר צמח וקובע כי בידו מתגבשות עוד ועוד ראיות לשיתוף הפעולה הזה. אחת הראיות היא ש"כאשר נסגרו הברזים לפלג הצפוני העמותות של הפלג הדרומי קמו לתחיה".

על האירוע הצפוי ביום שישי הקרוב מספר צמח כי פרויקט ההסעות המיוחד מישובי הערבים בצפון לאל אקצה בכל יום שישי הולך ומתעצם, והפעם הוא מוקדש לכנס הזיכרון המדובר. האם האירוע יכול להוביל להתססה והסלמה? בעיני מאור צמח הדברים בהחלט עלולים להיות נפיצים, בעיקר בתקופה זו.

"אנחנו בימים שבהם מנסים להוביל לסבב אלימות נוסף. כרגע זה עדיין לא מתפרץ, אבל היה אירוע חיסול המחבלים בתחילת השבוע בג'נין וכעת אירועי הזיכרון לפתיחת האינתיפאדה השניה ובנוסף אנחנו מזהים הסתה בבתי הספר של הרש"פ. אלו ימים של פוטנציאל לאלימות".

על הדמויות שתצלומיהן מופיעים בפלאיירים המזמינים לאירוע, אומר צמח כי "אלו הרוגים שנהרגו בשבועיים הראשונים של אוקטובר 2000, האירועים שנחקרו על ידי ועדת אור. הם נהרגו ברובם תוך יידוי בקבוקי תבערה, אבנים וכו'".